Ul. Krakowska: rondo, parking i plac zabaw

Są plany na pierwsze dwupasmowe rondo w mieście. Powstanie ono obok Starego Cmentarza, u zbiegu ulic: Piłsudskiego, Krakowskiej, Łukasiewicza i Lewakowskiego.
Najprawdopodobniej w ciągu najbliższych 2 lat skrzyżowanie ulic: Krakowskiej, Piłsudskiego, Lewakowskiego i Łukasiewicza będzie całkowicie przebudowane.

O tym jak trudno przejechać w godzinach szczytu ulicą Krakowską lub włączyć się do ruchu z ul. Lewakowskiego czy Łukasiewicza wie każdy mieszkaniec Krosna. Nasilenie ruchu w tym rejonie już dawno sięgnęło dopuszczalnej granicy, więc miasto zleciło opracowanie koncepcji rozwiązania tych kłopotów komunikacyjnych. Modernizacja obejmie odcinek ul. Piłsudskiego od skrzyżowania z ul. Kościuszki, odcinek ul. Krakowskiej do skrzyżowania z ul. Naftową oraz fragment ul. Łukasiewicza i innych ulic dojazdowych do Krakowskiej.

Największą zmianą jest poszerzenie ulicy do 4 pasów oraz budowa dwupasmowego ronda u zbiegu ulic: Piłsudskiego, Krakowskiej, Łukasiewicza i Lewakowskiego. Koncepcja obejmuje również budowę dużego parkingu przy Krośnieńskim Domu Kultury - w miejscu dotychczasowego Ogrodu Jordanowskiego.

Tak będą wyglądały nowe rozwiązania komunikacyjne na ul. Krakowskiej w pobliżu KDK.

Większość drzew w istniejącym parku na rogu ulic Krakowskiej i Kolejowej zostanie wycięta. Powstanie tam parking na 116 miejsc. Nie oznacza to jednak, że najmłodsi zostaną zupełnie pozbawieni miejsca do zabawy. W obrębcie istniejącego parku wydzielony zostanie fragment terenu, który spełniał będzie funkcje placu zabaw. Od ruchu ulicznego parking oddzielony będzie pasami zieleni. Ulica Kolejowa przy wjeździe na parking zostanie poszerzona.

Dzięki temu rozwiązaniu, problem z zaparkowaniem samochodu przy powstającym Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza jeśli nie zniknie, to na pewno zostanie znacznie zmniejszony. Dodatkowo małe parkingi powstaną bezpośrednio przy budynku.

Obecne skrzyżowanie ulic Krakowskiej i Kolejowej. Wkrótce w parku naprzeciw KDK powstanie parking. 

Według planowanych rozwiązań przebudowany rozstanie odcinek ul. Piłsudskiego od skrzyżowania z ul. Kościuszki, Krakowskiej do skrzyżowania z ul. Naftową oraz fragmenty przyległych ulic. Znaczna część tych odcinków zostanie poszerzona. Powstaną dwupasmowe ulice z wydzielonymi prawo i lewoskrętami. Łączyć się będą w również dwupasmowe rondo, które zlokalizowane będzie obok Starego Cmentarza - na dotychczasowym skrzyżowaniu ulic: Piłsudskiego, Krakowskiej, Łukasiewicza i Lewakowskiego.

Jak zapewnia Ryszard Sokołowski, naczelnik Wydziału Drogownictwa Urzędu Miasta Krosna, dwupasmowe rondo to najlepsze rozwiązanie w tym miejscu. - Przy tak dużym natężeniu ruchu, jakie mamy w tym rejonie, zwykłe, jednopasmowe ronda mają zbyt małą przepustowość - mówi.

Potwierdzają to obliczenia specjalistów, którzy opracowują projekt ronda. Najmniejszą przepustowość mają zwykłe skrzyżowania. Nieco większą mają tzw. skrzyżowania skanalizowane, czyli z wysepkami. Wyżej plasują się skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. O 15-20% większą przepustowość od tych ostatnich mają ronda. Jeszcze lepszym, jednak znacznie kosztowniejszym rozwiązaniem są dwupoziomowe skrzyżowania. - W tym miejscu takie rozwiązanie byłoby jednak bardzo trudne, dlatego optymalne jest wybudowanie ronda dwupasmowego - wyjaśnia naczelnik.

Dawny Park Jordanowski zamieni się w parking oraz plac zabaw dla dzieci.

Koncepcja przebudowy wspomnianych węzłów komunikacyjnych wymaga poszerzenia fragmentów ulic, a co za tym idzie wyburzenia kilku budynków. Taki los najprawdopodobniej czeka cztery nieruchomości: trzy w rejonie dotychczasowego skrzyżowania ulic Lewakowskiego, Krakowskiej, Łukasiewicza oraz jedną na rogu ul. Krakowskiej i Czuchry. Są to własności prywatne, które miasto ma zamiar wykupić.

Realizacja całej inwestycji będzie podzielona na dwa etapy. Na budowę dużego parkingu w miejscu Ogrodu Jordanowskiego gotowy jest już projekt techniczny, więc ta część zostanie wykonana w pierwszej kolejności. - Parking chcemy zrobić jak najszybciej, bo to jest związane z budową Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza - mówi Ryszard Sokołowski. - Równolegle będzie opracowywany projekt na budowę ronda - dodaje. Drugi etap to już właściwe prace drogowe, które najprawdopodobniej ruszą w 2009 roku.

Koszt inwestycji oszacowany jest na ponad 5 mln zł, z czego sam parking będzie kosztował około 1,7 mln zł. Na realizacje tych pomysłów miasto będzie się starać pozyskać środki unijne.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)