ROWERY MIEJSKIE

Czy to koniec rowerów miejskich? Wypożyczalnie znikają z miasta

Z przestrzeni miasta zniknęły wypożyczalnie rowerów miejskich. Firma Arkus&Romet, która udostępniała pojazdy w ramach pilotażowego programu, wycofała się z niego dwa miesiące przed planowanym zakończeniem. Powód – niewystarczające zainteresowanie usługą ze strony mieszkańców.
Anna Kania
W Krośnie takich wypożyczalni było siedem. Jedną z lokalizacji był plac koło CDS-u
Damian Krzanowski

Przypomnijmy. Z bezobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich rozlokowanych w siedmiu różnych częściach miasta można było korzystać od połowy czerwca tego roku. Wystarczyło posiadać aktywne konto w specjalnie do tego przeznaczonej aplikacji Rental Bike.

Do dyspozycji krośnian były rowery tradycyjne i elektryczne. Od sierpnia oferta poszerzyła się o rowery 4. generacji z wbudowanym nadajnikiem GPS, które można było zostawić w wybranych miejscach na terenie miasta poza istniejącymi już stacjami rowerowymi.

Opłata wstępna potrzebna do zarejestrowania w systemie wynosiła 29 zł. To od niej było odejmowana opłata za wypożyczenie roweru: standardowy - 10 groszy za minutę, elektryczny - 49 groszy za minutę.

W czasie trwania projektu do systemu zarejestrowało się około 400 użytkowników. Łącznie dokonali oni ponad 1300 wypożyczeń. Zainteresowanie mieszkańców okazało się jednak niewystarczające do realizacji założonego planu i jego przedłużenia.

W sierpniu oferta wypożyczalni rowerów miejskich poszerzyła się o rowery 4. generacji z wbudowanym GPS-em, które można było zostawić w wybranych miejscach miasta poza stacjami rowerowymi
damian krzanowski

Firma Arkus&Romet wypowiedziała więc umowę na udostępnienie rowerów miejskich z dniem 1 listopada br., dwa miesiące przed planowanym zakończeniem projektu. - Program pilotażowy miał swoje ramy czasowe, a jego czas był zaplanowany w zależności od stopnia zainteresowania mieszkańców – tłumaczy Agnieszka Starzyk z firmy Arkus&Romet. - Dzięki przeprowadzonemu pilotażowi tego projektu uzyskaliśmy wiele cennych dla nas informacji.

Nie wiadomo, ile Arkus&Romet kosztowała realizacja projektu. Firma zasłania się tajemnicą handlową. Magistrat za jego realizację zapłacił ponad 40 tys zł.

- Będziemy występować z zapytaniem do operatorów prowadzących projekty związane z rowerem miejskim. Po otrzymaniu ofert i analizie budżetu miasta zostanie rozważona możliwość kontynuowania projektu – mówi Grzegorz Półchłopek, naczelnik Wydziału Kultury i Sportu UM Krosna.

Agnieszka Starzyk zapewnia, że firma Arkus&Romet jest otwarta na dalszą współpracę z krośnieńskim magistratem, ale na zasadzie sprzedaży systemu lub jego dzierżawy.

Osobom, które korzystały z wypożyczalni i systemu Krosno Rental Bike, zostaną zwrócone przedpłaty na rachunek bankowy. Klient musi tylko po otrzymaniu informacji od operatora podać w terminie 14 dni numer rachunku, na który zostaną wpłacone pieniądze.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU