Biuro Wystaw Artystycznych zaprasza na wystawę Magdaleny Lazar „Świetliste bartery, wilgotne koalicje”. Wernisaż odbędzie się 11 maja (sobota) o godz. 18:00, a już dzień później (12 maja) o godz. 13:00 organizatorzy zapraszają na oprowadzanie autorsko-kuratorskie.
Artystka eksploruje tematykę relacji międzygatunkowych w skali mikro i makro, tworząc obiekty oraz prace wideo, które są wariacjami na temat związków nieantagonistycznych. Związki tego typu, w których żadna ze stron nie jest podmiotem dominującym, stanowią dla Magdaleny Lazar punkt odniesienia dla refleksji nad możliwymi realiami postantropocenu. Podłoże teoretyczne tej refleksji to przede wszystkim koncepcja odzyskiwania ciała zaproponowana przez Silvię Federici oraz postulaty Rosi Braidotti, zdaniem której konieczne jest utworzenie nowych, inkluzywnych form współpracy między ludzkimi i nie-ludzkimi podmiotami zamieszkującymi Ziemię.
W swoich pracach Magdalena Lazar konstruuje wizje form oporu przeciwko wyzyskowi systemu kapitalistycznego – od negacji pieniądza jako czynnika warunkującego wszelkie mechanizmy, przez halucynacje jako możliwość wymknięcia się logice zakładającej ciągłą gotowość do pracy, aż po pakt mykologiczny, który stanowi przeciwwagę dla praktyk zawłaszczania ciała w systemie opartym na przymusie nieustannej reprodukcji siły roboczej.
Pragnienie redefinicji związków między poszczególnymi bytami oraz wypracowania nowych form współpracy między ludzkimi i nie-ludzkimi podmiotami wybrzmiewa również na poziomie koncepcji aranżacji wystawy. Aranżacja opiera się bowiem na włączeniu w przestrzeń ekspozycji elementów takich jak sufit czy przejścia między salami, które potraktowane zostaną jako przestrzenie warte eksploracji. Zwrócenie uwagi na te z pozoru „drugorzędne”, „neutralne” elementy pozwala podkreślić konieczność poszerzenia pola naszej optyki i włączenia w obręb refleksji tego, co, choć może wydawać się mniej znaczące, w istocie stanowi równorzędny komponent rzeczywistości.
Kuratorka: Zofia Małysa-Janczy
Artystka wizualna. W swojej twórczości odwołuje się często do prawdziwych wydarzeń, w które trudno uwierzyć oraz podaje w wątpliwość sztywne struktury.
Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz University of the Arts (UdK) w Berlinie. Jej prace były pokazywane na wielu polskich i zagranicznych wystawach, m.in. w: Galerii Narodowej Zachęta w Warszawie, Bunkrze Sztuki i Cricotece w Krakowie, BWA w Katowicach, BWA w Tarnowie, MS2 w Łodzi, Temporary Gallery w Kolonii, Galerii Centrala w Birmingham (UK), MeetFactory w Pradze (CZ), Chongqing Dimensions Art Centre (DAC) w Chinach, Album Arte w Rzymie oraz Institut fur Alles Mögliche w Berlinie. Działalność artystyczną poszerza o praktyki kuratorskie.