Magdalena i Jagoda Głowińskie zapraszają do udziału w warsztatach, których celem jest wdrożenie osób z niepełnosprawnością do samodzielności w korzystaniu, ale też tworzeniu kultury. To pierwsze w wydarzeń w ramach konkursu grantowego dla mieszkańców „Kierunek: Inicjatywa!”.
Inicjatorki: Magdalena Głowińska - psycholog, mama dorosłej córki z Zespołem Downa oraz Jagoda Głowińska - uczennica Szkoły Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Krośnie, 19-latka z Zespołem Downa; Jagoda jest uczennicą pierwszej klasy w Szkole Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Jej największą pasją jest taniec. Tańczy w zespole Klaszcz Głośniej działającym w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie oraz szkolnym zespole tanecznym Disco Dance. Uwielbia też malować i śpiewać.
Głównym celem inicjatywy jest wdrożenie osób z niepełnosprawnością intelektualną do samodzielności w korzystaniu z dóbr kultury miasta Krosna. Nabywanie umiejętności bezpiecznego poruszania się w przestrzeni publicznej oraz doskonalenie umiejętności dokonywania wyboru oraz podejmowania decyzji. Ponadto ich integracja ze społeczeństwem, równoprawne korzystanie z dóbr kultury oraz budowanie relacji rówieśniczych na płaszczyźnie innej niż szkoła czy rodzina. Celem projektu jest także pokazanie potrzeb społecznych osób z niepełnosprawnością oraz sposobów ich wsparcia, a nie wyręczania w różnych sytuacjach dnia codziennego.
- Jako matka dorosłej córki z Zespołem Downa dostrzegam jej ogromną potrzebę spędzania czasu z koleżankami i kolegami w formie takiej jak jej „zdrowi” rówieśnicy, bez mojego towarzystwa i asysty. Jagoda ma ograniczone możliwości samodzielnego korzystania z dóbr kultury z uwagi na swoje deficyty rozwojowe, jak również ze względu na moje obawy o jej bezpieczeństwo. Warsztaty mają dać możliwość przetrenowania pewnych umiejętności przy wsparciu terapeutycznym, co realnie zwiększy pewność siebie uczestników projektu i da poczucie bezpieczeństwa rodzicowi - mówi Magdalena Głowińska.
Warsztaty Kulturalny TUS będą miały formę dwuetapową. Najpierw będą odbywać się zajęcia stacjonarne, w czasie których uczestnicy poznają zasady zachowania obowiązujące w poszczególnych miejscach, będą mieli możliwość przetrenowania i terapeutycznego modelowania umiejętności niezbędnych do samodzielnego korzystania z dóbr kultury, tj. zakup biletu, wybór miejsca, dobór garderoby.
Następnie odbędą się zajęcia praktyczne, czyli wyjście w teren, np. do kina, restauracji, na koncert czy do muzeum W czasie tych zajęć uczestnicy będą mieli możliwość samodzielnego wykonania umiejętności ćwiczonych na zajęciach stacjonarnych przy wsparciu terapeutycznym, stosowanym w czasie wystąpienia trudności u uczestnika.
1. Kino
Zapisy: tutaj
2. Koncert (szczegóły wkrótce)
3. Muzeum (szczegóły wkrótce)
4. Restauracja (szczegóły wkrótce)
5. Teatr (szczegóły wkrótce)