Czy w „Czarnym kwadracie” Malewicza, artysty urodzonego w Kijowie, można doszukać się konsystencji „ojczystego czarnoziemu”? Dlaczego Picasso badał techniki malarskie, jak chirurg wykonujący sekcję zwłok? Gdzie (i jak) szukać stylu Vermeera i Rubensa w obrazach najważniejszych twórców awangardy. Dlaczego pracownia Tadeusza Brzozowskiego była porównywana do laboratorium alchemika?
Na te i wiele innych pytań odpowie Katarzyna Solińska podczas spotkania w ramach cyklu „Mówimy o sztuce…”. - Zapraszamy na prelekcję do BWA Krosno, gdzie po długiej przerwie wreszcie będziemy mogli spotkać się „stacjonarnie” - zachęca.
Będzie to okazją, aby już nie tylko teoretycznie skonfrontować poszczególne prace i genezę (oraz sposób) ich powstania. Prelekcja będzie połączona ze zwiedzaniem wystawy „Brzozowscy”. A jak ważna jest wizyta w galerii, i jak może zmienić nasz ogląd na sztukę, przyznawał sam Tadeusz Brzozowski, który po wizycie w drezdeńskiej galerii pisał do przyjaciela: „Kiedy wychodziłem z Galerii, byłem jak pijany. Dla mnie „dobra sztuka” to przede wszystkim Giorgione, Vermeer, niektóre Rembrandty czy Tycjany. Reszta to wirtuozeria.”
Spotkanie odbędzie się w niedzielę (10 kwietnia) o godz. 11:00 w sali audiowizualnej (II piętro). Jego uczestnicy prześledzą „rzemieślniczą solidarność” twórców awangardy z dawnymi mistrzami, których samodzielne ucieranie farby czyniło alchemikami, a efekty szarlatanami sztuki dawnej i zarazem nowoczesnej.