REKLAMY

Koniec z chaosem reklamowym w mieście. Będą nowe zasady i opłaty

Na ostatniej sesji Rady Miasta (30.10) podjęto decyzję o stworzeniu „Uchwały krajobrazowej dla miasta Krosna”. Ma ona określać m.in. wielkość i ilość reklam oraz zasady ich usytuowania. W efekcie, za parę lat, miejski krajobraz ma być uporządkowany i bardziej przyjazny dla mieszkańców oraz turystów.
Joanna Kwiatkowska
Uchwała, która uporządkuje chaos reklamowy w mieście, ma powstać do końca 2021 roku
Joanna Kwiatkowska

- Uchwała, choć potocznie nazywana przez nas reklamową, ma na celu porządkowanie miasta w trzech obszarach tematycznych: reklamy, małej architektury i ogrodzeń. Co najistotniejsze, jej celem w zakresie reklam nie jest powszechna likwidacja nośników reklamowych i szyldów, tylko ich porządkowanie, tak by nie zaburzały przestrzeni publicznej i jednocześnie same stały się bardziej czytelne – mówi Marta Rymar, miejski konserwator zabytków.

Reklamy przy ul. Wojska Polskiego 
krosno Łonders

Uchwała będzie zawierać zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury (np. koszy na śmieci, donic, latarni), tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Określi ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

- Takie uchwały są już wprowadzone m.in. w Tarnowie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku czy Olsztynie – mówi Marta Rymar. Ich tworzenie możliwe jest od 2015 roku dzięki tzw. Ustawie krajobrazowej. Ona określa działania, jakie może podjąć miasto. – Pozwala także pobierać opłaty za pojawiające się w mieście reklamy – dodaje.

Właściciele reklam na terenach prywatnych również będą musieli stosować się do zasad i ewentualnych opłat
Krosno Łonders

Ta kwestia okazała się dla radnych kontrowersyjna. – Jeżeli ktoś na swoim ogrodzeniu powiesi baner, to będzie jeszcze musiał zapłacić miastu, niezależnie od tego, że ta reklama jest na jego terenie? – pytał podczas sesji Robert Hanusek, wiceprzewodniczący Rady Miasta.

- To będzie zależało od zapisów uchwały – mówiła Marta Rymar. - Ustawa umożliwia pobieranie opłat za każdą reklamę znajdującą się na obszarze miasta, ale możemy wprowadzić własne ograniczenia i regulacje, np. opłaty tylko za reklamy wielkogabarytowe lub przekraczające 1 m² powierzchni. Kwestia zapisów będzie uzgadniana m.in. na konsultacjach społecznych z mieszkańcami.

"Wystarczyłaby jedna tablica informacyjna" - podsumowują założyciele fanpage'a dot. estetyki miasta - "Krosno Łonders"
krosno łonders

Najpierw obserwacje i konsultacje

Jednak uchwała krajobrazowa nie powstanie tak szybko. Jej sfinalizowanie planowane jest na koniec 2021 roku. Pierwszym etapem będzie przegląd przestrzeni całego miasta. Dzięki niemu zostanie określony stopień „zanieczyszczenia” reklamami oraz stan ogrodzeń i elementów małej architektury.

Następnie powstanie dokumentacja, która będzie podstawą późniejszej uchwały. - Ważnym etapem będą konsultacje społeczne. To będzie trwało dosyć długo, musimy uwzględnić uwagi mieszkańców – dodaje Marta Rymar.

Skrzyżowanie ul. Podkarpackiej i Czajkowskiego jest jednym z przykładów przytłoczenia reklamami 
joanna kwiatkowska

Koszt tych zadań szacowany jest na 64 tys. zł. Z czego 40 tys. zł to zobowiązanie zaciągnięte na przyszły rok.

Gdy uchwała krajobrazowa wejdzie w życie, wszystkie nowe elementy będą musiały spełniać jej warunki. Jej ustalenia zastąpią te, które obecnie zawarte są w planach zagospodarowania przestrzennego np. w kwestii ogrodzeń.

- Mogą pojawić się przepisy nakazujące dostosowanie istniejących elementów. Zazwyczaj, jeśli wymagają one dużych nakładów (np. ogrodzenia – przyp. red.), czas na ich przystosowanie jest dłuższy, a w przypadku reklam - krótszy – mówił Marek Bednarz z Wydziału Planowania Przestrzennego i Budownictwa.

Z ustawy krajobrazowej wiadomo, że czas na dostosowanie to minimum 12 miesięcy.

Reklamy przy ul. Pużaka
krosno łonders

- Mój dom, mój teren, mój płot, ale przestrzeń jest wspólna. Dopóki ludzie tego nie zrozumieją, będzie wokół nas brzydko - mówią założyciele fanpage'a "Krosno Łonders", na którym od kilku lat ukazują problem wszechobecnych reklam w mieście. - Urząd Miasta podjął bardzo dobrą decyzję. Oby uchwała była przemyślana i ściśle przestrzegana, a urzędnicy pracujący nad nią nie ulegali wpływom tych, którzy najgłośniej krzyczą, lecz tych, którzy mają racjonalne argumenty - dodają. 

ZOBACZ TEŻ W ARCHIWUM PORTALU: