PARKINGI

Na starówce za darmo już nie zaparkujemy. Nowe ulice w płatnej strefie

Już niedługo grono ulic z płatnymi parkingami w Krośnie zasili sześć nowych, przy których do tej pory postój był darmowy. O 10 zł zdrożeje opłata za brak biletu parkingowego, zaś parking przy ul. Niepodległości będzie bezpłatny, bo wyjazd z niego jest utrudniony.
Anna Kania
Parkingi, które już niedługo znajdą się w strefie płatnego parkowania, przez pięć lat były darmowe dzięki dofinansowaniu. Na zdjęciu ulica Ordynacka
Kacper Krzanowski

W 2016 roku część parkingów w centrum miasta stało się darmowych. Było to spowodowane otrzymaniem przez Urząd Miasta dofinansowania do projektu „Rewitalizacja Zespołu Staromiejskiego”. Zgodnie z regulaminem postój przy ul. Czajkowskiego, Sienkiewicza, Szczepanika, Ordynackiej, Kazimierza Wielkiego i części Kapucyńskiej miał być bezpłatny i ogólnodostępny przez pięć lat od zakończenia na nich prac rewitalizacyjnych.

Jednak pierwsze zmiany nadeszły w 2019 roku. Parkowanie przy ul. Czajkowskiego, Szczepanika, Kazimierza Wielkiego i Ordynackiej pozostało bezpłatne, ale pod pewnymi warunkami. Aby skorzystać z postoju, trzeba było wybrać z parkometru bilet, który upoważniał do trzygodzinnego, darmowego parkowania. Po upływie tego czasu albo w przypadku braku takiego biletu, straż miejska lub policja mogła nałożyć na kierowcę mandat w wysokości 100 zł. Pisaliśmy o tym tutaj.

Natomiast w tym roku mija pięć lat od zakończenia projektu i władze Krosna postanowiły dołączyć dotychczas darmowe parkingi do strefy płatnego parkowania. Wszystko po to, aby wymusić większą rotację samochodów w centrum miasta. I strefę zasilą więc miejsca postojowe przy ul. Sienkiewicza, Szczepanika, Ordynackiej i Kazimierza Wielkiego, zaś II strefę ul. Czajkowskiego i część Kapucyńskiej.

I STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA W KROŚNIE:

II STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA W KROŚNIE:

Uchwała w tej sprawie niesie ze sobą też inne zmiany w płatnej strefie parkowania. Według nowych przepisów wzrośnie opłata dodatkowa za brak biletu parkingowego z 40 do 50 zł.  

Z II strefy parkowania zostanie wyłączony parking przy ul. Niepodległości (od skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego do ul. Powstańców Warszawskich). Powodem takiej decyzji jest to, że wyjazd z niego został zagrodzony przez właściciela sąsiedniej działki. 

Parking na ul. Niepodległości nie będzie już w strefie płatnego parkowania, bo wyjazd z niego jest utrudniony. Zablokował go właściciel prywatnej działki
Kacper Krzanowski

Dobra wiadomość jest dla mieszkańców Fortecznej nr 6 i 8, którzy zostaną upoważnieni do zerowej stawki w miejscu zamieszkania i będą mogli za darmo parkować przy tej ulicy.  

Radni przyjęli projekt uchwały 11 głosami za (Klub Samorządowy i PO), przy 8 sprzeciw (PiS) i 1 wstrzymującym (Kazimierz Mazur z PiS) na wtorkowej sesji (31.08). Głosowanie poprzedziła dyskusja, w trakcie której radni poruszyli m.in. problem parkowania i poruszania się jednośladów w obrębie starówki. - Dlaczego w projekcie uchwały przysługuje im abonament zerowy? Niejednokrotnie podjeżdżałem do potencjalnie wolnego miejsca, na którym pośrodku stał jednoślad, który uniemożliwiał mi parkowanie - pytał radny Kazimierz Mazur

Prezydent Piotr Przytocki przyznał, że sytuacje, gdy jednoślady zajmują miejsca do parkowania, są częste. Zapowiedział też, że temat parkingów będzie cały czas dopracowywany. - Mamy deficyt, więc każde miejsce parkingowe jest cenne - mówił. 

Prezydent Krosna przyznaje, że deficyt miejsc parkingowych to poważny problem miasta
Kacper Krzanowski

Paweł Krzanowski zwrócił uwagę, że w pobliżu centrum brakuje takich miejsc dla motocyklistów. Natomiast obecny na sesji Piotr Dymiński poruszył temat parkometrów, które nie wydają reszty. - Nasze parkometry są starej generacji. Opłat za parkowanie nie można zaokrąglić, bo do tego obliguje nas ustawa. Kwoty za pierwszą godzinę są określone, a każde następne są podnoszone o 20%. Stąd mamy te drobne. Są parkometry, które wydają resztę i mogą obsługiwać karty płatnicze, ale koszt wymiany jest dość spory. Taki parkometr kosztuje ponad 20 tys. zł - tłumaczyła Beata Pawłowska-Nicałek, naczelnik Wydziału Drogownictwa.

Na koniec radny Adam Przybysz zaapelował, aby za kilka miesięcy przeprowadzić analizę, jakie są plusy i minusy wprowadzonych zmian w strefach parkowania w Krośnie. Przypomnijmy, że w ostatnim czasie było ich więcej. 

W czerwcu tego roku radni zdecydowali o włączeniu do strefy płatnego parkowania parkingi przy ul. Naftowej i Mielczarskiego. Powodem było wymuszenie rotacji i usprawnienie ruchu samochodowego. Wzrosły też wtedy stawki opłat za parkowanie oraz zmieniły się zasady parkowania osób z niepełnosprawnościami, które teraz mogą parkować tylko na miejscach przeznaczonych dla nich. Pisaliśmy o tym tutaj.

W ubiegłym roku dochód z prowadzenia strefy płatnego parkowania wyniósł niewiele ponad 680 tys. zł. Magistrat szacuje, że dzięki wprowadzonym zmianom wzrośnie on o ok. 20-30%.

Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego (czyli najprawdopodobniej w drugiej połowie września).

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU: