STRATEGIA MIASTA

Piękna wizja i kroki, by ją zrealizować. Oto Strategia Miasta do roku 2030

Ten dokument to "nawigacja" dla władz miasta. Chodzi o Strategię Rozwoju Krosna na najbliższe kilka lat. Problemy w niej opisane są powszechnie znane, natomiast uporządkowane zostały szanse, które mogą pomóc w rozwoju. Najważniejsze są jednak wyznaczone cele, kierunki działań i konkretne projekty, które mają nas doprowadzić do "miasta szczęśliwości".
Adrian Krzanowski
Chcemy być coraz lepszym miastem. Nie chodzi o bujanie w obłokach, ale próbę realnego rozwoju miasta (zdjęcie ilustracyjne)
Adrian Krzanowski / Firefly

 "W 2030 roku Krosno jest miastem możliwości, z którym młodzi ludzie wiążą swoją przyszłość. Nasze atuty to silna i nowoczesna gospodarka, zielone i atrakcyjne przestrzenie publiczne, zakorzenienie w tradycji i kulturze. W 2030 roku Krosno jest miastem modnym, atrakcyjnym dla osób w każdym wieku i wyróżnia się jako wiodący ośrodek miejski w regionie".

W takich oto słowach określone są ambicje miasta do roku 2030. Chociaż to tylko kilka pięknych zdań, ale by tę wizję zrealizować, szczegóły rozpisano na ponad 100 stronach dokumentu "Strategia Rozwoju Miasta Krosna na lata 2023-30".

Opracowanie to ma być "nawigacją" dla władz miasta. Prezydent i radni mają teraz opisane czarno na białym, jakie działania powinni podjąć w ciągu najbliższych lat. Chodzi o to, by miasto "szło" w odpowiednim, wyznaczonym kierunku. Takie opracowanie aktualizowane jest co kilka lat.

Łatwo nie będzie, bo rozwój miasta jest hamowany przez wiele negatywnych zjawisk. Przede wszystkim chodzi o: niekorzystne tendencje demograficzne i migracyjne (pisaliśmy o tym tutaj), niskie wynagrodzenia, słabą dostępność komunikacyjną, niewystarczającą liczbę mieszkań, zbyt małą ofertę usług dla seniorów, niewielkie zaangażowanie mieszkańców w sprawy społeczne i obywatelskie, brak zorganizowanych terenów zielonych i rekreacyjnych.

Autorzy strategii przedstawili 4 kluczowe problemy miasta, które napędzają z kolei kolejne trudności:

Wymieniono też szanse, które mogą je zmienić:

Najważniejsze to jednak cele strategiczne, które mają doprowadzić do zahamowania lub odwrócenia negatywnych trendów, a następnie poprowadzenia rozwoju miasta w kierunku określonej wizji (to te piękne zdania z początku tekstu). Przedstawiono je w 3 wymiarach: gospodarczym, społecznym i przestrzennym.

Ze szczegółami przedstawionych działań, a nawet z konkretnymi projektami można zapoznać się bezpośrednio w dokumencie. Plik pdf dostępny jest tutaj.

Autorem Strategii jest stowarzyszenie Delta Partner z Cieszyna, które specjalizuje się w takich opracowaniach (ich strona internetowa tutaj). Dokument powstał przy współpracy z władzami miasta i mieszkańcami. Strategię zatwierdzili jednogłośnie radni na sesji 28 września br.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU: