Taka jest sytuacja komunikacyjna miasta

Remont wiaduktu na ul. Podkarpackiej oraz modernizacja ulicy Krakowskiej - od skrzyżowania z ul. Naftową do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego i Łukasiewicza (właśnie położono tam nowy asfalt) - skłoniła nas do przestudiowania istniejącej sytuacji komunikacyjnej miasta.
Artykuł z archiwum 2002-2017

Informacja o szczegółowej analizie układu komunikacyjnego Krosna omawiana była na marcowej sesji Rady Miasta. Publikujemy obszerny fragment tego dokumentu, który dotyczy stanu istniejącej sytuacji komunikacyjnej miasta. Z opracowania tego wiadomo jakie jest natężenie ruchu na poszczególnych drogach, ile zanotowano na nich wypadków oraz jakie są podejmowane działania zmierzające do poprawienia przepustowości ulic.

Bardzo niskie nakłady przeznaczone na budowę dróg i ulic, utrudnienia związane z pozyskaniem terenów pod inwestycje komunikacyjne, potrzeba zabezpieczenia istniejącego środowiska naturalnego przed negatywnym wpływem ruchu powodują, że z roku na rok maleją inwestycje drogowe, a budowa nowych ciągów komunikacyjnych przesuwana jest na dalsze lata. Dla przykładu - budowa 1 km ulicy kosztuje ok. 2 200 000 zł, gdy tymczasem roczna subwencja na remonty dróg powiatowych w Krośnie wynosi 2 900 000 zł.

W tej sytuacji tj. przy niewielkich możliwościach inwestycyjnych, coraz więcej uwagi zwraca się na poszukiwanie rezerw tkwiących w istniejących układach komunikacyjnych oraz istniejącej organizacji ruchu. Konieczność dokonywania zmian w istniejącej infrastrukturze drogowej narzuca nam stale zwiększające się natężenie ruchu na drogach.

Wielkość natężenia ruchu na drogach dojazdowych do Krosna przedstawia się następująco:

Droga nr 28
Warzyce - Krosno: 7158 pojazdów na dobę
Krosno - Miejsce Piastowe: 13 704 pojazdy na dobę

Droga nr 990
ul. Rzeszowska - 3160 pojazdów na dobę

Droga nr 991
ul. Korczyńska - 2883 pojazdy na dobę

W stosunku do pomiarów przeprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych w 1995 r., wskaźnik wzrostu natężenia wynosi 1,35.

Również na ulicach usytuowanych w centrum miasta obserwuje się stały wzrost natężenia ruchu. Poniżej podano wielkości natężenia ruchu na niektórych głównych ulicach miasta, pomierzone w 1993 r. oraz w 2002 r. Pomiary przeprowadzono we wrześniu 1993 r. oraz w marcu 2002 r., w godz. 14.30 - 15.30.

Ulica 1993 r. 2002 r. Wskaźnik wzrostu
ul. Podkarpacka (odcinek Lwowska - Grodzka) 700 p/h 1428 p/h 2,04
ul. Lwowska (wlot do ul. Podkarpackiej) 720 p/h 1120 p/h 1,56
ul. Krakowska (odcinek Lewakowskiego - Kolejowa) 1144 p/h 1453 p/h 1,27
ul. Tkacka 708 p/h 1540 p/h 2,17
ul. Niepodległości (odcinek Powstańców Warszawskich - Legionów) 648 p/h 769 p/h 1,19
ul. Zręcińska (wlot do Podkarpackiej) 482 p/h 844 p/h 1,75
ul. Okrzei 491 p/h 674 p/h 1,37
ul. Wisłocza 480 p/h 603 p/h 1,26
ul. W. Polskiego (odcinek Oficerska - Niepodległości) 243 p/h 781 p/h 3,21
ul. Legionów (przed sygnalizacją) 597 p/h 649 p/h 1,10

Największy przyrost natężenia ruchu wystąpił na ul. W. Polskiego co jest bezpośrednim przełożeniem wzrostu ilości samochodów jaki nastąpił w ostatnich lalach w Krośnie oraz na osiedlu "Ks. Markiewicza".

Również zauważalne jest zwiększenie ruchu na drodze krajowej nr 28 oraz na ul. Zręcińskiej. Może to sugerować zwiększoną liczbę dojazdów z ościennych miejscowości do Krosna oraz wzrostu ruchu tranzytowego na drodze krajowej. Bardzo wysokie jest również natężenie ruchu na głównym ciągu komunikacyjnym miasta tj. na ulicach Krakowska - Tkacka - Lwowska.

Wielkość ruchu jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na ilość wypadków do jakich dochodzi na drogach. Tą zależność widać w statystyce wypadków jakie miały miejsce w 2000 r. i 2001 r. gdzie na 21 głównych ulicach miasta doszło do ok. 80% wszystkich wypadków.

Droga 2000 r. 2001 r.
droga krajowa nr 28 (ul. Bema - Podkarpacka - Bieszczadzka) 28 (w tym 4 zabitych) 17 (w tym 2 zabitych)
droga woj. nr 990 (ul. Rzeszowska) 3 -
droga woj. nr 991 (ul. Korczyńska - Niepodległości - Lwowska) 12 4
ul. Czajkowskiego 2 2
ul. Kolejowa - 2
ul. Krakowska 5 5
ul. Legionów 2 5
ul. Piłsudskiego 1 l
ul. Podwale 1 -
ul. Popiełuszki 2 3
ul. Pużaka 1 1
ul. Sikorskiego 2 1
ul. Staszica 1 1
ul. Tysiąclecia - 4
ul. W. Polskiego 2 5
ul. Zręcińska 4 1
ul. Żółkiewskiego 2 2

W sumie, w 2000 r. odnotowano 79 wypadków, natomiast w 2001 r. 69 wypadków. Na pozostałych ulicach wydarzyły się jedynie pojedyncze wypadki. Zauważalny jest spadek wypadków i liczby ofiar śmiertelnych na drodze krajowej. Na pozostałych ulicach również nastąpił spadek wypadków przy czym trudno jest w tak małym przedziale czasowym wysnuwać daleko idące wnioski odnośnie poprawy bezpieczeństwa ruchu w mieście.

Bardzo duże natężenie ruchu na drodze krajowej jest przyczyną wielu wypadków. Potwierdzają to dane z całego województwa podkarpackiego, gdzie drogi krajowe jedno- i dwucyfrowe należą do najniebezpieczniejszych.

Dla poprawy warunków ruchu oraz zwiększenia przepustowości ulic podejmowane są działania, które zmierzają do:
a) poszerzenia jezdni, złagodzenia łuków poziomych,
b) segregacji ruchu pieszego i kołowego,
c) przyjęcie ruchu jednokierunkowego na ulicach,
d) wytworzenie dodatkowych pasów na skrzyżowaniach,
e) zastosowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach,
f) wprowadzenie zmian w oznakowaniu pionowym i poziomym.

ad a) Działania zmierzające do poszerzenia ulicy są bardzo utrudnione, ponieważ wiążą się z koniecznością pozyskania prywatnych działek oraz przybliżenie drogi do zabudowań, na co nie wyrażają zgody mieszkańcy. W chwili obecnej prowadzona jest jedna inwestycja pn. "Budowa chodnika przy ul. Szopena", która obok budowy ciągu pieszego zakłada poszerzenie jezdni i korektę łuków poziomych.

ad b) Przyczyną wielu wypadków są potrącenia pieszych poruszających się po wąskim poboczu. Dlatego podstawowym działaniem w tym zakresie jest oddzielenie ruchu pieszego od samochodowego przez budowę niezależnego chodnika. W ostatnich latach wybudowano chodniki przy ulicach: Korczyńskiej, Krakowskiej, Bema, Podkarpackiej. Na ukończeniu jest budowa chodnika przy ul. Szopena. Rozpoczęto budowy chodnika przy ul. Popiełuszki. W br. rozpocznie się realizacja chodników przy ul. Żeromskiego i Wyspiańskiego.

ad c) Istniejący układ jednokierunkowych ulic tj. Podwale - Tkacka - Niepodległości, oraz Staszica - Wisłocza - Legionów w znacznym stopniu zwiększa przepustowość i bezpieczeństwo ruchu na tych ulicach. Przepustowość dwupasmowej jezdni przy ruchu dwukierunkowym w warunkach idealnych wynosi nie więcej niż 2800 p/h (1400 p/h/pas), natomiast przepustowość jezdni o identycznej szerokości przy ruchu jednokierunkowym może osiągnąć 4000 p/h. Ta właściwość uzasadnia zastosowanie ruchu jednokierunkowego zwłaszcza dla ulic obciążonych dużym ruchem. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego w sieci ulic powoduje wzrost przepustowości układu o 20-50%. Również liczba kolizji na skrzyżowaniach ulic jednokierunkowych jest mniejsza z powodu ograniczenia lewoskrętów. Wprowadzenie kilkanaście lat temu ruchu jednokierunkowego na w/w ulicach przynosi obecnie efekty gdyż przy stale zwiększającym się natężeniu ruchu zapewnia jeszcze swobodny przejazd przez centrum miasta.

ad d) Wytworzenie dodatkowych pasów ruchu w obrębie skrzyżowania znacznie zwiększa jego przepustowość. Pojazdy skręcające w lewo lub prawo, ustawione na wydzielonych pasach nie utrudniają jazdy na wprost przez co zwiększają bezpieczeństwo przejazdu przez skrzyżowanie. Dodatkowe pasy ruchu zostały zastosowane na ul. Lwowskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Niepodległości oraz przy wjeździe do Urzędu Powiatowego. Obecnie pasy dla lewoskrętów wykonywane są na ul. Krakowskiej. Również w projektach przebudowy skrzyżowań ul. Podkarpackiej z ul. Grodzką oraz z ul. Krakowską podstawowym rozwiązaniem jest wydzielenie pasów dla lewoskrętów i prawoskrętów.

ad e) Na skrzyżowaniach dróg o dużych natężeniach ruchu występują znaczne straty czasu związane z oczekiwaniem na przejazd lub włączenie się do ruchu z drogi podporządkowanej do drogi głównej. Dla poprawy tej sytuacji najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest budowa sygnalizacji świetlnej. W Krośnie funkcjonuje obecnie 7 sygnalizacji świetlnych a dalsze dwie są w fazie uzyskiwania pozwolenia na budowę.

ad f) Wprowadzane zmiany w oznakowaniu pionowym w większości dotyczą ograniczenia prędkości oraz zakazu zatrzymywania się. Zmniejszenie prędkości do 60 km/h wprowadzono praktycznie na całej długości drogi krajowej nr 28. Na wielu odcinkach ulic wprowadzono ograniczenia prędkości do 40 km/h oraz zakazy zatrzymywania się w miejscach szczególnie niebezpiecznych.

Przykładem proponowanych rozwiązań są plany przebudowy skrzyżowań ul. Podkarpackiej z ul. Krakowska i z ul. Grodzką.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)