Lotnisko - znamy już harmonogram prac

Początkiem 2012 roku ruszy modernizacja lotniska. Prace przy przygotowaniu inwestycji do realizacji są już bardzo zaawansowane. Władze miasta przedstawiły harmonogram działań.
Na początku 2012 rozpoczną się prace w terenie. Najpierw wykonane zostanie ogrodzenie lotniska - zaznaczone kolorem zielonym

Marszałek województwa podpisał już tzw. preumowę na dofinansowanie projektu modernizacji krośnieńskiego lotniska. Zakłada ona, że do jesieni przyszłego roku musi zostać złożona wszelka konieczna dokumentacja, wraz z pozwoleniem na budowę. Wtedy uruchomione będzie dofinansowanie w wysokości 11 mln euro. Na konferencji prasowej prezydent Piotr Przytocki i urzędnicy zaprezentowali harmonogram i szczegóły działania.

2012 - II kwartał

Budowa ogrodzenia wokół lotniska. To początek inwestycji. Według prawa lotniczego wszystkie lotniska w Polsce muszą być ogrodzone, krośnieńskie będzie jednym z pierwszych. Jest to niezbędne w celu utrzymania bezpieczeństwa.

2012 - III kwartał

Zakończenie projektu kompleksowego uzbrojenia terenów inwestycyjnych w sąsiedztwie lotniska. Teren będzie udostępniany przedsiębiorcom branży produkcyjnej - głównie lotniczej i okołolotniczej oraz usługowej o wysokim poziomie innowacyjności.

Obszar obecnie zajmuje ok. 42 ha. Miasto sukcesywnie skupuje grunty przylegle do tego terenu, strefa inwestycyjna zostanie powiększona do około 59 ha. Dodatkowym atutem lokalizacji jest położenie w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej nowej obwodnicy Krosna.

Przypomnijmy, w lutym tego roku miasto zrezygnowało z ubiegania się o dofinansowanie przygotowania terenów pod inwestycje. Projekt oszacowany wtedy na ok. 25 mln zł mógł uzyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości 60%, czyli ok. 12 mln zł, ale to nie było dla miasta satysfakcjonujące. Teraz nowy, rozbudowany projekt ubiega się o znacznie większe dofinansowanie, przeszedł już pozytywną ocenę formalną. - Nowy projekt zamyka się kwotą 32 mln zł, a wkład własny miasta to tylko 2 mln zł - informuje Marcin Kustroń z Biura Funduszy Pomocowych.

Zaznaczona na niebiesko strefa inwestycyjna. Miasto skupuje przylegające do niej działki, by teren był jeszcze większy

- Strefa inwestycyjna to grunty do wieloletniej dzierżawy - Piotr Przytocki odniósł się do plotek, jakoby zamierzał sprzedawać tereny inwestycyjne. - Chcemy stworzyć warunki preferencyjne dla inwestorów, żeby nie wydawali pieniędzy w zakup gruntu, tylko na infrastrukturę i stanowiska pracy. Musimy mieć pewność, że obejmą go przedsiębiorcy, którzy wywiążą się ze zobowiązań, które składali w momencie wchodzenia z inwestycjami do Krosna.

Rozmowy z potencjalnymi inwestorami już trwają. - Jest zainteresowanie partnerów biznesowych ze Stanów Zjednoczonych w celu rozwijania technologii informatycznych i związanych z przemysłem lotniczym. Mamy już listy intencyjne - informuje prezydent.

2012 - IV kwartał

Zakończenie budowy utwardzonej drogi startowej oraz nadbudowy wieży kontroli lotów (półokrągły budynek w pobliżu hangarów) o dodatkową kondygnację.

Droga startowa będzie miała długość 1100 m i szerokość 30 m. Umożliwi wykonywanie lotów przez samoloty o rozpiętości skrzydeł do 24 metrów. - To samoloty kilkumiejscowe o zasięgu operacji ponad 1000 km. Ogólnie rzecz biorąc, Europa będzie w zasięgu samolotów operujących z krośnieńskiego lotniska - wyjaśnia Zbigniew Piwka, kierownik Biura Rozwoju Miasta.

Na czarno zaznaczona droga startowa. Ma powstać w 2012 roku

Droga startowa jest tak zaprojektowana, by w przyszłości mogła być wydłużona do dwóch kilometrów. Może też być poszerzona. - Infrastrukturę, odwodnienie, oświetlenie projektujemy tak, aby w momencie ewentualnego poszerzania pasa, nie trzeba było niszczyć tego, co będzie wybudowane wcześniej - zapewnia Zbigniew Piwka.

2013 - I kwartał

Budowa płyt postojowych dla samolotów oraz dróg kołowania. Jedna z nich umożliwi bezpośredni dostęp do drogi startowej firmom zlokalizowanym po południowej stronie lotniska. Druga zapewni dostęp do pasa z części północnej lotniska, czyli od strony dzisiejszych hangarów.

Początkiem 2013 roku mają powstać dwie drogi kołowania i płyty postojowe

2013 - II kwartał

Budowa wymaganej przez prawo lotnicze drogi patrolowej wokół lotniska. Droga startowa zostanie wyposażona w pomoce nawigacyjne oraz niezbędne oświetlenie.

- Wybudowany będzie świetlny system podejścia na głównym kierunku i drugi, tzw. wzrokowy system ścieżki podejścia dla pilota, który jest już nad pasem. Trzecia rzecz to radiolatarnia bezkierunkowa [nadajnik radiowy - przyp. red.] - wylicza kierownik Biura Rozwoju Masta. Ponadto w Krośnie zainstalowane będą narzędzia nawigacyjne umożliwiające wykorzystanie sygnału satelitarnego.

- Cała ta infrastruktura jest niezbędna do tego, by utworzyć Ponadregionalne Centrum Szkolenia Lotniczego. To inicjatywa, która ma wspierać wszystkie firmy, które chcą w Krośnie realizować cykle szkoleniowe w zakresie pilotażu na różnych poziomach certyfikowania - mówi Piotr Przytocki.

Szkolenie lotnicze ma realizować m.in. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie, ale też Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3. - Za ponad 12 mln złotych powstaje tam Centrum Nowoczesnych Technologii. Będzie się odbywać kształcenie na poziomie technik mechanik, technik awionik - to jest też związane z branżą lotniczą - dodaje Bronisław Baran, zastępca prezydenta Krosna.

Zaznaczone tuż na początku pasa startowego punkty to nawigacja i oświetlenie. Żółtym kolorem oznaczona droga patrolowa wokół ogrodzenia

Utwardzony pas startowy jest też ważny dla działających już w Krośnie czterech firm budujących samoloty. W tej chwili większość ładowana jest na ciężarówki i wieziona np. na lotniska do Niemiec. - Po modernizacji lotnisko w Krośnie będzie funkcjonować przez cały rok, a nie jak dotychczas tylko wtedy, gdy nie ma śniegu i deszczu - zapewnia Zbigniew Piwka. - Ważny jest też rozwój małej komunikacji, pas będzie można wykorzystywać dla małych czarterów i lotnictwa ogólnego - dodaje.

Na konferencji prasowej, podczas której przedstawiono harmonogram realizacji projektu "lotniskowego", dziennikarze dopytywali o konsekwencje prób zmiany zakresu projektu. Przypomnijmy - kandydat na prezydenta Paweł Krzanowski mówił: "Nie wiem czy projektowi rozbudowy nie przydałaby się kosmetyka.". Inny kandydat - Marek Tenerowicz od dawna znany jest z krytykowania koncepcji modernizacji lotniska i wydzielania przy nim strefy inwestycyjnej: "To dewastacja lotniska" - mówił.

Jeszcze rok zajmie cała procedura przygotowania projektu modernizacji lotniska do realizacji. - O postępach prac co miesiąc jest informowany marszałek województwa - informuje Piotr Przytocki

- Gdyby ktoś miał minimalną znajomość przedmiotu, zrealizowałby choć jeden projekt, takich wypowiedzi by nie było - komentował Piotr Przytocki. Projekt jest bowiem na tyle zaawansowany, że takie działanie może skończyć się źle. - Co miesiąc przygotowujemy dla marszałka województwa sprawozdanie z wykonania działań - mówi Marcin Kustroń. - Istnieje poważne niebezpieczeństwo, że gdyby ktoś chciał wrócić, to może nie zdążyć z terminami, co oznacza utratę dofinansowania - uciął Zbigniew Piwka.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)