Czy będą nas lepiej obsługiwać?

Urząd Miasta w Krośnie jako trzeci urząd w województwie zdobył certyfikat jakości ISO 9001:2001. Według teorii i zapewnień, obsługa petentów przez urzędników ma być coraz lepsza, a działania całego Urzędu skuteczniejsze.
Jednym z efektów wprowadzenia norm ISO jest pojawienie się na urzędowych korytarzach takich poradników interesanta. Poradniki mają pomóc w załatwieniu urzędowych spraw

Czym w ogóle jest ISO? ISO to Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna. Wyznacza ona międzynarodowe normy m.in. zarządzania jakością. Wdrażanie tych norm pomaga firmom i instytucjom osiągać lepsze efekty w prowadzonej działalności.

Norma ISO 9000:2001 to tzw. System Zarządzania Jakością. Wdrożenie tego systemu ma spowodować, że firma czy instytucja będzie tak projektowała swoje działania, żeby robić rzeczy właściwe we właściwy sposób. W przypadku Urzędu chodzi m.in. o efektywniejszą realizację zaplanowanych działań.

Władze miasta podkreślają, że "zdobycie certyfikatu nie jest celem samym w sobie, jest to początek drogi do rozwoju i dalszego usprawniania pracy Urzędu Miasta Krosna".

Czy wprowadzenie tych norm jest jakimś obowiązkiem? - Nie. Mogliśmy wprowadzić jedynie zasady pewnych procedur i postępowania, ale zdobycie certyfikatu ISO jest dowodem jakości dla zewnętrznych podmiotów, np. inwestorów, i ma też charakter promocyjny - twierdzi Krzysztof Smerecki, Sekretarz Miasta. Wkrótce na Urzędzie ma zostać zawieszona tablica informująca o zdobytym certyfikacie.

W ramach wdrożonych norm, Urząd Miasta chce do końca 2006 r. m.in.: - utworzyć duże biuro obsługi interesantów - wdrożyć kodeks etyczny dla pracowników Urzędu - utworzyć sieć tablic informacyjnych zapewniających skuteczny dostęp mieszkańców do informacji - rozwiązać problemu parkingów na ul. Staszica - wdrożyć elektroniczny obieg dokumentów - umożliwić mieszkańcom załatwianie niektórych spraw przez Internet.

Wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością i przygotowanie do audytu certyfikacyjnego (czyli kontroli, czy system działa sprawnie i skutecznie) trwało w Urzędzie ponad 1,5 roku. Wprowadzenie norm kosztowało ponad 30 tys. zł. Certyfikat jest ważny przez 3 lata - później Urząd musi się ponownie o niego starać.

Normy ISO w Urzędzie Miasta były jedną z obietnic wyborczych Piotra Przytockiego.

W województwie podkarpackim normy ISO wprowadziły do urzędów jeszcze tylko 2 inne miasta: Jasło i Tarnobrzeg.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)