Kto nam wybuduje drogi? Miasto szuka inwestora

Miasto szuka sposobu na sfinansowanie budowy planowanych nowych dróg obwodowych. Jednym, jeśli nie jedynym z pomysłów jest partnerstwo publiczno-prywatne. Partner prywatny sfinansowałby nakłady inwestycyjne, w zamian za to przez 30 lat otrzymywałby opłatę za zarządzanie powstałą infrastrukturą.
Obwodnica północna biegnąca od ul. Krakowskiej przez Białobrzeską, do Korczyńskiej. Orientacyjny przebieg drogi

Ministerstwo Gospodarki uruchomiło bazę projektów partnerstwa publiczno-prywatnego. Jej celem jest promocja wiedzy na temat tej formy współpracy przedsiębiorczości prywatnej z sektorem publicznym, zebranie i usystematyzowanie informacji na temat realizowanych projektów na różnych etapach: planowania, realizacji i zakończenia.

Według tej bazy na Podkarpaciu jest 9 pomysłów, które mogłyby zostać zrealizowane w ramach PPP. Niemal wszystkie, bo 8 jest autorstwa Urzędu Miasta w Krośnie. Jedyny inny pomysł pochodzi od gminy Solina, która zamierza wybudować Centrum Uzdrowiskowo-Turystyczne - Dom Zdrojowy w Polańczyku. Według innej bazy - Centrum PPP, która powstała jako niezależna instytucja obywatelska złożona z podmiotów prywatnych i publicznych, w naszym województwie jest nieco większe zainteresowanie tą formą realizacji inwestycji - pomysłów jest 12, z czego dwa w fazie realizacji. Jednym z nich jest Budowa Zakładu Odzysku Odpadów Komunalnych w Przemyślu.

Krosno w ramach PPP chce budować drogi. Wszystkie nowe drogi obwodowe: obwodnicę północną, południową, wschodnią i zachodnią.

Południowa obwodnica Krosna to droga niezwykle istotna dla miasta, gdyż połączy objęte specjalną strefą ekonomiczną tereny przemysłowe przy lotnisku z drogą krajową nr 28. Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę nieco ponad 3 km drogi planowane jest na I połowę 2013 r. Dalej, przez ul. Sikorskiego i Krościenko Niżne, będzie biegła obwodnica wschodnia, w pobliżu szpitala zostanie połączona z ul. Korczyńską. Odcinek ten ma mieć długość około 4,5 km.

Obwodnica wschodnia i południowa będą dwujezdniowe - stanowić tzw. drogę G, czyli główną. Szacunkowy koszt inwestycji to 35 mln euro.

W północnej części miasta planowana jest z kolei obwodnica jednojezdniowa. Będzie wiodła od ul. Krakowskiej do szpitala przy Korczyńskiej. Jest istotna ze względu na poprawę dojazdu właśnie do szpitala, ale też na odciążenie innych miejskich dróg od ruchu ciężarowego do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów. Inwestycja obejmuje budowę nowej drogi o długości 3,5 km oraz przebudowę istniejącej drogi na odcinku ok. 1,5 km. Pozwolenie na budowę planowane jest na koniec 2014 r. Koszty szacuje się na 5,5 mln euro. Z kolei obwodnica zachodnia o długości ponad 5 km połączy ul. Zręcińską i al. Jana Pawła II. W przybliżeniu ma kosztować 6,5 mln euro.

Podane kwoty to tylko szacunki, dokładne wyliczenia będą znane po przygotowaniu dokładnej dokumentacji, ale i tak wiadomo, że na wybudowanie tych dróg potrzeba kilkadziesiąt mln euro. Zdaniem władz miasta, jedynym sposobem na realizację tych inwestycji będzie partnerstwo publiczno-prywatne.

- Póki co nie ma żadnych innych źródeł dofinansowania na te zadania. Na razie jesteśmy na początku tych działań, ale już poszukujemy partnerów - mówi Piotr Przytocki, prezydent Krosna. - Zainteresowanie jest, ale diabeł tkwi w szczegółach.

W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego miasto oferowałoby grunt pod realizację inwestycji, opracowanie dokumentacji oraz coroczne opłaty za zarządzenie powstałą infrastrukturą. Od partnera oczekuje sfinansowania nakładów inwestycyjnych oraz zarządzania wybudowanymi drogami. Umowa pomiędzy partnerami miałaby obowiązywać 30 lat. Po tym okresie infrastruktura przechodzi na własność miasta.

W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego ma powstać też Centrum Sportowo-Rekreacyjne przy ul. Bursaki

Czy PPP jest dla miasta korzystne? - Tak, bo zaangażowanie budżetu miasta jest mniejsze, rozłożone na kilkadziesiąt lat - podkreśla Piotr Przytocki. - W tym czasie miasto płaci za dostępność do infrastruktury, bo każdy interes musi się opłacać, a trudno, żeby inwestor prywatny wprowadził bramki i pobierał opłaty za przejazd - na drodze powiatowej to byłby ewenement. Dlatego kwestia obciążeń finansowych jest po stronie gminy.

Ponadto dzięki PPP w Krośnie mają szansę powstać: Centrum dla Zwierząt, czyli schronisko, przychodnia weterynaryjna i hotel dla zwierząt, ponadto sala gimnastyczna przy II LO w Krośnie, Centrum Sportowo-Rekreacyjne przy ul. Bursaki oraz zadaszenie lodowiska.

Szukając inwestorów Krosno przygląda się jak w PPP wchodzą inne samorządy, chce skorzystać z ich doświadczeń. - W tej chwili Kraków będzie preferował nowy typ budownictwa mieszkaniowego z udziałem PPP, zobaczymy jaki będzie model krakowski - dodaje Piotr Przytocki.

W Krośnie powstała już jedna inwestycja w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - to Galeria Portius. Do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością miasto wniosło aport (rzeczowy wkład wspólnika) w postaci terenu. Reszta to wkład pieniężny prywatnych inwestorów. W 2007 roku miasto wyszło ze spółki, sprzedało swoje udziały.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)