Marszałek województwa podpisał już tzw. preumowę na dofinansowanie projektu modernizacji krośnieńskiego lotniska. Zakłada ona, że do jesieni przyszłego roku musi zostać złożona wszelka konieczna dokumentacja, wraz z pozwoleniem na budowę. Wtedy uruchomione będzie dofinansowanie w wysokości 11 mln euro. Na konferencji prasowej prezydent Piotr Przytocki i urzędnicy zaprezentowali harmonogram i szczegóły działania.
Budowa ogrodzenia wokół lotniska. To początek inwestycji. Według prawa lotniczego wszystkie lotniska w Polsce muszą być ogrodzone, krośnieńskie będzie jednym z pierwszych. Jest to niezbędne w celu utrzymania bezpieczeństwa.
Zakończenie projektu kompleksowego uzbrojenia terenów inwestycyjnych w sąsiedztwie lotniska. Teren będzie udostępniany przedsiębiorcom branży produkcyjnej - głównie lotniczej i okołolotniczej oraz usługowej o wysokim poziomie innowacyjności.
Obszar obecnie zajmuje ok. 42 ha. Miasto sukcesywnie skupuje grunty przylegle do tego terenu, strefa inwestycyjna zostanie powiększona do około 59 ha. Dodatkowym atutem lokalizacji jest położenie w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej nowej obwodnicy Krosna.
Przypomnijmy, w lutym tego roku miasto zrezygnowało z ubiegania się o dofinansowanie przygotowania terenów pod inwestycje. Projekt oszacowany wtedy na ok. 25 mln zł mógł uzyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości 60%, czyli ok. 12 mln zł, ale to nie było dla miasta satysfakcjonujące. Teraz nowy, rozbudowany projekt ubiega się o znacznie większe dofinansowanie, przeszedł już pozytywną ocenę formalną. - Nowy projekt zamyka się kwotą 32 mln zł, a wkład własny miasta to tylko 2 mln zł - informuje Marcin Kustroń z Biura Funduszy Pomocowych.
- Strefa inwestycyjna to grunty do wieloletniej dzierżawy - Piotr Przytocki odniósł się do plotek, jakoby zamierzał sprzedawać tereny inwestycyjne. - Chcemy stworzyć warunki preferencyjne dla inwestorów, żeby nie wydawali pieniędzy w zakup gruntu, tylko na infrastrukturę i stanowiska pracy. Musimy mieć pewność, że obejmą go przedsiębiorcy, którzy wywiążą się ze zobowiązań, które składali w momencie wchodzenia z inwestycjami do Krosna.
Rozmowy z potencjalnymi inwestorami już trwają. - Jest zainteresowanie partnerów biznesowych ze Stanów Zjednoczonych w celu rozwijania technologii informatycznych i związanych z przemysłem lotniczym. Mamy już listy intencyjne - informuje prezydent.
Zakończenie budowy utwardzonej drogi startowej oraz nadbudowy wieży kontroli lotów (półokrągły budynek w pobliżu hangarów) o dodatkową kondygnację.
Droga startowa będzie miała długość 1100 m i szerokość 30 m. Umożliwi wykonywanie lotów przez samoloty o rozpiętości skrzydeł do 24 metrów. - To samoloty kilkumiejscowe o zasięgu operacji ponad 1000 km. Ogólnie rzecz biorąc, Europa będzie w zasięgu samolotów operujących z krośnieńskiego lotniska - wyjaśnia Zbigniew Piwka, kierownik Biura Rozwoju Miasta.
Droga startowa jest tak zaprojektowana, by w przyszłości mogła być wydłużona do dwóch kilometrów. Może też być poszerzona. - Infrastrukturę, odwodnienie, oświetlenie projektujemy tak, aby w momencie ewentualnego poszerzania pasa, nie trzeba było niszczyć tego, co będzie wybudowane wcześniej - zapewnia Zbigniew Piwka.
Budowa płyt postojowych dla samolotów oraz dróg kołowania. Jedna z nich umożliwi bezpośredni dostęp do drogi startowej firmom zlokalizowanym po południowej stronie lotniska. Druga zapewni dostęp do pasa z części północnej lotniska, czyli od strony dzisiejszych hangarów.
Budowa wymaganej przez prawo lotnicze drogi patrolowej wokół lotniska. Droga startowa zostanie wyposażona w pomoce nawigacyjne oraz niezbędne oświetlenie.
- Wybudowany będzie świetlny system podejścia na głównym kierunku i drugi, tzw. wzrokowy system ścieżki podejścia dla pilota, który jest już nad pasem. Trzecia rzecz to radiolatarnia bezkierunkowa [nadajnik radiowy - przyp. red.] - wylicza kierownik Biura Rozwoju Masta. Ponadto w Krośnie zainstalowane będą narzędzia nawigacyjne umożliwiające wykorzystanie sygnału satelitarnego.
- Cała ta infrastruktura jest niezbędna do tego, by utworzyć Ponadregionalne Centrum Szkolenia Lotniczego. To inicjatywa, która ma wspierać wszystkie firmy, które chcą w Krośnie realizować cykle szkoleniowe w zakresie pilotażu na różnych poziomach certyfikowania - mówi Piotr Przytocki.
Szkolenie lotnicze ma realizować m.in. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie, ale też Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3. - Za ponad 12 mln złotych powstaje tam Centrum Nowoczesnych Technologii. Będzie się odbywać kształcenie na poziomie technik mechanik, technik awionik - to jest też związane z branżą lotniczą - dodaje Bronisław Baran, zastępca prezydenta Krosna.
Utwardzony pas startowy jest też ważny dla działających już w Krośnie czterech firm budujących samoloty. W tej chwili większość ładowana jest na ciężarówki i wieziona np. na lotniska do Niemiec. - Po modernizacji lotnisko w Krośnie będzie funkcjonować przez cały rok, a nie jak dotychczas tylko wtedy, gdy nie ma śniegu i deszczu - zapewnia Zbigniew Piwka. - Ważny jest też rozwój małej komunikacji, pas będzie można wykorzystywać dla małych czarterów i lotnictwa ogólnego - dodaje.
Na konferencji prasowej, podczas której przedstawiono harmonogram realizacji projektu "lotniskowego", dziennikarze dopytywali o konsekwencje prób zmiany zakresu projektu. Przypomnijmy - kandydat na prezydenta Paweł Krzanowski mówił: "Nie wiem czy projektowi rozbudowy nie przydałaby się kosmetyka.". Inny kandydat - Marek Tenerowicz od dawna znany jest z krytykowania koncepcji modernizacji lotniska i wydzielania przy nim strefy inwestycyjnej: "To dewastacja lotniska" - mówił.
- Gdyby ktoś miał minimalną znajomość przedmiotu, zrealizowałby choć jeden projekt, takich wypowiedzi by nie było - komentował Piotr Przytocki. Projekt jest bowiem na tyle zaawansowany, że takie działanie może skończyć się źle. - Co miesiąc przygotowujemy dla marszałka województwa sprawozdanie z wykonania działań - mówi Marcin Kustroń. - Istnieje poważne niebezpieczeństwo, że gdyby ktoś chciał wrócić, to może nie zdążyć z terminami, co oznacza utratę dofinansowania - uciął Zbigniew Piwka.