- Istnieje dysproporcja krytyki i narzekania w stosunku do optymistycznego patrzenia. Dlatego chcieliśmy sprzedać naszą ideę patrzenia na świat z zadowoleniem. Chodzi o to, żeby nie krytykować tego, co nam się nie udało, a chwalić się tym, co nam się udało. A w tym 20-leciu udało nam się bardzo wiele - tłumaczy ideę akcji jej współorganizator Tomasz Janowski z Bereś & Baron Media Productions.
Tak powstał projekt "20latRP.pl - Pochwalmy się". To internetowa akcja zorganizowana z okazji dwudziestolecia wolnej Polski, obchodzonego w 2009 roku. Dzięki niej powstała Setka Sukcesów Wolności, którymi Polska może się pochwalić. Teraz wyniki internetowej akcji przeniosą się do świata rzeczywistego.
Setkę Sukcesów Wolności wybierano na podstawie ogólnopolskiego internetowego plebiscytu. Od września do listopada czytelnicy w każdym regionie mogli głosować na propozycje podzielone na trzy kategorie: człowiek, dzieło i otoczenie. Zgłaszali je samorządowcy, dziennikarze i eksperci, z którymi organizatorzy akcji nawiązali kontakt. Padły tysiące propozycji, wybór nie był łatwy. - Chcieliśmy jednak jak najbardziej skierować akcję na małe ojczyzny, na lokalność - podkreśla współorganizator.
W pierwszej 50-ce sukcesów znalazło się po trzech zwycięzców każdego z regionów. Podkarpacie reprezentują: w kategorii człowiek - malarz Zdzisław Beksiński, dzieło - Dolina Lotnicza AERONET, otoczenie - Rynek w Krośnie.
Wyniki głosowania były zaskakujące. Jak zauważyli organizatorzy, o wygranej w dużym stopniu decydowała mobilizacja lokalnych środowisk. Mieszkańcy aktywizowali się nawzajem, promowali swoich faworytów. Zdarzało się, że o zwycięstwie decydowały pojedyncze głosy.
- Patrząc na przykład na Małopolskę w setce nie znalazły się żadne z krakowskich symboli, jakimi są Rynek czy Wawel. Spektakularnie przegrały. Ale taka właśnie była idea, żeby ludzie poznali rzeczy, które nie są na co dzień na pierwszych stronach gazet, portali - wyjaśnia organizator.
Po wyłonieniu pierwszej 50-ki sukcesów, na portalu Onet.pl odbyła się dogrywka. - Aby jeszcze bardziej zelektryzować opinię publiczną zorganizowano ją na zasadzie pojedynków pomiędzy wyselekcjonowanymi kandydatami - mówi Tomasz Janowski.
O miejsce w Setce Sukcesów Wolności w dogrywce walczył krośnieński Nowy Styl i Asseco Poland SA. 56 procent głosów zdobyła firma z Rzeszowa i to ona znalazła się wśród laureatów plebiscytu. - Każdy z tych 100 laureatów to niewątpliwy sukces Polski - podsumowuje organizator.
Teraz setka laureatów plebiscytu może liczyć na promocję w świecie. Pomysły na wykorzystanie wyników akcji jeszcze się rodzą, ale z pewnością przygotowany zostanie pokaz na EXPO-2010 w Szanghaju. - Chcemy też stworzyć album sukcesów Polski, ale myślimy również o przewodniku, który będzie rozprowadzany po świecie - mówi Tomasz Janowski.
Organizatorami projektu "20latRP.pl - Pochwalmy się" są: Europejskie Centrum Solidarności oraz Bereś & Baron Media Productions. Patronat nad przedsięwzięciem sprawuje ksiądz kardynał Stanisław Dziwisz, Lech Wałęsa i Andrzej Wajda.