Muzeum Rzemiosła w Krośnie zaprasza na otwarcie wystawy tkaniny, rzeźby miękkiej i miniatur „W cieniu natury III” autorstwa Emilii Cecylii Domańskiej. Wernisaż odbędzie się w piątek (13 października), o godz. 18.00 w Piwnicy PodCieniami (Krosno, Rynek 5), wstęp wolny.
Jesteśmy otoczeni materią – miękką, gładką, napiętą, bezwładną. Wrażliwi na siłę wiatru, słońca, powietrza, deszczu, wody. Nasze ciało cały czas narażone jest na działanie tych sił. Rozwinęło to szczególnie zmysł dotyku – jeden z najpierwotniejszych. Tkanina nie stwarza iluzji tak jak malarstwo, jest medium konkretnym – podobnie jak materia. Wzmocniona metaforą jest medium doskonałym.
Może operować światłem, kolorem, strukturą, skalą, może współgrać z przestrzenią wnętrza. Na otwartej przestrzeni może być architekturą – małą architekturą współdziałającą ze słońcem, wiatrem, powietrzem, roślinnością – miękką, otulającą, wygłuszającą lub gładką, przeźroczystą, napiętą, chroniącą od deszczu lub formowaną przez wiatr. Samoczyszczącą się, podlegającą przewidywanej przez architekta-tkacza samodestrukcji.
- W przyszłości, mimo uprzemysłowienia, zostanie tęsknota za dotykiem naturalnych włókien. Powolne tkanie sprzyja kontemplacji, wycisza, porządkuje myśli. Dla zdrowia emocjonalnego konieczny jest kontakt z naturą, z jej rytmem i pulsem. Przewiduję, że szczególnie rozwinie się miniatorstwo tkackie. Miniatura powstaje szybciej. Szybciej zostaną rozładowane spiętrzone przez życie emocje, problemy, dla których trzeba znaleźć celną metaforę - podkreśla artystka.
Ukończyła Wydział Architektury Wnętrz PWSSP w Poznaniu w pracowni prof. Jana Węcławskiego. Dyplom z wyróżnieniem. Jako dodatkowe specjalizacje wybrała formy przemysłowe i grafikę użytkową. Malarstwo studiowała u prof. Tadeusza Brzozowskiego, a naukę o przestrzeni u prof. Jana Berdyszaka. Od roku 1980 pracuje w dziedzinie tkaniny artystycznej, a od 1989 – zajmuje się malarstwem akwarelowym.
Swoje prace prezentowała na 30 wystawach indywidualnych i 240 wystawach zbiorowych sztuki tkackiej i akwarelowej.
Prace Emilii Cecylii Domańskiej znajdują się w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim, Muzeum Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Muzeum Miasta Gdyni i w LongHouse Fundation w Nowym Jorku. Od 2000 roku jest członkiem Association Des Artistes Peintres, Sculpteurs, Architectes, Graveurs, Dessinateurs Fundacji Taylora w Paryżu.