„Dzieci są spragnione zwykłych zabawek”. Dzień Otwarty u logopedy [6.03]

Coraz więcej dzieci ma problemy ze słuchem, mową i rozumieniem. Często jest temu winna nowoczesna technologia, która towarzyszy im od najmłodszych lat. Prawidłowy rozwój dziecka mogą zapewnić zajęcia z logopedą. W piątek (6.03) w Krośnie zainteresowani rodzice będą mogli skorzystać z darmowych konsultacji logopedycznych i uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Adriana Sikora-Śliż w zawodzie logopedy pracuje od ok. 10 lat
Damian Krzanowski

Dzień Otwarty z okazji Europejskiego Dnia Logopedy organizuje Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie przy ulicy Lewakowskiego 14. Rodzice z terenu miasta będą mogli skonsultować się z logopedą (terapeutą szeroko rozumianej komunikacji) w godzinach od 8 do 12.

Ze względu na ograniczoną ilość miejsc obowiązuje wcześniejsza rejestracja w sekretariacie poradni lub pod numerem telefonu 13 43 205 19. Chęć udziału trzeba zgłosić do 5 marca.

Na zajęcia logopedyczne do Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej uczęszczają głównie dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, które borykają się z:

  • opóźnionym rozwojem mowy,
  • wadami wymowy,
  • zaburzonym i uszkodzonym słuchem,
  • zaburzeniami przetwarzania słuchowego,
  • zaburzeniami neurologicznymi.

Z terapii mogą również skorzystać niemowlęta, które mają problemy ze ssaniem, gryzieniem czy połykaniem pokarmu. - Rodzice mogą zgłaszać się do nas w momencie wykrycia jakichkolwiek objawów, które ich niepokoją, ale również w przypadku niepełnosprawności dziecka – zaznacza Renata Brągiel, dyrektor poradni.

Terapia logopedyczna opiera się w dużej mierze na zabawach, które uczą wymowy i rozumienia, a także poszerzają słownictwo
DAMIAN KRZANOWSKI

W razie potrzeby dzieci mogą skorzystać z konsultacji u psychologa, pedagoga, terapeuty integracji sensorycznej.

Niepokojące jest to, że na terapię trafiają coraz młodsze dzieci. – Zdarza się, że przychodzą do nas zatroskani rodzice z niemówiącymi lub wymawiającymi pojedyncze wyrazy dwulatkami i trzylatkami – mówi Adriana Sikora-Śliż, neurologopeda i surdologopeda, która w zawodzie logopedy pracuje już blisko 10 lat.

CO CZEKA RODZICÓW I DZIECKO, ZANIM ROZPOCZNIE SIĘ TERAPIA:
  • rodzice wypełniają i dostarczają do poradni formularz dostępny w sekretariacie lub na stronie internetowej,
  • zostaje przeprowadzony wywiad z rodzicami na temat dolegliwości dziecka,
  • dziecko przechodzi badanie,
  • logopeda wybiera właściwą formę terapii,
  • rodzice i dziecko oczekują na terapię (2-3 miesiące).

Problemy z właściwym rozwojem wynikają głównie z nadmiernego korzystania z nowoczesnej technologii, którą dzieci są otaczane: telewizji, komputera, tabletu, telefonu. – W ten sposób są nastawione głównie na odbiór obrazów, a więc stymulują prawą półkulę mózgu. Tymczasem za mowę odpowiada lewa półkula. Dlatego jeśli dziecko przez kilka godzin dziennie ogląda tylko i wyłącznie telewizję, a nikt z nim nie rozmawia, to nie uczy się języka w sposób naturalny. Wtedy pojawiają się problemy – mówi pani Adriana.

Dodaje, że dla rozwoju dziecka mogą być również szkodliwe zabawki interaktywne i szumisie (zabawki imitujące szum i ułatwiające maluchom zasypianie) używane w nadmiarze przez rodziców.

Rodzice od najmłodszych lat powinni ze swoimi dziećmi rozmawiać, czytać i opowiadać maluchom bajki prostym, zrozumiałym dla nich językiem

– mówi Adriana Sikora - Śliż.

Zajęcia w poradni odbywają się co dwa tygodnie i trwają 45 minut. – Zdajemy sobie sprawę, że jest to zdecydowanie za mało, ale mamy bardzo wielu chętnych – mówi Adriana Sikora-Śliż. – Dlatego tak ważne dla prawidłowego rozwoju komunikacyjnego i językowego dziecka jest, aby rodzice codziennie z nim ćwiczyli.

Mogą to robić w domu lub w trakcie drogi do przedszkola, np. pytając dziecko, co widzi przez szybę, wymyślając wyrazy na daną głoskę. – W ten sposób utrwalamy poprawną wymowę czy pamięć słuchową – zaznacza pani Adriana.

Z zajęć korzystają głównie dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, które borykają się z opóźnionym rozwojem mowy, wadami wymowy, zaburzonym i uszkodzonym słuchem, zaburzeniami przetwarzania słuchowego, zaburzeniami neurologicznymi
DAMIAN KRZANOWSKI

Krośnieńska poradnia jest czynna od poniedziałku do czwartku w godz. 8-17 oraz w piątki od 8 do 15. Z małymi dziećmi terapia jest prowadzona w formie zabawy. –Układamy historyjki obrazkowe, drewniane układanki – mówi pani Adriana. – W ten sposób ćwiczymy funkcje komunikacyjno–językowe, poszerzamy słownictwo oraz rozwijamy myślenie przyczynowo-skutkowe.

Jak zaznacza, dzieci są spragnione zwykłych, prostych zabawek: drewnianych domków, szmacianych lalek oraz gier planszowych. - Dla nich to jest coś nowego. Dzięki takim najprostszym zabawom możemy zaprogramować cały język, który jest dziecku potrzebny – mówi.  

Od niedawna poradnia dysponuje również urządzeniami, które ułatwiają terapię oraz badanie słuchu fizycznego lub/i centralnego przetwarzania słuchowego. Służą one głównie dzieciom z problemami słuchu i rozumienia ze słuchu. – W ostatnich kilku latach zauważyliśmy, że dzieci mają problemy z prawidłowym rozumieniem. Ich słuch fizyczny jest prawidłowy, ale nieprawidłowo przetwarzają to, co słyszą, głównie w hałasie. Jest to coraz bardziej powszechne zjawisko. Takie dzieci mają np. problemy z opanowaniem materiału w szkole – mówi dyrektor Renata Brągiel.   

Konsultacje logopedyczne w poradni są bezpłatne, ale obowiązują zapisy pod numerem tel. 13 43 205 19.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)