Szynobusy wracają do Krosna

Będą trzy pary szynobusów między Jasłem a Krosnem i jedna para między Krosnem a Zagórzem. Pociągi mają jeździć w godzinach dostosowanych do potrzeb pasażerów i mają to robić taniej niż dotychczas. Od 4 maja na linię 108 wracają regionalne połączenia kolejowe.
Po kilkumiesięcznej przerwie szynobusy ponownie wjadą na krośnieński dworzec

Kolejowe połączenia regionalne na linii nr 108 (Jasło-Zagórz) zostały zawieszone 1 stycznia 2015 r. Organizator przewozów - Urząd Marszałkowski - poinformował wówczas, że powodami tej decyzji były: zmniejszenie przez rząd tzw. janosikowego, a tym samym konieczność szukania oszczędności w budżecie województwa oraz śladowe zainteresowanie połączeniem.

Pasażerowie sprawę widzieli inaczej i winą za katastrofę połączenia obarczali rzeszowskich urzędników i spółkę PKP Przewozy Regionalne. Kontrowersje wokół zawieszenia kursów (w tym fakt mierzenia frekwencji i rentowności w praktycznie niejeżdżącym pociągu) opisywaliśmy w artykule "Dlaczego szynobus nie jeździ już przez Krosno?"

Po ogłoszeniu decyzji Urzędu Marszałkowskiego, w Krośnie, Jaśle i w Sanoku zawrzało: samorządowcy pisali kolejne apele o przywrócenie szynobusów, związkowcy wieszczyli koniec kolei w tej części Podkarpacia, a nasi czytelnicy skarżyli się, że Rzeszów marginalizuje Krosno.

W odpowiedzi marszałek mówił o konieczność dostosowania rozkładu jazdy do potrzeb pasażerów, a cen kursów do grubości ich portfeli. W urzędzie odbywały się kolejne spotkania z udziałem przedstawicieli gmin, przez które przebiega linia nr 108 oraz pracowników kolei. Powołano zespół ds. optymalizacji rozkładów jazdy pociągów.

Spółka PKP Przewozy Regionalne zapewnia, że i rozkład jazdy, i ceny biletów zostały dokładnie przemyślane

Rozkład

O efektach optymalizacji opowiada Krzysztof Pawlak z Podkarpackiego Oddziału Spółki PKP Przewozy Regionalne: - Podjęte wspólne działania mają zachęcić podróżnych do coraz większego korzystania z usług transportu kolejowego poprzez dostosowanie rozkładów jazdy pociągów do potrzeb potencjalnych pasażerów, do potrzeb lokalnych zakładów pracy i szkół w Krośnie i Jaśle. Wypracowana koncepcja zakłada trzy pary pociągów w relacji Jasło-Krosno oraz jedną parę pociągów w relacji Krosno-Zagórz.

Urząd zrezygnował więc z bezpośredniego połączenia Jasło-Zagórz.

Nowy rozkład jazdy obowiązywał będzie od 4 maja. Pociągi zostały zamówione do końca października i kursować będą od poniedziałku do piątku.

Na trasie Jasło-Krosno godziny odjazdów pociągów wyglądać będą tak:

  • odjazdy z Jasła: 4.58, 6.58 i 15.13 (przyjazdy do Krosna: 5.30, 7.30 i 15.45);
  • odjazdy z Krosna: 6.15, 14.30 16.00 (przyjazdy do Jasła: 6.47, 15.02, 16.32).

Z Krosna do Zagórza szynobus wyjeżdżał będzie o godz. 7.36, a z Zagórza do Krosna o godz. 13.16.

Pewne uwagi do nowego rozkładu ma redakcja Rynku Kolejowego. Warto o nich pamiętać: - Pociągi nie będą skomunikowane ze składami kursującymi do i z Rzeszowa. Przez 4 dni, od 5 do 8 maja, między Zagórzem a Jedliczem, za pojazdy szynowe będzie kursowała autobusowa komunikacja zastępcza.

Marszałek Województwa Podkarpackiego liczy, że samorządy, przez które przebiega linia 108, dołożą się do utrzymania połączeń kolejowych

Ceny

Początek komunikatu Przewozów Regionalnych w sprawie cen biletów zapowiada, że będzie tanio: "Od 1 marca pasażerowie korzystający z pociągów Przewozów Regionalnych na Podkarpaciu płacą za bilety nawet do 68% mniej! Nowa >Taryfa Podkarpacka< obowiązuje na wszystkich trasach w regionie".

Krzysztof Pawlak: - Bilety w promocyjnych cenach to doskonała oferta dla wszystkich pasażerów pociągów REGIO: zarówno dla osób codziennie podróżujących do pracy, szkoły czy na uczelnie, które zazwyczaj kupują bilety miesięczne, jak i dla podróżnych, którzy korzystają z usług kolei na podstawie biletów jednorazowych. Dzięki wprowadzeniu nowej taryfy Przewozy Regionalne będą mogły skuteczniej konkurować z przewoźnikami drogowymi, na czym skorzystają mieszkańcy regionu: i obecni klienci, i osoby, które dotychczas nie korzystały z naszych usług.

Na nowej taryfie najbardziej skorzystać mają pasażerowie przemieszczający się na najkrótszych trasach: bilet na trasie o długości do 9 km ma kosztować 1,50 zł (dotychczas 4,40 zł), a bilet miesięczny do 10 km to koszt 50 zł (dotychczas 99 zł).

Ceny biletów na pociąg z Jasła do Krosna wynosić będą:

  • bilet jednorazowy normalny - 4,11 zł;
  • bilet jednorazowy szkolny - 2,59 zł;
  • bilet miesięczny normalny - 116,60 zł;
  • bilet miesięczny szkolny - 59,47 zł.

Kto zapłaci za szynobusy?

Wróćmy jeszcze do początku - i artykułu, i zamieszania wokół połączenia na linii 108: zdaniem Urzędu Marszałkowskiego szynobusy zniknęły z torów głównie z powodu braku pieniędzy w budżecie województwa. Od końca 2014 roku w kwestii "janosikowego" nie zmieniło się nic, a skoro Janosik nie przywiózł ze stolicy dodatkowego wora pieniędzy, to kto, oprócz pasażerów, którzy w jakimś stopniu pokryją koszty kursów, zapłaci za utrzymanie połączenia?

Z odpowiedzi, którą otrzymaliśmy od rzeszowskich urzędników, wynika, że zapłaci województwo, być może z pomocą gmin: - Na początku kwietnia marszałek skierował do samorządów zlokalizowanych wzdłuż przebiegu linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Zagórz pismo z propozycją współfinansowania połączeń kolejowych, poprzez przystąpienie do projektu pod nazwą "Wojewódzki Fundusz Kolejowy". Założeniem funduszu jest gromadzenie środków finansowych przekazywanych przez samorządy z przeznaczeniem na inwestycje służące poprawie stanu infrastruktury kolejowej.

Nieoficjalnie wiadomo, że kwota, którą urząd chciałby uzbierać od samorządów to około 180 tys. zł (suma ta ma wystarczyć na zapewnienie połączenia od maja do końca roku). Wkład Krosna miałby wynosić w granicach 40 tys. zł.

Miasto nie podjęło jeszcze decyzji, czy dołoży się do funduszu.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)