"Edubale", czyli piłki edukacyjne wymyślili w 2002 roku naukowcy Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Podczas siódmego Krośnieńskiego Forum Sportu i Wychowania Fizycznego (11.04), zorganizowanego przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Krośnie i Urząd Miasta Krosna, zaprezentowali opracowany przez siebie program.
Zestaw "edubal" składa się ze 100 gumowych piłek w czterech kolorach. Nie są to jednak zwykłe kolorowe piłki - na żółtych i zielonych znajdują się litery duże i małe oraz cyfry. Na piłkach niebieskich i czerwonych znajdują się znaki interpunkcyjne i matematyczne.
- Można je wykorzystać do nauczania określonych umiejętności sportowych, czyli kozłowania, podawania, chwytów, czyli tego, co zapewnia nam normalna piłka. Dodatkowo możemy przemycić treści intelektualne poprzez tworzenie prostych sylab, wyrazów, działań matematycznych - wyjaśnia Ireneusz Cichy - adiunkt w Katedrze Zespołowych Gier Sportowych AWF Wrocław. - Jeśli nauczyciel ma zajęcia z określonego tematu, może zorganizować zajęcia ruchowe, które będą doskonaliły nabyte umiejętności w zupełnie innych realiach - sportowych - takich, w których człowiek musi podejmować szybko decyzje.
Takie zajęcia dobrze wprowadzić np. w sytuacji, kiedy dziecku siedzącemu w ławce spada koncentracja. Piłki sprawdzają się świetnie także w grupach, gdzie znajdują się dzieci mniej sprawne fizycznie, za to świetnie intelektualnie - twierdzą pomysłodawcy: - One wtedy odnajdują się na zajęciach na sali sportowej, która zawsze budziła w nich grozę i obawy. Przekonują się, że są potrzebne grupie, a grupa akceptuje to, że one mogą im pomóc w osiągnięciu sukcesu sportowego.
Jedną z zabaw może być "berek ortograficzny": "berek" posiadający piłkę z literą "u" stara się dogonić inne dzieci. Gdy kogoś dotknie, dziecko musi wymienić wyraz zawierający literę "u". Jeśli się pomyli, staje się "berkiem".
Piłki to pomoce dydaktyczne dla przedszkolaków i dzieci klas 1-3. - My jako osoby zajmujące się wychowaniem fizycznym, widzimy, że występuje tam deficyt ruchu, a jest to ważny moment, żeby zadbać o sprawność małego Polaka - mówi Ireneusz Cichy. Tłumaczy, że w wieku 6 lat dziecko ma pierwsze apogeum motoryczności, drugie - gdy kończy trzecią klasę. - Jakiekolwiek zaniechania na tym etapie spowodują, że potem już tego nie nadrobimy - podkreśla.
Zestawy piłek mają pomóc nauczycielom w pracy z dzieciakami, bo ci - według naukowców z AWF Wrocław - są dobrze przygotowani do edukacji wczesnoszkolnej, ale zwykle nie są specjalistami w wychowaniu fizycznym.
- Jesteśmy zainteresowani, żeby ten program zaistniał w krośnieńskich szkołach. Podczas tej konferencji chcemy zainteresować nauczycieli, aby zobaczyli jakie pozytywy wypływają z zastosowania "edubali" w edukacji dzieci. Najważniejszym faktem jest to, że dziecko wyjdzie z ławki, w formie ruchowej, zabawowej będzie potrafiło uczyć się i rozwijać intelektualnie - mówił podczas forum Bronisław Baran, zastępca prezydenta Krosna.
Program "edubal" pilotażowo wprowadzony zostanie w Szkole Podstawowej nr 14.