UPiWN: rozwiążmy problem parkowania w śródmieściu

Unia Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości (UPiWN) chce rozwiązać problem miejsc parkingowych w śródmieściu. Organizacja ta zaproponowała konkretne propozycje, które przedstawiono w formie mapy geodezyjnej i symulacji komputerowej. Unia chce teraz przedyskutować propozycje z mieszkańcami Krosna. Na mieście pojawią się wkrótce plakaty z mapką - opinie będzie można zgłaszać m.in. w naszym portalu. Publikujemy szczegóły proponowanych rozwiązań.

Projekt konsultowany był już z reprezentantami Policji, Straży Miejskiej oraz Straży Pożarnej. Również Rada Dzielnicy Śródmieście zaakceptowała proponowane rozwiązania. Prezydentowi Miasta spodobała się wstępnie propozycja, a szczegóły omawiane będa na jednym z najbliższych posiedzeń Zarządu Miasta.

- Uważamy, że jest to rozwiązanie kompromisowe. Godzi interesy tych, którzy nie chcą dużego ruchu w Rynku; tych, którzy chcą przejechać przez centrum miasta; i tych, którzy prowadzą tu dzialalność - powiedział Józef Guzik, Prezydent UPiWN prezentując projekt naszej redakcji.

Projekt zobrazowany jest na bazie podkładu geodezyjnego krośnieńskiej starówki, na którym pokazano proponowane kierunki ruchu, miejsca parkingowe i ich organizację oraz miejsca parkingowe do ewentualnego wykorzystania oraz propozycje oznakowania ulic. Całą mapę zobaczyć można tutaj:

Projekt tworzono w oparciu o następujące zasady:
1. Zniesienie znaków zakazu ruchu przy wjeździe na teren starówki.
2. Maksymalizacja miejsc parkingowych.
3. Utrzymanie dotychczasowego jednokierunkowego przejazdu przez miasto, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i bezkolizyjności.
4. Stworzenie projektu parkowania i opłat za parkowanie, jako podstawy do tworzenia funduszu rewitalizacji starówki.

1. Zniesienie znaków zakazu ruchu przy wjeździe na teren starówki

Główną zasadą przy tworzeniu projektu było zniesienie znaków zakazu ruchu przy wjeździe na teren starówki, jako elementu psychologicznie odstraszającego od wjazdu, niezależnie od możliwością wykupieniem abonamentu. Jedynym ograniczeniem na wjazd byłoby ograniczenie co do masy samochodu - do 3,5 t (patrz mapa - pkt 5).

2. Maksymalizacja miejsc parkingowych

Drugą zasadą przyjętą przy opracowywaniu, była maksymalizacja miejsc parkingowych, poprzez właściwe oznakowanie znakami drogowymi (pionowymi) o możliwości parkowania, jak również znakami na nawierzchni (poziomymi) o jego sposobie. Ten sposób zorganizowania miejsc parkingowych gwarantuje optymalne wykorzystanie przestrzeni parkingowych oraz daje gwarancję zachowania niezbędnego porządku.

Najpoważniejszym problemem starówki jest permanentny brak miejsc parkingowych. - Dlatego, w swoim projekcie, wskazujemy maksymalnie wiele miejsc, na których można zorganizować parkingi, jak również miejsca, które przy zgodzie właścicieli wskazanych działek, można byłoby do tego celu wykorzystać - wyjaśnia Józef Guzik. Symulacja komputerowa tego problemu wykazuje, że przy dobrze zagospodarowanym terenie ilość miejsc parkingowych na starówce powinna pokryć potrzeby w tym zakresie.

Integralnym problemem komunikacji i parkingów są ulice: Podwale i Legionów. Po analizie ruchu autobusów PKS i MKS uważamy, że na ul. Podwale - po prawej stronie pasa jezdni oznaczonej "BUS" (patrz mapa - pkt 3) można zorganizować przystanek, tak dla PKS jak i dla MKS. Stwarza się wtedy nowa jakość ruchu jak i możliwość organizacji parkingu, polegająca na tym, że likwiduje się kolizyjny skręt autobusów MKS w lewo, a tym samym pozostaje do wykorzystania na parking obecny przystanek MKS (dzisiaj wykorzystywane są zaledwie dwa stanowiska), co ma niebagatelne znaczenie dla sprawnej komunikacji i uaktywnienia ruchu turystycznego w mieście.

Identyczna propozycja odnosi się do istniejącego przystanku MKS na ul. Legionów, gdzie z powodzeniem można - w zatoce po prawej stronie - stworzyć przystanek PKS i MKS, natomiast na miejscu istniejącego przystanku stworzyć dobrze zorganizowany parking (patrz mapa - pkt 4). Przy założeniu zorganizowania dozoru nie byłoby problemu, by na tych parkingach zgromadzić samochody właścicieli i pracowników firm działających na starówce.

3. Utrzymanie dotychczasowego jednokierunkowego przejazdu przez miasto, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i bezkolizyjności

W projekcie proponuje się utrzymanie dotychczasowego kierunku przejazdu przez miasto, przy zachowaniu ruchu jednokierunkowego, uznając jako trzecią zasadę fakt, że ruch jednokierunkowy jest jedynym rozwiązaniem, które gwarantuje największą przepustowość i bezkolizyjność, szczególnie w miejscach przestrzennie ograniczonych.

Proponuje się przejazd przez rynek po stronie wschodniej i zachodniej - z uwzględnieniem skrętu w prawo wzdłuż polikliniki i wjazd w ulicę Piłsudskiego (patrz mapa - pkt 1). Propozycja ta podyktowana jest względami bezpieczeństwa - przejazd tylko ul. Zjazdową do ul. Podwale może stać się w niektórych warunkach (zwłaszcza zimą) niemożliwy i niebezpieczny (śliska nawierzchnia, duże nachylenie zjazdu, gabaryty samochodu, bardzo niebezpieczny wjazd na ul. Podwale). Po stronie wschodniej proponuje się przejazd na dotychczasowych zasadach.

Szczególnego potraktowania wymaga odcinek ul. Sienkiewicza od ul. Ordynackiej do rynku. W związku z obecnością obiektu banku jak i koniecznością dowozu towarów do sklepów na tym odcinku ul. Sienkiewicza nie możemy wykluczyć miejsc parkingowych (tylko dla samochodów dostawczych i samochodów, których właściciele mają indywidualne umowy z BŚ). Przy braku możliwości wyjazdu przez rynek proponujemy na tym odcinku ruch zwrotny, po nawróceniu na wydzielonej części płyty rynku. W wyobrażeniu naszym mogłaby być to ograniczona (np. małą architekturą) na przedłużeniu ul. Sienkiewicza powierzchnia płyty rynku dająca możliwość swobodnego zawracania pojazdów (patrz mapa - pkt 2). Uważamy, że rozwiązanie takie, jako wyjątkowe w tym miejscu, powinno być zastosowane ze względu na to, że jazda powrotna - ale do przodu - gwarantuje bezpieczny ruch pojazdów na tej ulicy.

Obie te propozycje (przejazd pod polikliniką oraz zawracanie na wydzielonej części płyty rynku) spotkały się z pełną aprobatą i pochwałą ze strony podinspektora Krzysztofa Cząstkiewicza z KMP - Wydz. Ruchu Drogowego, zwłaszcza w aspekcie bezpieczeństwa i bezkolizyjności przejazdów. Proponujemy dopuścić do wjazdu na płytę rynku, poza samochodami specjalnymi, również samochody dostawcze w pobliże miejsc dostawy towarów, w czasie niezbędnym do rozładunku towaru i załatwienia formalności. Warunek powyższy jest konieczny do spełnienia dla normalnego funkcjonowania handlu i usług.

Wszędzie gdzie to możliwe powinien być zachowany trzymetrowy pas dla przejazdu wozów specjalnych straży pożarnej, jak również umieścić na parkingach informacje, że w razie zagrożenia pożarowego samochody tam zaparkowane mogą być odholowane przez odpowiednie służby. Także wszelkie zapory na drodze ograniczające poruszanie się pojazdów muszą być łatwe w demontażu - wniosek st. kpt. Mariusza Mazura - Państwowa Straż Pożarna.

4. Stworzenie projektu parkowania i opłat za parkowanie, jako podstawy do tworzenia funduszu rewitalizacji starówki

Rzeczą niebagatelną dla przyszłości Krosna, a zwłaszcza starówki, jest tworzenie funduszu na rzecz jej rewitalizacji. Fundusz taki byłby utworzony z opłat za parkowanie w centrum miasta, które byłoby w całości oznaczone jako strefa parkowania. W związku z tym przy wjeździe na ul. Sienkiewicza proponuje się zamontowanie dwóch bramek wjazdowych (na obu pasach ruchu - przepis prawny) oraz bramek wyjazdowych na ul. Zjazdowej - jednej i na ul. Piłsudskiego - dwóch (dwa pasy ruchu) - sugestia KMP Wydz. Ruchu Drogowego. Bramki na wjeździe i wyjeździe, wyposażone w sygnalizację świetlną (światło czerwone i zielone) jako świetlny znak drogowy, byłyby podstawą do zatrzymania lub przepuszczenia pojazdu - propozycja zaakceptowana przez kom. Marka Toropolskiego. Bramka wjazdowa (na ul. Sienkiewicza) byłaby miejscem wydania kierowcy bloczka z oznaczeniem godziny wjazdu. Natomiast bramki wyjazdowe (na ul. Zjazdowej i ul. Piłsudskiego) w oparciu o wydany bloczek, byłyby punktem kontroli czasu pobytu pojazdu w strefie parkowania, w których jednocześnie pobierano by opłaty.

Proponowana organizacja pobierania opłat i wolnego przejazdu

Staromiejska strefa parkowania winna być:
1. traktowana jak parking, w sytuacji gdy pojazd pozostaje w jej obrębie dłużej niż 15 min;
2. traktowana jako strefa przejazdowa - nieodpłatnie, w sytuacji gdy pojazd pozostaje w jej obrębie krócej niż 15 min

Aby spełnić zasady określone w pkt. 1 i 2 należy na bramce wjazdowej (ul. Sienkiewicza) wydawać bloczek określający godzinę wjazdu do strefy parkowania. Pobieranie opłat proponuje się w punktach kontroli wyjazdu (ul. Piłsudskiego i Zjazdowa), następującej wysokości:
1. do 1 godz. - 1 zł
2. każda rozpoczęta następna godzina - 2 zł

Z opłat zwolnieni powinni być:
1. właściciele posesji i na stałe zameldowani w strefie staromiejskiej (sugestia kom. Marka Toropolskiego - Straż Miejska) - jeden samochód od lokalu mieszkalnego; natomiast na każdy dodatkowy samochód opłaty pobierane byłyby na zasadach ogólnych;
2. samochody dostawcze - do 1 godziny;
Opłaty proponujemy pobierać od godz. 8.00 - 18.00, od poniedziałku do piątku.

Fundusze w ten sposób zgromadzone mogłyby być wyodrębnione na koncie "rewitalizacja starówki", jako podstawa do ubiegania się o dofinansowanie z unijnych funduszy pomocowych, dla realizacji wymienionego wyżej programu rewitalizacji starówki krośnieńskiej.

Celowym byłoby, w miejscach przedstawionych w projekcie, zainstalowanie progów zwalniających oraz dodatkowe ograniczenie prędkości przy wjeździe do 30 km/h (patrz mapa - pkt 5).

Oczywiście projekt winien być skonsultowany z prawnikami, tak aby zasady pobierania opłat zgodne były z obowiązującym prawem.

Powyższy projekt był konsultowany z reprezentantami: Policji, Straży Miejskiej oraz Straży Pożarnej. - Zostały w nim również uwzględnione wszystkie uwagi obywateli miasta i w naszym przekonaniu porządkuje on zasady ruchu samochodowego na starówce i uwzględnia interesy wszystkich zainteresowanych stron. Mamy nadzieję, że tak zrealizowany projekt sprawi, że centrum Krosna - starówka stanie się miejscem przyjaznym dla każdego, kto będzie chciał w nim bywać. Liczymy również na to, że taka organizacja ruchu i parkingów uaktywni ruch turystyczny, ożywi starówkę, a w szczególności rynek, co wpłynie na wizerunek Krosna i stworzy ekonomiczną perspektywę funkcjonowania miasta w tym miejscu - stwierdził Józef Guzik, Prezydent Unii Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości w Krośnie.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)