Deklaracje "śmieciowe". Jak wypełnić

Do mieszkańców Krosna trafiają już deklaracje "śmieciowe". Wypełnione należy złożyć w Urzędzie Miasta do końca marca. Wyjaśniamy, jak należy je wypełnić i którą stawkę przyjąć. W imieniu mieszkańców bloków zrobią to zarządy spółdzielni czy wspólnot mieszkaniowych.
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - taki dokument trzeba wypełnić i dostarczyć do Urzędu Miasta

Nowy system gospodarki odpadami zacznie funkcjonować w Krośnie od 1 lipca 2013 roku, jednak już do 30 marca wszyscy właściciele nieruchomości zobowiązani są do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wypełniając ją musimy określić m.in. ile osób jest w naszym gospodarstwie, czy nasze śmieci będziemy oddawać posegregowane czy nie oraz jaką stawkę opłaty przyjmujemy - 9 zł czy 13,5 zł.

Deklarację składają właściciele nieruchomości zamieszkałych. Nie wypełniają ich mieszkańcy bloków, za nich zbiorczo zrobi to zarząd spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej. Każda z nich wybierze stawkę obowiązującą "swoich" mieszkańców (największa w mieście Krośnieńska Spółdzielnia Mieszkaniowa najprawdopodobniej ustali stawkę dla wszystkich mieszkańców na poziomie 9 zł.)

Wybrane pozycje deklaracji - instrukcje wypełniania

Deklaracja zawiera 11 pozycji oznaczonych literami alfabetu od A do J. Pozycje początkowe, od A do D nie powinny przysporzyć problemów - dotyczą okoliczności złożenia deklaracji (po raz pierwszy czy zmiany danych w deklaracji) oraz danych podmiotu składającego deklarację.

Poz. E - dodatkowe informacje

Padają tu pytania dotyczące ilości i rodzaju zużytego w nieruchomości paliwa stałego oraz czy nieruchomość wyposażona jest w kompostownik.

Dodatkowe informacje potrzebne są dla ustalenia zakresu działań związanych z odbiorem popiołów i odpadów zielonych. Tę część deklaracji wypełniają właściciele nieruchomości, które są wyposażone w piece grzewcze na paliwo stałe: węgiel, koks, paliwo wytworzone na bazie drewna (np. pelety) oraz posiadacze kompostowników.

- Chodzi tu o paliwo stałe, które spalane wytwarza popiół zawierający związki niebezpieczne - wyjaśnia Krzysztof Smerecki, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta w Krośnie. To dlatego wśród wymienionych rodzajów paliw nie ma drewna. - Drewno spalane bez żadnych dodatków wytwarza popiół, który możemy użyć np. do poprawy struktury gleby. Natomiast popiół po spalaniu węgla zawiera śladowe ilości promieniotwórczych pierwiastków, które nie powinny przedostawać się do środowiska. Ponadto, jeśli znajdzie się w odpadach zmieszanych, stwarza spory problem dla ZUO.

Krzysztof Smerecki - naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta w Krośnie

- Chcemy się w ten sposób zorientować o skali problemu w mieście i ująć to w jakimś rozsądnym układzie organizacyjnym - dodaje Krzysztof Smerecki. Usługa odbioru popiołu będzie płatna dodatkowo, ale nie wiadomo ile i jak będzie zorganizowany odbiór. Najprawdopodobniej na sezon grzewczy właściciel nieruchomości będzie mógł wynająć dodatkowy pojemnik. - Zaproponujemy Radzie Miasta przyjęcie uchwały o tzw. usługach dodatkowych.

Dodatkowo płatny będzie ponadto odbiór odpadów zielonych oraz rozbiórkowych, budowlanych.

Poz. F - oświadczenie o dokonywaniu selektywnego zbierania odpadów

Najważniejsza część deklaracji. Zawiera oświadczenie właściciela nieruchomości na temat sposobu zbierania odpadów komunalnych: selektywnym czy zmieszanym.

Kiedy możemy wybrać sposób selektywny? Jeżeli odpady segregowane stanowią co najmniej 20% objętości wszystkich odpadów zebranych w danej nieruchomości, inaczej - gdy z pięciu zebranych pojemników odpadów komunalnych co najmniej jeden zawiera odpady selektywnie zebrane, możemy mówić o selektywnej zbiórce.

Przykład: czteroosobowa rodzina dysponuje 120-litrowym pojemnikiem opróżnianym raz na dwa tygodnie. W miesiącu wytwarza 240 litrów odpadów komunalnych zmieszanych. 20 procent to dokładnie 48 litrów. - Jeśli rodzina odda minimum jeden 60-litrowy worek odpadów posegregowanych uznaje się to za selektywną zbiórkę - wyjaśnia Krzysztof Smerecki.

Poz. G - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Wybór sposobu zbierania odpadów ma konsekwencje w wysokości opłaty - za odpady zbierane w postaci zmieszanej stawka wynosi 13,50 zł za osobę (miesięcznie) zaś za odpady zbierane selektywnie 9,00 zł.

W pozycji tej wpisujemy także liczbę osób zamieszkujących nieruchomość oraz wyliczoną miesięczną kwotę opłaty - wybraną stawkę należy pomnożyć przez liczbę osób.

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości będzie wpłacał co dwa miesiące do kasy UM Krosna lub na jego rachunek bankowy.

Poz. H - Informacja o załącznikach

Do deklaracji należy dołączyć kopię umowy z przedsiębiorcą na odbieranie odpadów komunalnych. To wymóg ustawowy. Jeśli jej nie mamy, umowa nie została zawarta lub zginęła, w punkcie tym składamy oświadczenie o jej braku.

Wypełnione deklaracje należy złożyć w Urzędzie Miasta do końca marca. Szczegółowych informacji dotyczących ich wypełnienia udzielają pracownicy Referatu Gospodarki Odpadami Komunalnymi za pośrednictwem poczty elektronicznej: naszesmieci@um.krosno.pl lub telefonicznie 13 47 43 640 lub 13 47 43 620.

Deklaracje "śmieciowe" są dostarczone mieszkańcom razem z ulotkami informacyjnymi oraz innymi dokumentami podatkowymi - tzw. nakazem płatniczym dotyczącym wysokości podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Urząd Miasta przypomina, że płatności na rzecz gminy Krosno można dokonać bez prowizji w oddziałach sanockiego PBS oraz uiszczać w urzędowych kasach, czyli w budynkach przy ul. Lwowskiej 28 a i ul. Staszica 2.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)