Dzień Otwarty z okazji Europejskiego Dnia Logopedy organizuje Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie przy ulicy Lewakowskiego 14. Rodzice z terenu miasta będą mogli skonsultować się z logopedą (terapeutą szeroko rozumianej komunikacji) w godzinach od 8 do 12.
Ze względu na ograniczoną ilość miejsc obowiązuje wcześniejsza rejestracja w sekretariacie poradni lub pod numerem telefonu 13 43 205 19. Chęć udziału trzeba zgłosić do 5 marca.
Na zajęcia logopedyczne do Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej uczęszczają głównie dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, które borykają się z:
Z terapii mogą również skorzystać niemowlęta, które mają problemy ze ssaniem, gryzieniem czy połykaniem pokarmu. - Rodzice mogą zgłaszać się do nas w momencie wykrycia jakichkolwiek objawów, które ich niepokoją, ale również w przypadku niepełnosprawności dziecka – zaznacza Renata Brągiel, dyrektor poradni.
W razie potrzeby dzieci mogą skorzystać z konsultacji u psychologa, pedagoga, terapeuty integracji sensorycznej.
Niepokojące jest to, że na terapię trafiają coraz młodsze dzieci. – Zdarza się, że przychodzą do nas zatroskani rodzice z niemówiącymi lub wymawiającymi pojedyncze wyrazy dwulatkami i trzylatkami – mówi Adriana Sikora-Śliż, neurologopeda i surdologopeda, która w zawodzie logopedy pracuje już blisko 10 lat.
Problemy z właściwym rozwojem wynikają głównie z nadmiernego korzystania z nowoczesnej technologii, którą dzieci są otaczane: telewizji, komputera, tabletu, telefonu. – W ten sposób są nastawione głównie na odbiór obrazów, a więc stymulują prawą półkulę mózgu. Tymczasem za mowę odpowiada lewa półkula. Dlatego jeśli dziecko przez kilka godzin dziennie ogląda tylko i wyłącznie telewizję, a nikt z nim nie rozmawia, to nie uczy się języka w sposób naturalny. Wtedy pojawiają się problemy – mówi pani Adriana.
Dodaje, że dla rozwoju dziecka mogą być również szkodliwe zabawki interaktywne i szumisie (zabawki imitujące szum i ułatwiające maluchom zasypianie) używane w nadmiarze przez rodziców.
Rodzice od najmłodszych lat powinni ze swoimi dziećmi rozmawiać, czytać i opowiadać maluchom bajki prostym, zrozumiałym dla nich językiem
– mówi Adriana Sikora - Śliż.
Zajęcia w poradni odbywają się co dwa tygodnie i trwają 45 minut. – Zdajemy sobie sprawę, że jest to zdecydowanie za mało, ale mamy bardzo wielu chętnych – mówi Adriana Sikora-Śliż. – Dlatego tak ważne dla prawidłowego rozwoju komunikacyjnego i językowego dziecka jest, aby rodzice codziennie z nim ćwiczyli.
Mogą to robić w domu lub w trakcie drogi do przedszkola, np. pytając dziecko, co widzi przez szybę, wymyślając wyrazy na daną głoskę. – W ten sposób utrwalamy poprawną wymowę czy pamięć słuchową – zaznacza pani Adriana.
Krośnieńska poradnia jest czynna od poniedziałku do czwartku w godz. 8-17 oraz w piątki od 8 do 15. Z małymi dziećmi terapia jest prowadzona w formie zabawy. –Układamy historyjki obrazkowe, drewniane układanki – mówi pani Adriana. – W ten sposób ćwiczymy funkcje komunikacyjno–językowe, poszerzamy słownictwo oraz rozwijamy myślenie przyczynowo-skutkowe.
Jak zaznacza, dzieci są spragnione zwykłych, prostych zabawek: drewnianych domków, szmacianych lalek oraz gier planszowych. - Dla nich to jest coś nowego. Dzięki takim najprostszym zabawom możemy zaprogramować cały język, który jest dziecku potrzebny – mówi.
Od niedawna poradnia dysponuje również urządzeniami, które ułatwiają terapię oraz badanie słuchu fizycznego lub/i centralnego przetwarzania słuchowego. Służą one głównie dzieciom z problemami słuchu i rozumienia ze słuchu. – W ostatnich kilku latach zauważyliśmy, że dzieci mają problemy z prawidłowym rozumieniem. Ich słuch fizyczny jest prawidłowy, ale nieprawidłowo przetwarzają to, co słyszą, głównie w hałasie. Jest to coraz bardziej powszechne zjawisko. Takie dzieci mają np. problemy z opanowaniem materiału w szkole – mówi dyrektor Renata Brągiel.
Konsultacje logopedyczne w poradni są bezpłatne, ale obowiązują zapisy pod numerem tel. 13 43 205 19.