Chcesz wyjechać z Podwala na rondo. I czekasz, bo od lewej strony, od Piłsudskiego ciągnie się sznur aut. Chcesz wjechać na rondo od Legionów i też czekasz, bo najpierw musi się rozładować ruch z Piłsudskiego od strony Starego Cmentarza, potem z Podwala i od strony Rynku. Brzmi znajomo? Urząd Miasta widzi problem i chce go rozwiązać. Wydział Drogownictwa wraz z projektantami opracował zmiany na tym ruchliwym rondzie.
Przede wszystkim - tłumaczy magistrat - powstaną dwa pasy ruchu dla pojazdów jadących ul. Piłsudskiego od strony Starego Cmentarza. Jeden pas będzie wydzielony w szczególności dla tych, którzy chcą pojechać w Legionów. Chodzi o zwiększenie przepustowości na trasie Piłsudskiego - Legionów. Do tego będzie służył pas prawy. Będzie nim można jednak także wjechać w Podwale (jeśli już ktoś przegapił wcześniejszy prawoskręt) i w kierunku Rynku.
Pas lewy będzie służył dla pojazdów jadących w Okrzei lub objeżdżających rondo.
Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązania? Urząd Miasta wyjaśnia: kierowcy, którzy będą się włączali do ruchu od Legionów, będą widzieć, gdzie dany pojazd jedzie. W tym momencie nie wiadomo do końca, gdzie pojedzie samochód z ronda: czy w Legionów, czy w Okrzei.
Na rondzie zostaną zastosowane separatory ruchu. To obły krawężnik oddzielający pasy ruchu. Chodzi o to, aby kierowcy nie zmieniali pasa będąc już na rondzie.
Na ul. Piłsudskiego, od strony mostu na Lubatówce, powstanie nowe przejście dla pieszych. Wszystkie przejścia przy rondzie zostaną także zmodernizowane. Będą posiadać tzw. aktywny znak (migające światła, gdy pieszy zbliża się do przejścia) i doświetlenie.
Wlot od Okrzei zostanie przesunięty bliżej tarczy ronda, co ma spowodować łatwiejsze włączenie się do ruchu.
Zjazd z ulicy Piłsudskiego od Rynku zostanie także przesunięty bliżej tarczy skrzyżowania.
Przesuń suwak, aby zobaczyć różnicę:
Dodatkowo przebudowany zostanie chodnik na Podwalu (od ronda do ul. Paderewskiego). Wyznaczony zostanie tam także odcinek ścieżki rowerowej.
Prace mają kosztować 1,8 mln zł, z czego 1,4 mln zł dofinansował Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Właśnie ogłoszono przetarg na realizację inwestycji. Jeżeli zostanie rozstrzygnięty w tym roku, prace rozpoczną się na wiosnę 2024 roku i potrwają do jesieni.
Możemy się w tym czasie spodziewać dużych utrudnień w ruchu.
- Celem tego projektu jest poprawa bezpieczeństwa pieszych oraz zapewnienie płynności ruchu na tym skrzyżowaniu - podsumowuje Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.
Na rondzie Solidarności pojawiły się pierwsze utrudnienia związane z jego przebudową.
Obecnie z ruchu wyłączony jest cały prawoskręt, jadąc z ulicy Piłsudskiego (od strony Krakowskiej) na Podwale. Na Podwale można skręcić, korzystając ze środkowego pasa i zjeżdżając z ronda.
Przebudowa ronda ma się planowo zakończyć w sierpniu br.
Tak wygląda "nowe" rondo Solidarności: