Program Grundtvig, obok bardziej popularnych w Krośnie programów Comenius, Erasmus czy Leonardo da Vinci, realizowany jest w ramach większego unijnego projektu "Uczenie się przez całe życie'' (Lifelong Learning Programme). W przeciwieństwie do tych wyżej wymienionych, Grundtvig zaistniał tu po raz pierwszy i jako jedyny skierowany jest do osób dorosłych, po 25 roku życia (Comenius - dla szkół podstawowych i średnich, Erasmus - to program wymiany studenckiej, Leonardo da Vinci - dla szkół technicznych, zawodowych).
W Krośnie program ten realizuje krośnieńska filia Szkoły Języków i Zarządzania PROMAR International z Rzeszowa, oferująca kursy z języka angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego, włoskiego i francuskiego. Obecnie w szkole uczy się ponad 100 słuchaczy.
- Grundtvig to program dla osób pracujących, które mają za sobą już jakiś etap edukacji, ale dodatkowo, popołudniami, wieczorami, doszkalają się np. w językach czy z obsługi komputera - mówi dr Piotr Romanowski z firmy English Services, która jest franczyzobiorcą PROMAR-u. - Dzięki temu programowi lektorzy oraz kursanci mają szansę na bezpłatne zagraniczne wyjazdy oraz wymiany ze szkołami partnerskimi z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Szwecji, Turcji oraz Niemiec - dodaje.
Warunkiem uczestnictwa we wspólnych zagranicznych wyjazdach jest uczestnictwo w szkoleniach czy kursach organizowanych przez instytucję, która na ich organizację otrzymała dofinansowanie. Najbliższe wyjazdy grupy z Krosna to: Anglia, Turcja i Hiszpania.
W środę i czwartek (28-29.03) krośnieńska szkoła gościła nauczycieli i słuchaczy ze swoich partnerskich placówek: ze szkoły językowej w Cuenca (Hiszpania) oraz z Uniwersytetu Bartin w Turcji. Blisko 30 osobowa grupa zwiedzała Krosno, ale też wzięła udział w wykładach i warsztatach dotyczących rozwijania tzw. interkulturowej kompetencji komunikacyjnej.
- Na zajęciach z języków obcych rozwijamy kompetencję komunikatywną. Oznacza to, że przywiązujemy szczególną rolę do rozwijania umiejętności swobodnego posługiwania się językiem obcym w różnorodnych sytuacjach życiowych. Duży nacisk kładziemy na funkcjonalność języka i znajomość kultury danego obszaru językowego. Poprawność gramatyczna jest istotna, lecz nie najważniejsza. Ważne jest, aby wciąż starać się mówić. Nie należy przejmować się potknięciami językowymi, ponieważ one mogą się przydarzyć na każdym poziomie nauki. Gramatyka na naszych kursach jest traktowana jako narzędzie, a nie główny cel - wyjaśnia Piotr Romanowski. - Do tego dochodzą aspekty wielokulturowości, uczymy się o normach kulturowych w innych krajach, rozwijamy naszą świadomość kulturową. Stąd nasi goście uczą się o zasadach przyjętych w Polsce, jak się zachować, jakich nabyć umiejętności, by nie było przeszkód w komunikacji. Generalnie chodzi jednak o zacieśnianie kontaktów, stosunków w Unii Europejskiej i poza nią.
Goście oprócz Krosna zwiedzili także Kraków i Kopalnię Soli w Wieliczce.