Zobacz jak budują most na Konopnickiej

Jeden z wykonawców nowego mostu na ul. Konopnickiej udostępnił link do strony internetowej, na której na bieżąco pokazywane są zdjęcia z postępu prac. Wychodzi w ten sposób naprzeciw zainteresowaniu mieszkańców, którzy codziennie gromadzą się na kładce, obserwują budowę, a nawet dopytują o szczegóły.
Widok z góry na rosnącą w szybkim tempie konstrukcję mostu

W lipcu ruszyły prace przy budowie nowego mostu na ul. Konopnickiej. Dziś widać już jak bardzo zmienił się tam krajobraz, jak dużo prac zostało wykonanych. Ruch w tym miejscu jest wstrzymany, więc nie wszyscy mieszkańcy mogą śledzić postępy prac. Teraz łatwiej będzie można podglądać wielką budowlę.

- Mając na uwadze duże zainteresowanie mieszkańców Krosna tą inwestycją, zdecydowaliśmy o udostępnieniu linku do naszej strony internetowej, gdzie regularnie zamieszczamy zdjęcia z placu budowy - mówi Leszek Madejka, prezes zarządu spółki PRO-BAU. Z firmą tą, główny wykonawca mostu MOTA-ENGIL Central Europe SA, zawarł umowę na roboty ciesielskie, zbrojarskie i betoniarskie. - Mieszkańcy są ciekawi tej budowy, a nie zawsze mają możliwość zobaczyć ją na żywo, choć sporo osób stoi na kładce, dopytuje pracowników o szczegóły, termin ukończenia. Prościej jest udostępnić taką stronę.

Zarząd spółki PRO-BAU: Leszek Madejka (z lewej) i Sebastian Zabłocki

Spółka PRO-BAU wykonuje najważniejszy element całego mostu - tzw. ustrój nośny wraz z podporami i przyczółkami. Na konstrukcji spoczywać będzie jezdnia i pozostałe wyposażenie mostu: bariery, chodniki dla pieszych. Od wykonania tego etapu zależą kolejne prace wykończeniowe na moście oraz ziemne przy drogach dojazdowych do przeprawy.

- Jesteśmy w końcowym etapie realizacji ustroju nośnego. W połowie listopada planujemy betonowanie, które jest największym wyzwaniem w realizacji całego projektu. W ciągu 30 godzin na budowę zostanie dostarczone niemal 1000 metrów sześciennych mieszanki betonowej, czyli ponad 100 ciężarówek - informuje Sebastian Zabłocki, wiceprezes zarządu spółki.

Fachowo to montaż konstrukcji nośnej deskowania

Termin ukończenia całej inwestycji to koniec 2013 roku. Wszystko wskazuje na to, że zostanie dotrzymany. Pewna zasługa jest tu w projekcie konstrukcji.

- To tzw. konstrukcja sprężona. Z uwagi na dużą rozpiętość przęseł mostu o długości 32 i 44 metrów, zastosowano konstrukcję opartą na dwóch tzw. dźwigarach kablobetonowych. Dzięki tej metodzie stosuje się mniejsze przekroje zbrojenia i zużywa się mniej betonu, czyli mówiąc prosto, most powstaje przy mniejszym nakładzie pracy i materiałów - wyjaśniają przedstawiciele PRO-BAU.

Wygląda jak zabawa kolorowymi klockami dla dzieci, a to poważne przedsięwzięcie - montaż tymczasowego podparcia konstrukcji mostu

To dlatego termin ukończenia budowy mostu szokował tylko tzw. zwykłych zjadaczy chleba. Dla profesjonalistów to norma. - Przeciętnie mosty tego typu rozmiarów wykonujemy w okresie dwóch, trzech miesięcy - twierdzi Leszek Madejka.

Montaż zbrojenia

Na przeszkodzie w dotrzymaniu terminu może stanąć jedynie pogoda. Na razie sprzyja, zimy na horyzoncie nie widać. Gorsze od mrozu są jednak opady śniegu i silny wiatr. - Silny wiatr uniemożliwia m.in. pracę dźwigu, natomiast intensywne opady mogą całkowicie sparaliżować prace na budowie. Jeśli chodzi o samo betonowanie, to niskie temperatury nie są przeszkodą. Dodatki chemiczne do mieszanki betonowej umożliwiają betonowanie w ujemnych temperaturach, przy czym w takich temperaturach posłuszeństwa może odmówić sprzęt, np. pompa do betonu - tłumaczy Sebastian Zabłocki.

Dwa miesiące zostało do zakończenia prac

W konstrukcję mostu zostaną wbudowane ponad 134 tony stali zbrojeniowej. Przy budowie tego elementu pracuje około 25 osób, głównie miejscowych, bo firma PRO-BAU, choć zarejestrowana jest w Warszawie, korzenie ma na Podkarpaciu, a biuro w Krośnie.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)