Jak już informowaliśmy, w przyjętym kilka dni temu (29.02) budżecie miasta na 2008 rok, największe środki bo ponad 15 mln zł, zaplanowano na budowę i modernizację dróg. Jednym z priorytetów jest rozpoczęcie budowy tzw. drogi G. Jest to droga tranzytowa, która okrąży miasto od południa i wschodu.
- Droga G to inaczej droga główna. To klasa drogi o wysokich parametrach - wyjaśnia Zbigniew Piwka, kierownik Biura Rozwoju Miasta. Te parametry to m.in. szerokość, dopuszczalna prędkość, odległości między skrzyżowaniami, łuki czy długości prostych odcinków.
Droga G, czyli południowo-wschodnia obwodnica miasta, swój początek będzie miała na skrzyżowaniu ul. Zręcińskiej i Lotników. Fragment planowanej, nowej drogi w niewielkim fragmencie pokryje się z istniejącą ulicą Lotników. Pójdzie ona jednak znacznie dalej w kierunku Suchodołu by połączyć się rondem z ulicą Witosa. Potem przetnie Lubatówkę, ulicę Wyszyńskiego, przejdzie przez obszar przyległy do cmentarza i włączy się w ul. Bieszczadzką. Potem droga G będzie biegła prostopadle do torów kolejowych i ulicy Sikorskiego i dalej do ulicy Szopena. Przetnie Wisłok, Krościenko Niżne i w okolicach szpitala połączy się z ul. Korczyńską.
Jest to olbrzymia, wieloletnia inwestycja. Jej realizacja będzie podzielona na etapy. - Dzisiaj skupiamy się na południowym przebiegu tej drogi. Trwa jej ostateczna lokalizacja. W tym zakresie jest bardzo zaawansowana praca geodezyjna - mówi prezydent miasta Piotr Przytocki. - Całe przedsięwzięcie jest realizowane w trybie tzw. spec uchwały, która pozwala na sprawne realizowanie procesu inwestycyjnego nawet bez posiadania własności terenu - wyjaśnia.
Budowa drogi G w obrębie lotniska ściśle łączy się z innym bardzo ważnym przedsięwzięciem, jakim jest przygotowanie terenów pod inwestycje związane przemysłem lotniczym, maszynowym itp. Chodzi o kompletne uzbrojenie ponad 30 hektarów znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. Tereny pod inwestycje będą przygotowywane w ramach realizacji projektu włączonego do Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, z którego miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości blisko 13 mln złotych. W projekcie tym przewidziane jest finansowanie kilkusetmetrowego fragmentu drogi G.
Są już chętni do inwestowania na tych terenach, dlatego budowa odcinka między ulicą Zręcińską a Witosa jest priorytetowa. Równolegle będzie realizowany inny fragment - między Bieszczadzką a Sikorskiego. - To odcinek, który uaktywni tereny inwestycyjne miedzy tymi ulicami, które dzisiaj są nieużytkami. Rozmawiamy na ten temat z inwestorami z Krosna i zewnątrz. Chodzi o centra handlowo-usługowo-rozrywkowe - zdradza prezydent. Nad torami kolejowymi planowana jest budowa wiaduktu.
- Idealnie byłoby połączyć te dwa odcinki przechodząc przez Lubatówkę i tereny przyległe do cmentarza. Jednak z punktu widzenia inżynierskiego, jest to trudny obszar i dlatego na ten odcinek dzisiaj nas nie stać - dodaje Piotr Przytocki. Zapewnił jednocześnie, że będą prowadzone intensywne zabiegi o znalezienie środków na scalenie tych odcinków. Zanim to jednak nastąpi, ruch z pierwszego odcinka nowej drogi (od Zręcińskiej do Witosa) będzie spływał do ulicy Podkarpackiej ulicą Witosa.
Docelowo południowo-wschodnia obwodnica miasta będzie dwupasmowa, ale na razie realizacja inwestycji ograniczy się do jednej jezdni. Będzie liczyć niecałe 9 kilometrów. - Bardzo lekko licząc kilometr takiej drogi to około 8 mln złotych - nie licząc kosztów wykupu gruntów - mówi Zbigniew Piwka.
W tym roku rozpocznie się też dobudowa drugiej nitki obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28 na odcinku od ul. Zręcińskiej do Składowej. Miasto ma już pozwolenie na budowę tego ponad półtorakilometrowego odcinka i nawet jeśli nie uda się otrzymać dofinansowania na tę inwestycję, na pewno będzie ona realizowana.
Do połowy roku ma być gotowe skrzyżowanie ulic: Podkarpackiej, Zręcińskiej i Pużaka. Będzie to węzeł wyposażony w sygnalizację świetlną, przystosowany do drogi dwupasmowej. Po jego uruchomieniu przestanie działać istniejący wyjazd z ul. Pużaka.
W dalszym ciągu trwa wykupywanie terenów pod poszerzenie drugiego odcinka obwodnicy: od ul. Składowej do Lasów Państwowych. Miasto przygotowuje się również do wzmocnienia całej drogi nr 28, która mieści się obrębie miasta.
- To są zadania na najbliższe lata. One w zdecydowany sposób zmienią oblicze miasta w stosunku do inwestorów. Przygotowując tereny i budując drogi dajemy im sygnał, że miasto jest gotowe ponieść ogromne wyrzeczenia, by umożliwić lokalizację przedsięwzięć inwestycyjnych w Krośnie - mówi prezydent miasta.