Aktualizacja z 11.03: Wydarzenie zostaje odwołane w związku z zapobieganiem rozprzestrzeniania się koronawirusa. Odbędzie się w innym terminie.
W programie utwory: E. Dickinson, W. Szekspir, K.K. Baczyński, W. Szymborska, K.I. Gałczyński, C.P. Baudelaire, T. Hardy, Z. Krasiński, John Donne
Wymiana natchnienia - spotkanie w gronie poetów i przyjaciół poezji
Kobieta i mężczyzna jest kolejnym przedsięwzięciem z cyklu Spotkania. Tym razem Dariusz Jakubowski wraz z muzykami: śpiewaczką Katarzyną Thomas i pianistą Piotrem Szafrańcem, proponują nam lekką, poetycko-muzyczną podróż w poszukiwaniu spełnienia w miłości. Miłosne tematy w poezji od E. Dickinson, biblijnej, zmysłowej Pieśni nad Pieśniami, szekspirowskich Sonetów, po współczesnych Szymborską, Gałczyńskiego czy Baczyńskiego. Baudelairowskie namiętności dziewiętnastowiecznego Paryża, peronowe rozstania Thomasa Hardy’ego, ożywcze dotknięcie przywracające sens pustej rzeczywistości opisane przez Z. Krasińskiego. Zajrzymy też do renesansowej alkowy, by zerknąć na „dworski streaptease”, z wdziękiem, dowcipnie uchwycony przez Johna Donne’a, a przetłumaczony przez Stanisława Barańczaka.
Ten eklektyczny patchwork jest świadomym wyborem również w muzyce. Obok legendarnego motywu z filmu Michela Legranda Kobieta i mężczyzna, równie popularnych tematów z Love story czy Amelii, melodii Marka Grechuty, usłyszymy też popularne w artystycznych salonach paryskiej bohemy miniatury/etiudy Ericka Satie, miłosną arię Mimi z Cyganerii Pucciniego czy neoromantyczną pieśń Ryszarda Straussa.
Kobieta i mężczyzna… to wspólna z widzami podróż przez style i epoki, mieszająca formy, by tym bardziej wydobyć sens, bo formy i kostiumy się zmieniają, a archetypiczny sens pozostaje wieczny. Sens połączenia człowieka z człowiekiem nie w namiętnym zmaganiu, walce o dominację płci, a w harmonijnym obdarowywaniu w wolnym wyborze. Miłość, to ów szekspirowski „(…) znak wzniesiony wiecznie nad bałwany, bez drżenia w twarz patrzący sztormom i cyklonom/gwiazda zbłąkanych łodzi”. Przychodzi spoza czasu i przestrzeni, z innego porządku, ale tu na ziemi ma się urealnić.
Dariusz Jakubowski
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (1984). Wiceprezes Zarządu Związku Artystów Scen Polskich (2006-2014). Szerokiej publiczności znany z licznych ról w serialach i filmach. Przez trzydzieści lat związany z Centrum Sztuki Studio w Warszawie, gdzie jako student IV roku zagrał w przedstawieniu „Affabulazione” Pasoliniego w reżyserii Tadeusza Łomnickiego. Oficjalnym debiutem artysty było „Przedstawienie pożegnalne” Mullera w reżyserii Bogusława Lindy. Spektakl ten nagrodzono na Festiwalu „Ateny stolicą kulturalną Europy” (1985).
Współpracuje z filmem niezależnym, uczestniczy w działaniach performatywnych na styku teatru, muzyki alternatywnej i sztuk wizualnych. Brał udział w produkcjach filmowych takich reżyserów, jak Krzysztof Kieślowski, Lech Majewski, Andrzej Konic, Janusz Majewski, Andrzej Trzos-Rastawiecki, Feliks Falk, Wojciech Wójcik, Jerzy Zalewski, Witold Orzechowski, Michał Rosa, Bogusław Wołoszański, Piotr Wereśniak, Maciej Ślesicki. Zapraszany do współpracy przez filharmonie i orkiestry symfoniczne.
Katarzyna Thomas - sopran
Absolwentka Royal Academy of Music w Londynie i Akademii Muzycznej w Warszawie. Jej zainteresowania i technika wokalna pozwalają na wykonywanie szerokiego repertuaru, od późnego renesansu aż po współczesność. Występowała zatem zarówno na festiwalach poświęconych muzyce współczesnej, jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, festiwalach: Warszawskie Spotkania Muzyczne i Portrety Kompozytorów, jak i na Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, czy wielokrotnie na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Dokonywała nagrań i koncertowała z Zespołem Muzyki Dawnej LEGE ARTIS, którego była współzałożycielką. Na zaproszenie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej wykonała w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie polską prapremierę poematu Sylwii Plath „Lady Lazarus” Daryla Runswicka. Występowała w wielu filharmoniach. Wraz z aktorem Dariuszem Jakubowskim tworzy Salony artystyczno-literackie.
Piotr Szafraniec
Urodził się w 1989 roku w Warszawie. Jako dziewięciolatek zadebiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykonując z Orkiestrą Capella Cracoviensis koncert fortepianowy Z. Kowalewskiego. Studia pianistyczne odbył w latach 2008-2013 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, pod kierunkiem prof. Jerzego Sterczyńskiego. Uczestniczył w Kursach Mistrzowskich „Vienna International Pianists” w konserwatorium wiedeńskim i stażu pianistów w Portugalii na Maderze. Koncertuje w Polsce i za granicą. Laureat ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w Krakowie,Warszawie, Żaganiu, Gorzowie Wielkopolskim, Stalowej Woli. Jest finalistą XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, a także laureatem konkursu poświęconego pamięci Marka Grechuty.