Krośnieńską MKS dotykają wysokie ceny paliw, skutki lockdownów i inflacja na poziomie nieznanym od ćwierć wieku. Władze miasta ratowały stan spółki, tnąc kursy i podnosząc kilka razy ceny biletów. Teraz wpadły na inny pomysł.
- Skracamy drogę do najbliższych przystanków, aby zwiększyć atrakcyjność transportu zbiorowego - przekonuje Joanna Sowa, rzeczniczka Urzędu Miasta.
Miejsc zatrzymywania się autobusów MKS przybywało jeszcze przed pandemią. Nowe przystanki ustawiono m.in. przy ulicach Lwowskiej, Magurów, Hallera czy Wieniawskiego. Od 12 października funkcjonuje następnych sześć:
- "Kolejowa" 03 - w stronę dworca, za skrzyżowaniem z ulicą Wolności,
- "Kolejowa" 04 - w kierunku ulicy Krakowskiej, przed skrzyżowaniem z ulicą Wolności,
- "Powstańców Warszawskich" 01A - w kierunku placu Monte Cassino, za skrzyżowaniem z ulicą Lenarta,
- "Powstańców Warszawskich" 02A - w stronę ulicy Bohaterów Westerplatte, vis-a-vis powyższego.
- "Ostaszewskiego" 01 - w stronę ulicy Żwirki i Wigury, obok nowych bloków przy Urzędzie Skarbowym,
- "Ostaszewskiego" 02 - w stronę ulicy Batorego, naprzeciw tego powyżej.
Na Kolejowej zatrzymają się wszystkie linie, za wyjątkiem "K". Chociaż kursy zaplanowano codziennie od rana do nocy, korzystanie z tych przystanków może być kłopotliwe.
Słupek oznaczony numerem 03 postawiono pośrodku trawnika, między jezdnią a chodnikiem. Nie zrobiono też nic, by można było z niego skorzystać, nie depcząc zieleni.
Figlarny jest również przystanek po drugiej stronie drogi - "Kolejowa" 04. Część linii odjedzie z niego "podwójnie". Co to oznacza?
- Układ połączeń sprawia, że zatrzymają się tam autobusy tej samej linii, które wjeżdżają w ulicę Krakowską zarówno w lewo - w kierunku Polanki, Turaszówki oraz Białobrzgów, jak i w prawo, w stronę Śródmieścia. Ograniczone miejsce nie pozwala na wydzielenie miejsc odjazdów w różnych kierunkach - opisuje Joanna Sowa.
Jak przypomina, pojazdy MKS są wyposażone w elektroniczne tablice z numerem linii i docelowym kierunkiem. - Dzięki temu będzie wiadomo, w którą stronę jedzie kurs - uściśla rzeczniczka.
Autobusy linii "1", "2", "E" i "G", jadące w stronę Śródmieścia, przystanki przy Kolejowej obsłużą dwa razy: w drodze na dworzec, a także wracając z niego. To może wydłużyć czas przejazdu.
Przenosimy się na osiedle Markiewicza, gdzie czyha inna pułapka, czyli powtarzające się oznaczenia. Nowe przystanki "Powstańców Warszawskich" 01A i 02A nazwano praktycznie tak samo, jak te istniejące od wielu lat kilkaset metrów dalej. Drobna różnica polega na tym, że numery nowo utworzonych stanowisk mają dodaną literę A.
- Przystanki otrzymały nazwę zgodnie z nazwą ulicy, przy jakiej są zlokalizowane i numer według rozporządzenia ministra transportu - przekazuje Joanna Sowa.
Jednak mamy w mieście ciąg przystanków, chociażby przy ulicy Podkarpackiej, które są przy jednej drodze, ale nie nazywają się tak samo: "Podkarpacka Os. Grota Roweckiego" i dalej "... Węzeł", "... Pasaż", "... Wiadukt" czy "... Kleberg". Innych przykładów można mnożyć.
Na "Powstańców Warszawskich" 01A i 02A zatrzymają się te same linie, co w przypadku "Powstańców Warszawskich" 01 i 02. Kursy przewidziano w każdy dzień tygodnia od świtu do nocy.
Z kolei przystanki "Ostaszewskiego" 01 i 02 działają przy drodze łączącej osiedle Traugutta z jego "kolonią", czyli osiedlem WSK. Ustawiono je przy rozbudowującej się gromadzie bloków nieopodal ronda Dywizjonu 303.
Zatrzymają się przy nich autobusy linii okrężnych "0" i "10", lecz niemal tylko w dni robocze. W weekendy przewidziano jedynie kursy po 5 i 6 rano.
W ostatnim czasie to niejedyne zmiany w MKS. Od poniedziałku (10.10) linia "23" nie obsługuje Łączek Jagiellońskich. Przyczyną jest remont mostu w tej miejscowości.