• Elektroniczna ewidencja VAT dla mikroprzedsiębiorców
Wymogiem prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT objęte są już duże, małe i średnie przedsiębiorstwa. Wraz z początkiem przyszłego roku obowiązek taki spoczywał będzie także na mikroprzedsiębiorcach, czyli firmach składających deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, zatrudniających do 10 osób i osiągających obrót roczny do 2 milionów euro (w tym jednoosobowe działalności gospodarcze).
Ewidencja przesyłana będzie do Urzędu Skarbowego jako Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT). - JPK_VAT to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres. Dane do utworzenia pliku pobierane są bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorstwa. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie, do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Wszelkie dane przesyłane w ramach JPK są szyfrowane i gwarantują bezpieczeństwo - informuje Dorota Szeląg z Urzędu Skarbowego w Krośnie.
- Jeżeli podatnik prześle ewidencję zakupu i sprzedaży VAT i nie otrzyma informacji zwrotnej - SMS lub e-mail - z prośbą o uzupełnienie lub wyjaśnienie, wtedy może uważać, że fiskus nie ma zastrzeżeń do przedłożonych dokumentów - instruuje Urząd Skarbowy. Jeśli pojawią się wątpliwości, urzędnicy poinformują płatnika o niejasnościach, zobowiązując go do ich wyjaśnienia. Na tym etapie nie grożą jeszcze żadne konsekwencje finansowe. Kary pojawią się jednak w momencie, gdy podatnik nie podejmie żadnych działań.
Urzędnicy przekonują, że dzięki JPK_VAT przedsiębiorcy uporządkują dane dotyczące transakcji, a także otrzymają możliwość skorygowania błędów bez negatywnych konsekwencji. Mogą jednocześnie liczyć na sprawniejszy zwrot podatku, skrócony z 60 do 25 dni (w branży budowlanej do 15 dni). Fiskus z kolei zmniejszy liczbę kontroli wyrywkowych, co pozwoli mu skupić się na nieuczciwych podatnikach.
Do wysyłania plików JPK potrzebny jest certyfikowany podpis elektroniczny (płatny) lub bezpłatny profil zaufany e-PUAP. Więcej informacji o Jednolitych Plikach Kontrolnych oraz aplikację ułatwiającą ich bezkosztowe generowanie i wysyłanie (Aplikacja Klient JPK) znaleźć można na stronie Ministerstwa Finansów.
Fiskus zachęca, aby mikroprzedsiębiorcy już teraz zaczęli testować elektroniczne składanie JPK_VAT, co da im sporo czasu do nauczenia się obsługi nowego narzędzia.
• Jeden rachunek składkowy w ZUS
Od 1 stycznia zmiany czekają także podmioty opłacające składki na ZUS. Procedura zostanie uproszczona - zamiast kilku wpłat na różne rachunki bankowe, wprowadzony zostanie jeden rachunek składkowy, na który wpłacane będą składki z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz Funduszu Pracy, Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Emerytur Pomostowych.
Jak informuje ZUS, wysyłka listów poleconych z informacjami o numerze rachunku składkowego rozpoczęła się 1 października. Jeśli list nie dotrze do końca grudnia 2017 roku, informacje o numerze rachunku można otrzymać w każdej placówce ZUS lub w Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem telefonu 22 560 16 00.
- Gdy przedsiębiorca będzie miał długi składkowe, to wpłata na indywidualny numer rachunku składkowego pokryje najstarszą należność. Może to spowodować zadłużenie za bieżący okres, co wpłynie m.in. na prawo do zasiłku chorobowego - zastrzega Wojciech Dyląg, regionalny rzecznik prasowy ZUS.
Więcej informacji o zmianach w opłacaniu składek można znaleźć tutaj.
Urzędnicy zachęcają jednocześnie do uczestnictwa w bezpłatnych szkoleniach poświęconych zmianom, przeznaczonych dla przedsiębiorców, osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz podmiotów wspierających płatników. Szkolenia odbywają się w każdy piątek o godz. 9, w Inspektoracie ZUS przy ul. Bieszczadzkiej 5. Zgłoszenia przyjmowane są telefonicznie pod numerem 13 436 87 21 (wew. 2019) lub elektronicznie pod adresem marta.faber@zus.pl