Prezent na koniec roku. 107 mln zł dla Krosna

Umowa na dofinansowanie modernizacji starej krośnieńskiej obwodnicy podpisana. Krosno dostanie 107 mln zł. W ciągu trzech lat przebudowane zostaną trzy skrzyżowania, a nawierzchnia ul. Podkarpackiej, Bieszczadzkiej i al. Jana Pawła II zostanie wzmocniona.
Przebudowa wjazdu na osiedle Traugutta to największy element przebudowy obwodnicy w ramach projektu dofinansowanego kwotą 107 mln zł. Ulice Witosa i Jagiellońska będą ze sobą połączone tunelem. Dobudowane zostaną dodatkowe zjazdy i wiadukty

W czwartek (27.12) pomiędzy Krosnem a Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządową agendą zajmującą się wdrażaniem projektów rozwoju infrastruktury transportowej współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej) została zawarta umowa o dofinansowanie projektu przebudowy i rozbudowy tzw. starej obwodnicy miasta Krosna, która leży w ciągu drogi krajowej nr 28.

Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie jeszcze w listopadzie 2008 r. Przez długi czas, z braku środków, projekt widniał na liście rezerwowej projektów, które ubiegają się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dopiero początkiem 2012 roku "wskoczył" na listę podstawową. Całkowite dofinansowanie przyznane miastu wynosi dokładnie 107 636 466,16 zł.

O "prezencie" dla Krosna na konferencji prasowej poinformowali: europoseł Elżbieta Łukacijewska, poseł Zbigniew Rynasiewicz i Piotr Przytocki - prezydent Krosna

- Gratuluję panu prezydentowi i osobom z nim współpracującym determinacji, bo informacje były bardzo różne. Była obawa, że na tej liście rezerwowej obwodnica może utknąć do końca, ale tak się nie stało. Prezydent zaraził nas wiarą w to, że całą inwestycję można doprowadzić do szczęśliwego finału, wszyscy chcieliśmy pomóc - mówił poseł Zbigniew Rynasiewicz, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. - Dużo pisze się o tym, że w Polsce nie będzie się budować obwodnic, a jednak będzie się budować. Krosno jest pozytywnym przykładem. Trzeba się z tego cieszyć.

- Myślę, że to jest najpiękniejszy prezent na koniec roku - dodała europoseł Elżbieta Łukacijewska. - Wiele miast stara się o obwodnice, nie wszystkie dostają pieniądze. Trzeba być szczęśliwcem, trafić na ludzi, którzy rozumieją potrzebę rozwoju i mieć dobrze przygotowane dokumenty, bo bez tego żadna pomoc nie przełożyłaby się na efekty.

Krajobraz przy wjeździe na "Guzikówkę" ulegnie diametralnej zmianie

- Wielu radnych, którzy są za ścianą tego gabinetu [obok pokoju prezydenta, gdzie odbywała się konferencja prasowa, trwała sesja Rady Miasta - przyp. red.] nie rozumie i nie docenia, jak wielka jest to sprawa dla Krosna, bo 107 mln zł z Unii to jeden z największych zastrzyków i największy projekt, jaki będzie realizowany w Krośnie - dodała Elżbieta Łukacijewska.

W kwocie 107 mln zł zawarta jest refundacja wydatków [ok. 27 mln zł], które zostały poniesione na dokumentację techniczną i roboty budowlane zrealizowane na obwodnicy w latach 2008 - 2010.

Jak przypomina prezydent, w tym właśnie okresie miasto z własnych środków sfinansowało rozbudowę obwodnicy od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. Zręcińską i ul. Pużaka do skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. Czajkowskiego i ul. Składową. Na odcinku tym o długości 1700 m została dobudowana druga jezdnia, dojazdowe drogi zbiorcze i ekrany akustyczne. Przebudowano też te dwa skrzyżowania.

Przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Rzeszowskiej, Bema i al. Jana Pawła II

Teraz będą realizowane dalsze etapy przebudowy obwodnicy. - Prace obejmą cały 12-kilometrowy odcinek drogi krajowej przebiegający w granicach miasta Krosna, od granicy z Potokiem do Miejsca Piastowego - informuje prezydent. Poza miejscami, gdzie stan nawierzchni jest zadowalający, na al. Jana Pawła II, ul. Podkarpackiej i ul. Bieszczadzkiej, położona zostanie nowa nakładka.

Przebudowane zostanie skrzyżowanie ul. Podkarpackiej z ul. Tysiąclecia, gdzie po poszerzeniu jezdni ul. Podkarpackiej wyznaczony zostanie odrębny pas do skrętu w lewo. W tym miejscu oraz na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II, ul. Bema i ul. Rzeszowskiej powstanie sygnalizacja świetlna.

Po przebudowie ruch na skrzyżowaniu ulic Witosa i Podkarpackiej będzie się odbywał bezkolizyjnie

Największą częścią projektu będzie rozbudowa skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. Witosa. - Będzie to bezkolizyjne skrzyżowanie z przejazdami w postaci tunelu - zdradza Piotr Przytocki. Aby ułatwić komunikację z osiedla "Guzikówka" do centrum miasta, wybudowane zostaną dwa wiadukty, pod którymi przeprowadzona zostanie ul. Witosa, która z kolei połączy się z ul. Jagiellońską. Przy wiaduktach powstaną zjazdy tak, aby użytkownicy drogi mogli bezkolizyjnie zjechać i wyjechać na skrzyżowanie. Nie zabraknie chodników i ścieżek rowerowych.

W 2010 roku dwupasmowa jezdnia zakończyła się nieco za skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Czajkowskiego. Teraz dwie jezdnie powstaną do mostu na rzece Lubatówce. Rozbudowa samego mostu nie wchodzi w zakres projektu objętego dofinansowaniem, ale prezydent chciałby zdobyć na to środki z innego źródła. - Mamy nadzieję, na wsparcie tej inwestycji z rezerwy ministra transportu. Od kilku lat preferowane są właśnie obiekty mostowe - mówił Piotr Przytocki. Przykładem może być przebudowany niedawno most na ul. Reymonta w Suchodole.

Skrzyżowanie Podkarpackiej z Tysiąclecia - to miejsce, gdzie często dochodzi do kolizji. Sygnalizacja świetlna ułatwi życie kierowcom wyjeżdżającym z drogi podporządkowanej

Przetarg na roboty budowlane miasto planuje ogłosić do końca I kwartału 2013 r. Prace mają się zakończyć w połowie 2015 roku.

Rozpisany już został natomiast przetarg na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu, który będzie nadzorował realizację inwestycji. W Urzędzie Miasta powołano także specjalny zespół, którego zadaniem będzie współpraca z wykonawcami robót, inżynierem kontraktu oraz rozliczenie finansowe całej inwestycji.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)