Podróże

"Afrykańskie podróże" - wystawa w Muzeum Podkarpackim

  • Wystawa fotografii Łukasza Grudysza i Stanisława Materniaka.
  • 18 marca 2019 (poniedziałek) - 01 maja 2019 (środa)
  • Muzeum Podkarpackie (Krosno, ul. Piłsudskiego 16)
  • Ulgowy - 3 zł, zwykły - 6 zł

Muzeum Podkarpackie w Krośnie w okresie od marca do maja br. prezentuje wystawę fotograficzną Łukasza Grudysza i Stanisława Materniaka „Afrykańskie podróże”. Przedstawione na ekspozycji fotografie pochodzą z wyjazdów autorów do Afryki, podczas których powstały cykle kulturowe i przyrodnicze o dużej wartości artystycznej. Wielkoformatowe prace prezentowane są w tonacji czarno-białej i kolorowej.

Spotkanie Muzealne z autorami wystawy odbędzie się 27 marca (środa) 2019 r., o godz. 17.00 (Pałac Biskupi, ul. Piłsudskiego 16).

Łukasz Grudysz

Krośnianin, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sanoku Wydziału Kultury Krajów Karpackich. Jest filmowcem, artystą fotografikiem, fotografem, fascynatem kultury karpackiej i podróżnikiem. Był dokumentalistą wypraw do krajów Europy, Afryki, Bliskiego Wschodu, m.in. Chin, Iraku, Kazachstanu, Kirgistanu, Mongolii, Tadżykistanu, Uzbekistanu i Rosji. Realizuje cykle fotografii, filmy dokumentalne oraz opracowania multimedialne.

Jest autorem wystaw fotograficznych indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą. Bierze aktywny udział w Międzynarodowych Salonach Fotograficznych. Został przyjęty w poczet członków rzeczywistych Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców. Jest również członkiem Fotoklubu RCKP w Krośnie.

Sierra Leone, 2016 r.
 Łukasz Grudysz

Prace przedstawione na wystawie zostały wykonane w tonacji czarno-białej w 2016 r. w trakcie pobytu autora w Sierra Leone. To niewielkie i mało znane państwo afrykańskie nazwane zostało przez Portugalczyków „Lwimi Górami”. Ponad 60% mieszkańców tego kraju żyje poniżej granicy ubóstwa.

Zachodnie wybrzeże środkowej Afryki, Sierra Leone, Gwinea, Wybrzeże Kości Słoniowej i Liberia to kraje kojarzące się jednoznacznie z wojną, ludobójstwem, handlem niewolnikami i z wydobywaniem diamentów. Autor z kamerą i aparatem fotograficznym dotarł do salezjańskiego Don Bosco Fambul w slumsach Freetown i kraju Lwich Gór. Poznał piękne, mądre i gorzkie przysłowie Kiedy ryby płaczą – nie widać łez.

Bardzo wymowne i poruszające są czarno-białe poziome ujęcia dzieci patrzących oczyma dorosłego człowieka z Sierra Leone. Autor marzy, aby na jego fotografiach widz mógł zobaczyć Łzy ryb z Lwich Gór.

Stanisław Materniak

Krośnianin, absolwent Politechniki Warszawskiej Wydziału Inżynierii Lądowej. Wieloletni Prezes Krośnieńskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego, obecnie na emeryturze. Jest pasjonatem podróży, miłośnikiem historii i sztuki, fotografem, który dokumentuje świat w cyklu fotograficznym „Ziemia – Planeta ludzi”. W ramach tej działalności powstały unikalne fotografie z wypraw, między innymi: „Ziemia Święta”, „Europa, Europa”, „Chiny”, „Święta Góra Atos”, „Etiopia”, „Borneo-Sumatra”, „Parki Narodowe Stanów Zjednoczonych”, „Wenezuela”, „Brazylia”, „Alaska”, „Namibia i Botswana”, „Republika Południowej Afryki – Lesoto”, „Azja Środkowa - Jedwabny Szlak”.

Jest autorem wystaw indywidualnych i wielu prezentacji zbiorowych w Polsce, Słowacji i na Litwie. Należy do Fotoklubu RCKP w Krośnie.

Kobieta z plemienia Himba. Namibia, 2010 r.
Stanisław Materniak

Prezentowane na wystawie fotografie wykonane zostały w tonacji kolorowej. Pochodzą z wyjazdu na południe kontynentu afrykańskiego, który miał miejsce od lipca do września 2010 r. Trasa wyprawy przebiegała przez RPA – Namibię – Botswanę – Zimbabwe – Suazi – Lesoto. Podróż rozpoczęła i zakończyła się w Kapsztadzie.

W Republice Południowej Afryki autor odwiedził Park Narodowy Krugera, gdzie fotografował „Wielką Piątkę Afryki” (lew, lampart, bawół, nosorożec i słoń). W Namibi podróżował przez Kanion Rzeki Ryb, jeden z największych wąwozów na świecie o długości 160 km. Natomiast w Botswanie wykonał zdjęcia Pustyni Kalahari oraz Parku Narodowym Chobe, gdzie spotkał jedno z największych skupisk słoni na świecie.

Dużą uwagę zwracają kadry i zbliżenia, na których autor ukazał surowość i piękno krajobrazu afrykańskiego skontrastowane z subtelnością wykonanych zdjęć portretowych. Ważną rolę w prezentowanych pracach odgrywała zmienność światła i barw.

WIĘCEJ INFORMACJI