"Strategia Miasta to nie półkownik"

Jeszcze w listopadzie ub.r. (26.11.04) Rada Miasta przyjęła "Strategię Rozwoju Miasta Krosna na lata 2004-2013". Opisujemy jak powstał ten dokument i co w nim jest. Uwaga: dużo nowomowy.
Droga

Miasto miało już jedną Strategię Rozwoju - została uchwalona w 2000 r. jeszcze za czasów poprzednich władz (kadencja 1998-2002, władze prawicowe). Ale obecne władze (kadencja 2002-2006, samorządowcy + SLD) stwierdziły, że tamta strategia nadaje się do kosza i postanowiły opracować nową. Zaangażowano do tego Fundację "Instytut Karpacki" z siedzibą w Nowym Sączu.

- Nowa Strategia Rozwoju określa perspektywiczne kierunki rozwoju miasta na najbliższe dziesięć lat - mówi Piotr Przytocki, Prezydent Krosna. - Została ona przygotowana pod kątem polityki Unii Europejskiej i jest też zgodna ze strategią rozwoju województwa podkarpackiego.

Dokument został opracowany z udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowych (głównie stowarzyszeń) i firm.

Strategia napisana jest w większości językiem nowomowy. Już samo uzasadnienie uchwały w sprawie Strategii pełne jest takich zdań jak:

  • "Działania zmierzające do realizacji strategii rozwoju będą aktywizować lokalne środowisko przedsiębiorców, działaczy społecznych oraz organizacji pozarządowych.",
  • "Realizacja strategii polegać będzie na budowaniu społecznego porozumienia wokół wizji i wspólnych celów rozwojowych.",
  • "Sprawozdawczość z procesu wdrażania i weryfikacji Strategii zostanie skoordynowana ze sprawozdaniem z wykonania budżetu oraz raportem o stanie miasta.".

Postanowiono, że miasto rozwijać się będzie w sposób "zrównoważony", a nie np. tylko w sposób "prokonkurencyjny" (maksymalizacja wzrostu gospodarczego) czy "proedukacyjny" (edukacja celem nadrzędnym). Gdy żadna z dziedzin nie dominuje wyraźnie nad pozostałymi i nie uzyskuje szczególnego znaczenia możemy mówić właśnie o rozwoju zrównoważonym. Wariant zrównoważony zakłada więc, że "źródłem rozwoju lokalnego jest wszechstronny i równoczesny rozwój w sferze gospodarczej, technologicznej, społecznej, ekologicznej i edukacyjnej."

W Strategii przyjęto następującą wizję miasta: "Krosno to ważny dla Podkarpacia, stale rozwijający się ośrodek gospodarczy, naukowy i kulturalny, który wykorzystując korzystne położenie geograficzne, dziedzictwo kulturowe, opierając się na gospodarności, przedsiębiorczości, wiedzy i aktywności mieszkańców stwarza coraz lepsze warunki do życia, pracy i rozwoju."

Po wykonaniu analizy słabych i mocnych stron miasta, a także szans i trudności w jego rozwoju (tzw. analiza SWOT) sformułowano następujące cele strategiczne:

Ład przestrzenny

Krosno - miasto szans rozwojowych
Stworzenie warunków dla zrównoważonego rozwoju Krosna poprzez uporządkowanie przestrzeni miejskiej, wyznaczenie kluczowych stref, opracowanie i uchwalenie planów, budowę efektywnego układu komunikacyjnego oraz udostępnienie nowych terenów inwestycyjnych.

Przedsiębiorczość

Krosno - miasto sukcesu gospodarczego
Wykorzystanie lokalnych zasobów i potencjału tkwiącego w ludziach dla dynamicznego rozwoju małych i średnich firm tradycyjnego i nowoczesnego przemysłu, turystyki i innych usług dla wzrostu zamożności mieszkańców miasta i zmniejszenia bezrobocia.

Sfera społeczna

Krosno - miasto zadowolonych mieszkańców
Zapewnienie mieszkańcom poczucia bezpieczeństwa, stworzenie warunków dla pełnego rozwoju osobistego, szerokie udostępnienie atrakcyjnej oferty zagospodarowania wolnego czasu. Podnoszenie rangi Krosna jako ponadlokalnego ośrodka kultury, nauki i sportu.

Ekologia

Krosno - miasto czyste i zdrowe
Osiągnięcie wysokiej świadomości ekologicznej mieszkańców i dużej ilości innowacyjnych wdrożeń z zakresu ochrony środowiska.

Wizerunek

Krosno - miasto znane, lubiane i szanowane
Podniesienie rangi miasta w regionie. Kształtowanie wizerunku Krosna jako miasta przyjaznego, otwartego na współpracę, mającego licznych partnerów i sympatyków w kraju i zagranicą.

W jaki sposób dojść do tych szczytnych celów? Dokument określa listę tzw. kierunków działań, które mają spowodować, że za 10 lat Krosno będzie miastem - z przymrużeniem oka - mlekiem i miodem płynące. Oto one:

Ład przestrzenny

1. tworzenie ładu urbanistycznego i architektonicznego
2. dbałość o estetyką miasta
3. rewitalizacja zespołu staromiejskiego
4. urządzanie terenów zielonych
5. budowa i modernizacja ciągów komunikacyjnych
6. budowa i przebudowa newralgicznych obiektów infrastruktury drogowej
7. zwiększenie ilości miejsc parkingowych w mieście
8. udostępnienie nowych terenów inwestycyjnych
9. udział w modernizacji infrastruktury lotniska wraz z zapleczem i przyległymi terenami

Przedsiębiorczość

1. eliminowanie barier w prowadzenia działalności gospodarczej
2. rozwój instytucji otoczenia biznesu i poprawa ich funkcjonowania
3. stworzenie zaplecza dla "inkubowania" nowych przedsiębiorstw
4. podejmowanie wspólnych działań przez samorząd i lokalnych przedsiębiorców
5. stworzenie systemu pozyskiwania i obsługi inwestorów krajowych i zagranicznych
6. wspieranie rozwojowych branż przemysłu: szklarskiego, lotniczego, mechanicznego, meblarstwa
7. odtworzenie tradycyjnych gałęzi przemysłu i rzemiosła: tkactwa, obuwnictwa
8. rozwój infrastruktury turystycznej i sektora usług
9. rozwój edukacji przedsiębiorczości
10. ukierunkowanie edukacji pod kątem potrzeb rynku pracy i przedsiębiorców
11. międzynarodowa współpraca w zakresie wymiany doświadczeń między przedsiębiorcami
12. udoskonalenie systemu informacji i promocji gospodarczej miasta

Sfera społeczna

1. przeciwdziałanie bezrobociu
2. zwiększenie skuteczności działań służb porządkowych i ratowniczych
3. wdrożenie system pomocy dla grup defaworyzowanych
4. przeciwdziałanie patologiom
5. utrzymanie dostępności do świadczeń medycznych
6. modernizacja systemu miejskiej komunikacji publicznej
7. równomierny rozwój bazy rekreacyjnej i sportowej w mieście
8. rozwój bazy dla działalności kulturalnej
9. rozwój funkcji kulturalnych, w szczególności wystawienniczych, koncertowych
10. rozwój Krosna jako regionalnego ośrodka szkolnictwa i nauki
11. unowocześnianie systemu edukacji i bazy edukacyjnej dla potrzeb szkolnictwa
12. pielęgnowanie kształcenia w tradycyjnych zawodach
13. wspieranie kształcenia ustawicznego
14. wspieranie osób wybitnie uzdolnionych
15. zwiększenie zasobów mieszkaniowych gminy (budownictwo mieszkaniowe i socjalne)
16. współpraca z organizacjami pozarządowymi w celu realizacji zadań w sferze społecznej

Ekologia

1. uporządkowanie gospodarki ściekowej w mieście
2. optymalizacja zużycia wody
3. ograniczenie wszelkich emisji zanieczyszczających środowisko
4. modernizacja technologii ogrzewania i szersze wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych
5. zaawansowana organizacyjnie i technologicznie gospodarka odpadami
6. rekultywacja terenów zdegradowanych
6. współudział w systemie zabezpieczeń przeciwpowodziowych
7. wspieranie gospodarstw ekologicznych oraz upraw lnu i biomasy energetycznej
8. doskonalenie form edukacji ekologicznej mieszkańców
9. informowanie o stanie środowiska i promowanie osiągnięć miasta z zakresu ekologii
10. wdrożenie modelowych rozwiązań z zakresu opieki nad zwierzętami
11. udział w tworzeniu ponadregionalnego ośrodka badawczo - rozwojowego energii odnawialnych

Wizerunek

1. dbanie o estetyczny wygląd miasta
2. promowanie osiągnięć tradycyjnych branż gospodarki identyfikowanych z miastem Krosnem
3. kreowanie korzystnego wizerunku miasta w Polsce i zagranicą
4. współpraca z autorytetami i środowiskami sympatyzującymi z Krosnem
5. współpraca z organizacjami społecznymi w zakresie wykorzystania ich osiągnięć do promocji miasta
6. wykreowanie i zwiększenia rangi najważniejszych imprez cyklicznych odbywających się w mieście
7. stałe doskonalenie funkcjonowania urzędów i instytucji publicznych
8. rozwój współpracy i partycypacji obywatelskiej mieszkańców miasta
9. skuteczne aplikowanie o środki zewnętrzne
10. rozwój współpracy międzynarodowej z miastami partnerskimi

Ale to jeszcze nie koniec. W dalszej części Strategii, "kierunki działań" zamieniono na konkretne "zadania kluczowe", a te z kolei rozpisano na "programy operacyjne" czyli co, kto, kiedy i za co ma zrealizować. I tu zaczyna się już konkretna robota, którą zapewne nie jeden Czytelnik przywoływał na myśl czytając powyższą nowomowę.

Strategia Rozwoju Miasta nie jest półkownikiem, czyli dokumentem, który stoi na półce i się kurzy. To konkretny program działań, który spowoduje osiągnięcie postawionych celów

- mówił na sesji Rady Miasta Zbigniew Piwka z Wydziału Rozwoju Miasta.

Radni jednogłośnie uchwalili Strategię.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)