Nowy regulamin organizacyjny krośnieńskiego magistratu wszedł w życie 1 lutego. Zmieniła się struktura niektórych wydziałów, nastąpiły roszady personalne.
- Trzeba nieustannie dostosowywać strukturę Urzędu do potrzeb, jakie się rysują, oczekiwań mieszkańców, ale też wymogów ciągle zmieniającego się prawa - tłumaczy reorganizację Piotr Przytocki, prezydent miasta. - Trzeba budować zespoły, które będą mogły podołać nowym zadaniom. Zmiany mają służyć poprawie efektywności pracy.
Sekretarz miasta - to jedna z najważniejszych osób w Urzędzie Miasta. Dotychczas funkcję tę pełnił Krzysztof Smerecki, który jednocześnie był naczelnikiem Wydziału Ochrony Środowiska. Złożył rezygnację ze stanowiska sekretarza i od 1 lutego, kieruje powiększoną komórką - Wydziałem Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (sprawy komunalne oddzielone zostały od Wydziału Inwestycji). Krzysztof Smerecki pełni ponadto funkcję pełnomocnika prezydenta do spraw zarządzania jakością.
Nowym sekretarzem miasta został Maciej Gernand, który dotychczas pełnił w Urzędzie funkcję naczelnika Wydziału Organizacyjnego, Zarządzania Kadrami i Kontroli.
Maciej Gernand jest magistrem administracji i prawa, absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Ukończył również studia podyplomowe w zakresie kontroli i audytu wewnętrznego. Karierę zawodową rozpoczął w Urzędzie Wojewódzkim w Krośnie w 1991 roku, gdzie pełnił m.in. funkcje kierownika Oddziału Paszportów i zastępcy dyrektora Wydziału Spraw Obywatelskich. W Urzędzie Miasta Krosna pracuje od 1999 roku.
Wydział Spraw Społecznych i Obywatelskich podzielił się na dwa wydziały: Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia (naczelnikiem tej komórki jest Julita Jaśkiewicz) i Wydział Spraw Obywatelskich (naczelnikiem została Dorota Zajdel). W tym drugim wydziale oprócz spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych skupione zostały ewidencje - zarówno ludności, jak i działalności gospodarczej. Wydział Komunikacji i Transportu - nowym naczelnikiem tego wydziału został Grzegorz Kubit, do tej pory pracujący jako zastępca kierownika USC, zaś dotychczasowy naczelnik Janusz Cieciura zajmuje jego stanowisko.
Biuro Prezydenta Miasta - to zupełnie nowa komórka w magistracie. Skupia trzy obszary działalności: obsługą sekretarsko-asystencką, współpracę z mediami i promocję miasta. Biurem Prezydenta kieruje rzecznik prasowy.
- Chcieliśmy osiągnąć lepsze efekty w zakresie uporządkowania polityki informacyjnej i promocji miasta, spraw związanych z wizerunkiem, strategią marki Krosna. Żeby nie było jak dotychczas, że co impreza, to inny sposób promowania - mówi prezydent. Komórka, która dotąd wraz z rzecznikiem prasowym zajmowała się tego typu sprawami, czyli Wydział Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki będzie teraz tylko Wydziałem Kultury, Sportu i Turystyki. - Teraz ten wydział będzie mógł lepiej nadzorować podległe jednostki kultury, sportu i turystyki. Takie zmiany wynikają z nowej ustawy o finansach publicznych - tłumaczy Piotr Przytocki.
Doradca prezydenta - to również nowo utworzone stanowisko. Funkcję doradcy pełnić będzie dr Tomasz Soliński - dyrektor ds. Marketingu i Rozwoju Instytutu Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Współpraca będzie się opierać na doradztwie w zakresie m.in. rozwoju miasta, marketingu i promocji oraz komunikacji społecznej.
- Chcemy poważnie potraktować promocję i marketing, dlatego powołany został doradca w osobie pana Solińskiego. Potrzebujemy też wsparcia w zakresie postępowania z inwestorami zewnętrznymi, zagranicznymi, promocji gospodarczej na zewnątrz - informuje Piotr Przytocki. - Tomasz Soliński zajmuje się tymi sprawami na co dzień, a jest krośnianinem zaangażowanym w życie miasta, chce służyć mu swoją wiedzą i doświadczeniem.
Tomasz Soliński startował w ostatnich wyborach do Rady Miasta z komitetu Samorządne Krosno 2010.
Czy powołanie doradcy prezydenta oznacza rezygnację z drugiego zastępcy? - Nie, nie jest to wykluczone. Ciągle reagujemy na potrzeby związane ze zmianami w prawie czy realizacją nowych zadań - podkreśla Przytocki. Po wyborach mówiło się, że ewentualny zastępca miałby zająć się modernizacją lotniska i drogami. - W tym zakresie sytuacja już się nieco uporządkowała, bo z Wydziału Inwestycji zdjęty został balast w postaci spraw komunalnych. Naczelnik Wydziału Inwestycji ma teraz więcej czasu, żeby przypilnować kluczowe inwestycje.
Podobnie jak w Urzędzie Miasta przy ul. Lwowskiej, w budynku magistratu przy ul. Staszica powstanie Biuro Obsługi Obywatela. Najpierw jednak zaplanowano dokończenie remontu budynku, jego osuszenie i odnowę elewacji od strony ul. Grodzkiej. Przebudowane zostaną też schodki od strony pomnika Łukasiewicza. Od tejże strony zlokalizowane będzie główne wejście do budynku. - Obsługa byłaby zaraz przy wejściu. Tam klient załatwiałby podstawowe sprawy, bez wchodzenia do pokojów, szukania urzędników - zapowiada prezydent.