112: nowy numer alarmowy

Niemal w całej Polsce od 1 września br. działa nowy telefoniczny numer alarmowy 112. Także w Krośnie i powiecie krośnieńskim w przypadku zagrożenia można dzwonić na ten właśnie numer.
Artykuł z archiwum 1999-2017

Numer 112 to bezpłatny telefoniczny numer alarmowy. Do jego uruchomienia zobowiązała Polskę Unia Europejska. Na numer ten można się było do tej pory dodzwonić tylko z telefonu komórkowego.

Na terenie powiatu krośnieńskiego numer 112 jest przypisany do Powiatowego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które mieści się w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Krośnie.

Uruchomienie nowego numeru telefonu nie oznacza, że dotychczasowe 3-cyfrowe numery alarmowe przestaną działać. Będą one nadal funkcjonowały i będą przypisane do danej służby.

Numery alarmowe, które będą funkcjonować nadal:
991 - pogotowie energetyczne
992 - pogotowie gazowe
997 - policja
998 - straż pożarna
999 - pogotowie ratunkowe

Alarmowy numer 112 jest do wykorzystania wtedy, kiedy nie będzie można zidentyfikować zagrożenia w wymiarze 3 aktualnych numerów ratunkowych (czyli: pogotowie - 999, straż pożarna - 998 i policja - 997). Jest to również numer dla cudzoziemców, którzy nie znają naszych tradycyjnych 3-cyfrowych numerów alarmowych.

Dyspozytor przyjmujący zgłoszenia z numeru 112 przyjmuje lub przekierowuje informacje o zagrożeniu właściwym służbom. Dzwoniąc na ten numer z telefonu komórkowego, należy dokładnie określić swoje położenie, podając nazwę miejscowości i powiatu. Chodzi o to, że zasięg telefonii komórkowej nie zawsze pokrywa się z granicami powiatów.

Ze względu na to, że system "112" łączy trzy najważniejsze służby odpowiadające za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, oraz na to, że ma służyć właściwej i jak najszybszej reakcji na dany rodzaj zagrożenia, centra zgłoszeniowe wyposażone są w rejestratory rozmów. Rejestratory te służą do gromadzenia informacji oraz identyfikacji złośliwych i fałszywych zgłoszeń. - Identyfikacja numeru jest realizowana również w stosunku do tzw. numerów zastrzeżonych i telefonów komórkowych z wyłączoną funkcją prezentacji własnego numeru - podkreślają pracownicy służb ratowniczych.

Przy połączeniu się z numerem alarmowym należy przekazać następujące informacje:
- co się wydarzyło,
- dokładne miejsce gdzie to się stało,
- jaka jest sytuacja, jakie są zagrożenia,
- podać ilość osób poszkodowanych i rodzaj ich obrażeń,
- podać swoje imię i nazwisko oraz numer telefonu, z którego wykonane zostało połączenie.

W czasie rozmowy nie wolno się rozłączać, należy słuchać i wykonywać polecenia służby dyżurnej obsługującej telefon alarmowy.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)