Dlaczego władze miasta tak gwałtownie ograniczają ruch w śródmieściu? - Chodzi o konieczność ochrony zabytków przed wstrząsami i spalinami. Zmiany wprowadzane są także z powodu nagminnego łamania przepisów ruchu drogowego w tym rejonie miasta, kierowcy nie respektują bowiem znaków - mówi Marek Hejnowicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta.
Wprowadzane zmiany uwzględniają, zgłaszane przez radnych Rady Miasta Krosna i mieszkańców Dzielnicy "Śródmieście", wnioski i postulaty dotyczące konieczności ograniczenia ilości przejeżdżających samochodów przez płytę Rynku. Przeprowadzone przez Urząd Miasta badania natężenia ruchu w Rynku wykazały, że przez Rynek przejeżdża w ciągu godziny około 400 pojazdów.
Zostaną wprowadzone następujące zmiany w organizacji ruchu:
- Problem alternatywnych miejsc parkowania w pobliżu Rynku, zgłaszany przez Unię Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości, został rozwiązany przez budowę dużego parkingu przy ul. Legionów na dawnym miejscu przystanku MKS. Dodatkowe miejsca postojowe powstaną w najbliższych dniach na miejscu przystanku MKS przy ul. Podwale - mówi Marek Hejnowicz.
Ruch w centrum miasta budzi kontrowersje od conajmniej 2 lat. W naszym archiwum można przeczytać o różnych pomysłach na rozwiązanie ruchu w śródmieściu. Publikujemy kalendarium wydarzeń związanych z tą tematyką:
Luty 2002 - Na kilka miesięcy przed zakończeniem prac modernizacyjnych w Rynku rozpoczyna się burzliwa debata o ruchu w tej części miasta. Władze miasta chcą, by przejazd przez Rynek odbywał się "bokami", a docelowo był w ogóle zakazany. Z czasem dojazd do Rynku mógłby być możliwy dwukierunkową ul. Piłsudskiego i ul. Sienkiewicza - planował Urząd Miasta już początkiem 2002 r. Unia Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości postuluje jednak, by ruch na Starówce odbywał się bez ograniczeń w ruchu kołowym
Czerwiec 2002 - Unia Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości przedstawia własne pomysły dotyczące ruchu i miejsc parkingowych w Rynku. Projekt konsultowany jest z mieszkańcami Krosna poprzez plakaty w witrynach sklepów i nasz portal. Ówczesny Zarząd Miasta podchodzi ostrożnie do pomysłów UPiWN: - Niektóre elementy projektu zasługują na uwagę - twierdzi Zarząd
Sierpień 2002 - Zarząd Miasta ponownie ustosunkowuje się do pomysłów UPiWN. Władze miasta podkreślają zdecydowanie, że nie do zaakceptowania jest element projektu dotyczący zniesienia zakazu ruchu przy wjeździe na teren Starówki. Wjazd na Rynek możliwy jest nadal tylko za opłatą
Grudzień 2002 - Nowe władze miasta tuż przed Świętami Bożego Narodzenia decydują się na liberalne podejście do ruchu w Rynku - wjeżdżać może tu każdy: kiedy chce i na jak długo chce
Styczeń 2003 - W internecie trwa burzliwa dyskusja o nowych zasadach ruchu w Rynku. Przeciw zniesieniu ograniczeń w ruchu w śródmieściu jest była radna LPR - Danuta Tlałka. Prezydent wyjaśnia, że poprzednio - mimo zakazów - i tak wszyscy łamali zasady i wjeżdżali do Rynku
Kwiecień 2003 - Powraca temat organizacji ruchu w centrum miasta. Tym razem do dyskusji włącza się Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Krośnie. Straż twierdzi, że obecne rozwiązania ruchu w Rynku utrudniają dojazd do miejsc potencjalnych pożarów
Wiosna-Jesień 2003 - Ruch w Rynku jest niezwykle intensywny. Według Urzędu Miasta co godzinę przejeżdza przez Rynek 400 samochodów. W dodatku, wielu kierowców parkuje - mimo zakazu - na obrzeżach płyty Rynku. Służby porządkowe wypisują ogromne ilości mandatów.
Październik 2003 - Władze miasta otwierają rondo przy poczcie głównej, co umożliwia wjazd do Rynku ul. Piłsudskiego
Listopad 2003 - Władze miasta ograniczają ruch w śródmieściu. Nie można już przejechać drogą przy Rektoracie PWSZ, ponadto parkowanie na obrzeżach Rynku staje się niemożliwe.