polityka

Koalicja Obywatelska o posłach PiS: Nie poparli regionalnych inwestycji

Koalicja Obywatelska chciała zarezerwować w tegorocznym budżecie państwa środki na rozpoczęcie kilku inwestycji związanych z dostępnością komunikacyjną Krosna. Chodzi m.in. o modernizację drogi z Krosna do Lutczy czy budowę łącznicy kolejowej Jedlicze-Szebnie. Posłowie Prawa i Sprawiedliwości zagłosowali „przeciw”, wśród nich Piotr Babinetz z Krosna. Jednak część z tych przedsięwzięć jest już w trakcie przygotowań.
Adrian Krzanowski
Wąska, dziurawa, zaniedbana - tak wygląda droga z Krosna do Lutczy. To najkrótsza trasa do Rzeszowa
Kacper Krzanowski

Sejm przyjął w lutym ustawę budżetową, głównie głosami partii rządzącej. Zanim jednak doszło do finałowego głosowania, opozycja zgłosiła łącznie 460 poprawek. Wszystkie one zostały odrzucone, poza tymi, o które wnioskowało PiS.

Wśród odrzuconych wniosków były również dotyczące naszego regionu. Posłanka Koalicji Obywatelskiej z Krosna - Joanna Frydrych zgłosiła 6 takich poprawek. Były to:

Posłanka zaznaczyła, że zaproponowane w poprawkach kwoty dotyczą jedynie prac przygotowawczych, takich jak opracowanie dokumentacji tych inwestycji.

- Zwracam się do mieszkańców, aby zweryfikowali, czy PiS wspiera rozwój regionu, w którym żyją – mówiła Joanna Frydrych na konferencji prasowej na krośnieńskim Rynku (18.02).

Działacze Platformy Obywatelskiej. Od lewej: radny Zbigniew Ungeheuer, posłanka Joanna Frydrych oraz Daria Balon
damian krzanowski

- Poprawki do budżetu państwa zgłoszone przeze mnie przyspieszyłyby rozwój naszego regionu. To tutaj mieszkamy. Tutaj pracujemy i planujemy przyszłość naszą i naszych dzieci. Nie chcemy, aby nasze dzieci opuszczały miasta i wsie, gdzie się wychowały i chodziły do szkoły. Chcemy, aby tutaj wracały po studiach i planowały swoją przyszłość. Zaproponowane przeze mnie przedsięwzięcia pomogłyby w dostępności do terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom, którzy chcą tworzyć nowe miejsca pracy – twierdziła.

- Chodzi o to, by Krosno nie odpadło z głównych tras komunikacyjnych, to krwiobieg gospodarki – wtórował jej Zbigniew Ungeheuer, radny Krosna z Platformy Obywatelskiej.

Wśród posłów PiS, którzy głosowali przeciwko tym poprawkom, był m.in. Piotr Babinetz z Krosna. Niestety, do czasu publikacji niniejszego artykułu nie odniósł się do naszych pytań.

Fragment ulotki wyborczej posła Piotra Babinetza z PiS (2019) oraz wynik jego głosowania nad poprawkami Joanny Frydrych ("przeciw")
archiwum / sejm

Jednak część zaproponowanych przez posłankę inwestycji drogowych jest już zaplanowana.

Jeśli chodzi o budowę drogi S19 na odcinku Babica-Barwinek trwają cały czas prace dokumentacyjne, można o nich przeczytać na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA):

Brana jest także pod uwagę modernizacja drogi krajowej nr 28 w kierunku Sanoka na odcinku Krosno-Besko. Na razie przygotowywana jest dokumentacja, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zostanie ona wyremontowana za 6 lat. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.

Droga krajowa nr 28 łączy Jasło, Krosno i Sanok
damian krzanowski

GDDKiA informuje też o pracach nad drogą Pilzno-Jasło. Inwestycja jest w fazie projektowania. Zakłada ona też budowę obwodnicy dla Pilzna, która mogłaby się łączyć z autostradą A4 (obwodnica ta jest też ujęta w rządowym programie "100 obwodnic"). 

Jeśli chodzi o łącznik kolejowy, wiosną ub.r. w Rzeszowie podpisano umowy dotyczące wykonania dokumentacji inwestycji kolejowych na południu Podkarpacia, w tym „łącznicy” kolejowej, która skróci podróż między Krosnem a Rzeszowem. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego przeznaczono na ten cel prawie 22 miliony złotych. Wśród osób, które były obecne przy podpisaniu umów, był Piotr Babinetz.

ZOBACZ TEŻ W ARCHIWUM PORTALU