Maje w historii sztuki niejedno mają imię. Mamy Maje mitologiczne i „maje”, a właściwie majas, hiszpańskie. „Maje” ubrane i „Maje” nagie. Te drugie o związki z mitologią były czasem posądzane – co miało je uchronić przed świętym oburzeniem, a nieraz i sądem Świętej Inkwizycji. Jakie motywy kierowały artystami, oraz co takiego w sobie ma motyw majas w sztuce?
W części drugiej minipodcastu z serii „To i ovo w historii sztuki”, obnażone zostaną wręcz Maje i majas. W iście majowej atmosferze przyjrzymy się hiszpańskiej modzie na majas, której uległ sam Francisco Goya - tworząc obrazy umajone nie tyle kolorowymi, co niezwykle barwnymi postaciami. Usłyszymy też o pewnych majowych obchodach, świętowanych przez lud pracujący, bardziej miast niż wsi, a zwłaszcza jednego miasta – Madrytu. Przedstawione zostaną też „Maje” uwikłane w romanse – również te polityczne – których historia to istna sztuka jednoaktowa w trzech odsłonach.
Podcast dostępny będzie na facebooku BWA.