Rozbierają pas startowy, zbudują nowy

W grudniu 2015 roku ruszył kolejny etap modernizacji krośnieńskiego lotniska. Prace kosztować będą 27,5 mln zł, potrwają rok, a obejmują m.in. budowę utwardzonej drogi startowej, drogi kołowania oraz płyty tankowania.
Będzie miał 1100 metrów długości i 30 metrów szerokości. Ruszyły prace przy budowie nowego pasa startowego

W 2013 roku zakończył się I etap modernizacji lotniska. Za około 10 mln zł wybudowano kanalizację deszczową, rozbudowano wieżę kontroli lotów oraz ogrodzono teren. W grudniu 2015 roku rozpoczął się II etap prac. Najważniejszym jego elementem jest rozbiórka starego poniemieckiego pasa i budowa na jego śladzie nowej drogi startowej, o długości 1100 metrów i szerokości 30 metrów. Koszt inwestycji wyniesie 27,5 mln zł (finansowanie na zasadzie faktoringu).

Obecnie wykonawca robót - konsorcjum firm: Rejon Budowy Dróg i Mostów w Krośnie sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych i Drogowych w Krośnie SA - przygotowuje 40-hektarowy teren inwestycji: prowadzi pomiary geodezyjne, usuwa drzewa i krzaki oraz przekłada wodociąg.

Teren inwestycji sprawdzany jest przez saperów

Jednocześnie prowadzone jest rozpoznanie saperskie, sięgające do metra głębokości. - Na tę chwilę saperzy nie znaleźli nic istotnego. Jedynie destrukty po bombach lotniczych, bez materiału wybuchowego, i trochę amunicji strzeleckiej - informuje Piotr Szmyd, kierownik budowy.

Oprócz rozbiórki starego pasa, wykonawca prowadzi prace przy wodociągu oraz kanalizacji

Na części starego, wybudowanego w czasie II wojny światowej, a obecnie pokruszonego i przerastającego trawą pasa, rozpoczęła się także rozbiórka. Prace w tym zakresie będą sukcesywnie przyspieszać. Po nich rozpocznie się budowa nowej drogi startowej. - Będzie ona wykonana w technologii stosowanej w drogownictwie: nawierzchnia będzie asfaltowa, a pod nią znajdować się będą podbudowy z asfaltu i betonu, zaś na spodzie pospółka i stabilizacja. Wszystkie warstwy będą miały razem metr grubości. Pas będzie przygotowany pod ewentualne przedłużenie w przyszłości - opisuje Piotr Szmyd.

Piotr Szmyd, kierownik budowy

Oprócz budowy drogi startowej zakres prac obejmuje także utworzenie płyty tankowania, która powstanie w okolicach wieży kontroli lotów oraz drogi kołowania łączącej pas i płytę. Lotnisko zostanie również zaopatrzone m.in. w oświetlenie nawigacyjne oraz w wyposażenie wieży kontroli lotów.

Stary pas nie nadaje się do remontu: nawierzchnia jest pokruszona, przerośnięta trawą i zawiera mnóstwo "plomb" wypełniających leje po minach. Trzeba go rozebrać, a na jego miejscu zbudować nową drogę startową

Wykonawca zapewnia, że prace budowlane nie spowodują zamknięcia ruchu lotniczego, choć ten odbywać się będzie musiał zgodnie ze zmienionym projektem organizacji.

Zakończenie prac przy II etapie modernizacji lotniska planowane jest na 17 grudnia 2016 roku. Czy, zgodnie z opracowanym w 2013 roku Planem Generalnym lotniska, rozbudowa obiektu będzie kontynuowana, tak aby w przyszłości mógł obsługiwać regularny ruch pasażerski? - Po wykonaniu robót zawartych w II etapie, a także po wykonaniu niezbędnych analiz rynkowych, zostanie podjęta decyzja co do dalszych prac na lotnisku w zakresie wynikającym z Planu Generalnego - odpowiada Miasto.

Miasto nie wie jeszcze, czy będzie realizować dalsze etapy rozbudowy lotniska
KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)