Na ostatniej sesji Rady Miasta (28 maja), Zarząd przedstawił informację dotyczącą sytuacji parkingowej w Krośnie. Publikujemy ten dokument w obszernym fragmencie.
Towarzyszące wzrostowi motoryzacji problemy parkowania są często trudniejsze do rozwiązania niż problemy ruchu. Związane to jest z brakiem terenu w pasie drogowym na którym można zlokalizować parking oraz intensywnym uzbrojeniem terenu przebiegającym wzdłuż ciągów komunikacyjnych.
Realizacja nowych placów postojowych na innych terenach z uwagi na wysokie ceny gruntów w centrum miasta oraz sprzeciwy mieszkańców, bardzo rzadko dochodzi do skutku. Te utrudnienia powodują że coraz więcej miast boryka się z problemem parkowania zwłaszcza w śródmieściach. Zagadnienie parkowania jest obecnie analizowane w każdym studium dotyczącym komunikacji miast z uwagi na wagę problemu.
W niniejszym opracowaniu została dokonana inwentaryzacja zorganizowanych miejsc parkingowych z rozbiciem na parkingi płatne, parkingi miejskie ogólnodostępne, parkingi osiedlowe, oraz parkingi inne (przy sklepach, urzędach, instytucjach itp.). Nie uwzględniono natomiast parkingów zakładowych na zamkniętych terenach oraz miejsc postojowych na jezdni, wzdłuż krawężników.
1. Parkingi płatne
Usytuowane są w całości w centralnej strefie komunikacyjnej "A" tj. na ulicach: ul. Legionów, ul. Podwale, ul. Czajkowskiego, ul. Grodzka, pl. Konstytucji 3-Maja, ul. Staszica, ul. Kapucyńska. Łączna ilość miejsc parkingowych - 468 m.p.
2. Parkingi i miejsca postojowe miejskie, ogólnodostępne
Zlokalizowane są na terenie całego miasta w pasach drogowych jak również na wydzielonych działkach. Łączna ilość miejsc postojowych - 2004 m.p.
3. Parkingi osiedlowe
Z informacji uzyskanych ze spółdzielni mieszkaniowych ilość miejsc postojowych zarządzanych przez spółdzielnie przedstawia się następująco:
a) na osiedlach administrowanych przez Administrację Osiedla im. ks. B.Markiewicza - 1106 m.p.
b) na osiedlach administrowanych przez Administrację Osiedla im. R Traugutta - 601 m.p.
c) na osiedlach administrowanych przez administrację Osiedla im. J. Szczepanika - 650 m.p.
d) parkingi spółdzielni "Jedność" - 87 m.p.
e) parkingi przy budynkach MPGM - 135 m.p.
f) parkingi Spółdzielni Metalowiec - 176 m.p.
g) parkingi przy budynkach Spółdzielni Łukasiewicza - 38 m.p.
Razem - 2793 m.p.
4. Parkingi inne (przy sklepach, instytucjach, zakładach pracy itp.) - 1226 m.p.
Ogółem wszystkiech miejsc parkingowych - 6491 m.p.
Ilość miejsc postojowych w poszczególnych strefach komunikacyjnych przedstawia się następująco (patrz mapka):
- strefa komunikacyjna centralna A - 772 m.p.
- strefa komunikacyjna pośrednia B - 3099 m.p.
- strefa komunikacyjna peryferyjna C - 2620 m.p.
Zarząd Miasta zdaje sobie sprawę z problemu parkowania pojazdów zwłaszcza w centralnej i pośredniej strefie komunikacyjnej i dlatego też podejmuje kroki, które mają na celu złagodzenie tych utrudnień. Idą one w dwóch kierunkach tj. w stronę zwiększenia przepustowości istniejących parkingów oraz budowy nowych parkingów. Polepszenie warunków parkowania zwłaszcza w strefie centralnej miasta zostało rozwiązanie poprzez wprowadzenie parkingów płatnych. Opłaty wymusiły znaczną rotację samochodów przez co zwiększyła się liczba osób korzystających z tych miejsc postojowych.
W chwili obecnej funkcjonuje 12 parkingów płatnych tj. przy ul. Staszica, ul. Grodzkiej, ul. Czajkowskiego, ul. Kapucyńskiej, ul. Legionów, ul. Podwale, Pl. Konstytucji - o 398 miejscach parkingowych oraz parking na "targowicy" na ok. 20 m.p. Dodatkowo przy ul. Legionów usytuowany jest parking strzeżony na 50 m.p.
Równolegle realizuje się nowe parkingi. W ostatnich 3 latach wykonano parking przy ul. Legionów na 63 m.p., wybudowano parking przy ul. Magurów na 25 m.p. oraz przy ul. Czajkowskiego i przy ul. Szpetnara na 44 m.p. Powstał nowy parking przy ul. Wyspiańskiego na 56 m.p. Wybudowano parking przy ul. Batorego na 32 m.p., a przy ul. Lelewela poprzez umożliwienie najazdu na chodnik wytworzono ok. 100 nowych miejsc postojowych.
Sytuacja parkingowa w centrum miasta ulegnie znacznej poprawie w momencie zakończenia prac budowlanych przy hali sportowej, wokół której powstaną nowe miejsca postojowe.
Z uwagi na brak terenu zwłaszcza w obszarach gęstej zabudowy i problemy z jego pozyskaniem odchodzi się w chwili obecnej od budowy dużych parkingów na rzecz parkingów rozproszonych usytuowanych bliżej miejsca zamieszkania oraz w pobliżu urzędów, sklepów, zakładów pracy itp.
Analiza danych uzyskanych z inwentaryzacji miejsc parkingowych oraz z zapotrzebowania na parkowanie umożliwia przedstawienie następujących wniosków, które będą pomocne przy planowaniu i realizacji nowych parkingów.
Strefa A - ilość miejsc postojowych:
Stan istniejący: 772 m.p.
Stan docelowy: 1200 m.p.
Wobec intensywnej zabudowy i braku wolnych terenów, brak jest możliwości powiększenia ilości miejsc postojowych w tej strefie. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest budowa nowych parkingów w bliskiej odległości od tej strefy, praktycznie na jej obrzeżach. Istnieje możliwość powiększenia istniejącego parkingu przy ul. Legionów (przy stadionie) poprzez rozbudowę placu w stronę kładki dla pieszych. Jest to teren Gminy Krosno i nie ma przeszkód w realizacji w przyszłości tego przedsięwzięcia. Również budowa parkingów przy hali sportowej (na granicy strefy A) znacznie polepszy parkowanie w samym centrum miasta. Szacuje się, że docelowo, łącznie z tymi dwoma nowymi parkingami uzyska się ponad 1000 m.p., co praktycznie rozwiąże problem parkowania na najbliższe lata. W dalszej perspektywie czasowej jest możliwość wykorzystania dla celów parkowania terenu przy ul. Okrzei (za mostem).
Strefa B - ilość miejsc postojowych:
Stan istniejący: 3099 m.p.
Stan docelowy: parkowanie dzienne - 2700 m.p., parkowanie nocne - 6500 m.p.
W strefie komunikacyjnej B, potrzeby parkowania są znacznie większe, a ich rozwiązanie będzie znacznie trudniejsze z powodu braku terenów będących własnością Gminy Krosno. Zapotrzebowanie dzienne na miejsca postojowe jest zagwarantowane, natomiast odczuwalny będzie brak parkingów do parkowania nocnego. W strefie tej zlokalizowane są prawie wszystkie duże osiedla mieszkaniowe (oprócz Traugutta i osiedla Metalowiec) na terenie których w porze nocnej są parkowane samochody. W chwili obecnej, strefa ta dysponuje ok. 3100 miejscami do parkowania co jest ilością dwukrotnie mniejszą od docelowego zapotrzebowania przy założonym wskaźniku motoryzacji 350 sam.osob. na 1000 mieszkańców.
Już w chwili obecnej na skutek zwiększonej ilości pojazdów, parkowanie nocne na osiedlach staje się coraz większym problemem, a znalezienie wolnego miejsca po godz. 20.00 w sąsiedztwie bloku, jest praktycznie niemożliwe. W strefie tej zlokalizowane są również urzędy, dworce, duże sklepy przy których parkowanie - za wyjątkiem Urzędu Miasta przy ul. Lwowskiej - nie nastręcza większych problemów. Zauważalny jest natomiast problem z parkowaniem w rejonie ul. Naftowej i ul. Kolejowej, gdzie występuje koncentracja obiektów handlowych oraz budownictwa blokowego. Rozwiązaniem tego problemu może być budowa parkingu na terenie ogródka jordanowskiego po zmianie w planach miasta przeznaczenia tej działki pod budownictwo (komunikację). W pasach drogowych ulic od kilku lat powstają nowe parkingi (ul. Mickiewicza, ul. Magurów, ul. Czajkowskiego ul. Szpetnara), jednakże wobec braku wymaganego terenu, intensywnego uzbrojenia podziemnego oraz troski o bezpieczeństwo ruchu na głównej drodze działania te są ograniczone.
Uważamy natomiast, że istnieją duże możliwości w lokalizowaniu nowych parkingów na terenie spółdzielni mieszkaniowych. Małe parkingi do 60 m.p. nie wymagają dużych stref ochronnych (10 m od okien), a ich realizacja nie nastręcza tak poważnych problemów jak na innych terenach, gdyż są one budowane dla własnych potrzeb i uzyskanie pozwolenia na budowę nie będzie "torpedowane" przez właścicieli przyległych działek.
Strefa C - ilość miejsc postojowych:
Stan istniejący: 2620 m.p.
Stan docelowy: parkowanie dzienne - 3600 m.p., parkowanie nocne - 13100 m.p.
W strefie tej występuje znaczne zapotrzebowanie na parkowanie nocne, które jest jednak rozwiązane poprzez parkowanie w garażach i na terenach prywatnych posesji. Dlatego też do porównania wzięto zapotrzebowanie na parkowanie dzienne, z którego wynika niedobór ok. 1000 m.p.
Większość brakujących miejsc będzie występować na Osiedlu Traugutta, Osiedlu Metalowiec, oraz przy pojedynczych blokach zlokalizowanych w strefie C. Nowe obiekty handlowe powstające w tej strefie zapewniają dostateczną ilość miejsc parkingowych. Również zakłady pracy starają się we własnym zakresie rozwiązywać problemy parkowania przez budowę własnych parkingów. Na obszarze tym występują znaczne rezerwy terenowe i docelowo nie będzie problemu z lokalizacją nowych parkingów.
Reasumując, największe problemy z parkowaniem występują na terenach osiedli mieszkaniowych. Już w chwili obecnej zarządy osiedli powinny zrewidować prowadzoną politykę wykorzystania swoich terenów nie tylko pod zieleńce i kwietniki, ale również pod nowe parkingi tak, aby w niedalekiej przyszłości nie stanąć przed paraliżem komunikacyjnym na wewnętrznych drogach osiedlowych.