W centrum miasta funkcjonują 2 strefy parkowania: pierwsza i druga.
Pierwsza strefa to Rynek i ulice okalające: Sienkiewicza, Franciszkańska, Blich, Słowackiego, Szczepanika, Ordynacka, Kazimierza Wielkiego, Zjazdowa, Portiusa, Pawła z Krosna, Piłsudskiego (odcinek od Rynku do Podwala).
Strefę drugą obejmują ulice: Podwale, Czajkowskiego, Tkacka, Grodzka (odcinek od Tkackiej do Placu Konstytucji 3 Maja), Staszica (odcinek od ul. Skargi do Placu Konstytucji 3 Maja), Kapucyńska, Wisłocza, Forteczna, Legionów, Naftowa, Mielczarskiego.
Mieszkańcy zamieszkujący te strefy do tej pory mogli otrzymać tzw. karty zerówki, które uprawniały do bezpłatnego parkowania dwóch pojazdów z każdej rodziny, natomiast firmy tu ulokowane mogły bezpłatnie parkować jeden pojazd.
Teraz i mieszkańcy, i firmy będą musieli opłacać miejsca parkingowe w obu strefach w formie miesięcznych abonamentów. Oczywiście, jeśli chcą, bo mogą też parkować na bezpłatnych parkingach poza centrum miasta.
Mieszkańcy z pierwszej strefy zapłacą miesięcznie 15 zł, z drugiej – 10 zł. Każdy kolejny samochód w rodzinie to już stawka 20 zł.
Czy to dużo? Dla porównania: miesięczny abonament dla osób, które nie zamieszkują przy ulicach płatnych stref, wynosić będzie teraz 180 zł (pierwsza strefa) i 90 zł (druga strefa). One też podrożały, bo do tej pory kosztowały odpowiednio: 160 i 80 zł.
Mieszkańcy obu stref mogą też zakupić abonament na okres jednego roku, wtedy koszt miejsca parkowania auta w pobliżu miejsca zamieszkania wychodzi najbardziej ekonomicznie: w pierwszej strefie 100 zł (w przeliczeniu 8,33 zł miesięcznie) i drugiej strefie 65 zł (5,40 zł miesięcznie).
I jeszcze jeden bonus dla mieszkańców strefy pierwszej, czyli ścisłego centrum. Jeśli nie znajdą oni wolnego miejsca parkingowego przy Rynku, mogą korzystać w ramach tego abonamentu z parkingów w strefie drugiej.
Najwięcej zapłacą przedstawiciele firm, które działają przy wymienionych ulicach i chcą parkować blisko pracy. W pierwszej strefie miesięczny abonament kosztuje 120 zł, a w drugiej 60 zł. Za postój zapłacą też bary i restauracje, które swoimi samochodami dowożą klientom dania i pizze (w pierwszej strefie 15 zł miesięcznie, w drugiej 10 zł).
Nic nie stoi też na przeszkodzie, żeby nie płacić stałych abonamentów, tylko wykupywać w parkometrze postój na godziny. Tu dobra wiadomość dla wszystkich: opłaty obowiązywać będą od godz. 8:00 do 16:00, a dotychczas opłata obowiązywała do godz. 17:00.
Prezydent tłumaczył na sesji Rady Miasta, że chodzi o to, by sklepy i punkty usługowe pracowały dłużej niż do godz. 17:00. Według niego, pracownicy instytucji uwolnią miejsca parkingowe o godz. 16:00 i będą one dostępne bezpłatnie dla klientów oraz turystów. I w ten sposób skorzystać mają na tym kupcy. – W niektórych miastach życie handlowe dopiero się zaczyna o 17:00, a u nas się kończy – mówił prezydent miasta Piotr Przytocki.
Opłaty za parkowanie na godziny nie zmieniły się. Ich wysokość podawaliśmy tutaj.
Miasto przygotowało obniżki dla tych, którzy z góry opłacą abonament na dłuższy czas:
Mieszkańcy z pierwszej strefy
1. pojazd w rodzinie | 2. pojazd w rodzinie | |
1 miesiąc | 15 zł | 20 zł |
3 miesiące | 40 zł | 50 zł |
Pół roku | 70 zł | 90 zł |
Rok | 100 zł | 130 zł |
Mieszkańcy z drugiej strefy
1. pojazd w rodzinie | 2. pojazd w rodzinie | |
1 miesiąc | 10 zł | 20 zł |
3 miesiące | 25 zł | 50 zł |
Pół roku | 45 zł | 90 zł |
Rok | 65 zł | 130 zł |
Firmy z pierwszej strefy
Za jedno auto: | |
1 miesiąc | 120 zł |
3 miesiące | 300 zł |
Pół roku | 540 zł |
Rok | 800 zł |
Firmy z drugiej strefy
Za jedno auto: | |
1 miesiąc | 60 zł |
3 miesiące | 150 zł |
Pół roku | 270 zł |
Rok | 400 zł |
Wprowadzenie opłat dla mieszkańców Rynku i okolic spowodowało ich oburzenie. Uważają oni, że te opłaty ich dyskryminują.
Agnieszka Raś, przewodnicząca Rady dzielnicy Śródmieście, mówiła na sesji: - Co 2-3 lata wprowadza się ciągle jakieś zmiany w parkowaniu w centrum miasta, robi się doświadczenia, a jakoś efektów nie widać. Nam też zależy na ożywianiu Rynku, ale nie w ten sposób.
Przytocki twierdził, że miasto nie chce nikogo prześladować. Tłumaczył, że chodzi uporządkowanie sytuacji związanej ze zbyt dużą liczbą wydanych bezpłatnych abonamentów. – Byliśmy do tej pory hojni i otwarci. A teraz mamy problem z dostępnością miejsc parkingowych, których jest po prostu za mało.
Radny Piotr Grudysz (Klub Samorządowy) przekonywał mieszkańców centrum, że ich opłaty parkingowe są na bardzo dobrych warunkach: - Jako mieszkaniec Krosna nie mogę sobie kupić abonamentu za 8,33 zł miesięcznie. Muszę płacić 3,90 zł za godzinę.
Wtórował mu radny Witold Skiba (również Klub Samorządowy): - Te 8,33 zł miesięcznie daje wam dostęp do parkingów w pierwszej i drugiej strefie. Nikt wam za takie pieniądze nie da nigdzie takich miejsc.
Władze miasta przyznają, że to kolejne „pilotażowe” rozwiązanie w sprawie parkowania w centrum miasta. Efekty nowych zasad mają zostać ocenione już jesienią.
Ostatecznie, radni przegłosowali uchwałę 10 głosami „za” (Klub Samorządowy). Radni PiS jak zwykle nie wzięli odpowiedzialności za ubytki w budżecie, które spowodował Polski Ład i zagłosowali przeciw opłatom (więcej o pustych obietnicach PiS, że Polski Ład może przynieść miastu więcej przychodów, pisaliśmy tutaj). Anna Dubiel z Klubu Samorządowego wstrzymała się od głosu.
Zmiany wejdą w życie za ok. 3-4 tygodnie. Ujednolicony tekst uchwały (naszego autorstwa) jest do ściągnięcia tutaj (plik pdf).