Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej zaprasza na koncert C.K. Kapeli "Ballada o Złotym Oddziale", który odbędzie się w najbliższą niedzielę (18 lutego) o godz. 16:00. To program poświęcony niezwykłemu i zupełnie nieznanemu repertuarowi pieśni powstania styczniowego, zachowanych w tradycji Podkarpacia.
Repertuar odnaleziony przez Bartosza Gałązkę to kilkadziesiąt pieśni odzwierciedlających w wymiarze tekstowym różne wątki związane z historią powstania. Począwszy od wymiaru politycznego (np. prośby o zgodę pomiędzy ludami tworzącymi dawną Rzeczpospolitą czy napięcie pomiędzy Czerwonymi i Białymi), a skończywszy na osobistych doświadczeniach związanych z nadzieją na odzyskanie niepodległości, radości z wygranych potyczek czy wreszcie smutku związanego ze śmiercią ludzi i upadkiem powstania.
Nie są to typowe pieśni patriotyczne. W warstwie muzycznej jest to bardzo różnorodny materiał zawierający ciekawe warianty dawnych tańców (polek, tramli, mazurków, okółek), jak i pieśni nabożnych (w tym kolęd - powstanie wybuchło w okresie bożonarodzeniowym) czy ballad.
Tytuł "Ballada o Złotym Oddziale" odnosi się do postaci Leona Czechowskiego – spoczywającego na jarosławskim Starym Cmentarzu dowódcy oddziału powstańczego, który wyszedł z tych terenów do walk powstańczych. Oddział ten nazwany został właśnie Złotym. Tytuł ten koresponduje z tematyką pieśni, które jako całość składają się w liryczną, fabularną opowieść o losach powstańców z tych terenów, nawiązując jednocześnie do kończącego się wraz z powstaniem okresu romantyzmu.
C.K. Kapela to projekt nawiązujący do czasów, kiedy Lwów, Przemyśl i Jarosław (z którego pochodzą muzycy), były miastami garnizonowymi monarchii Habsburgów. Cesarsko-Królewska (C.K.) armia rekrutowana była pośród mieszkańców Galicji: Polaków, Ukraińców, Żydów, Węgrów, Słowaków, Austriaków i Czechów. Służba trwała kilka lat, a językiem musztry był niemiecki. Uczono żołnierzy egzycerki (musztry), oni zaś uczyli się od siebie nawzajem: mowy, pieśni i melodii przyniesionych ze wszystkich zakamarków Galicji. Efektem tego jest szeroki repertuar rekrucki i wojskowy, ale także taneczny i młodzieżowy, który przetrwał w pamięci ludzkiej, rzadziej w zapiskach.
Członkowie kapeli pracują nad repertuarem w oparciu o badania terenowe prowadzone przez Bartosza Gałązkę oraz źródła archiwalne (nagrania, śpiewniki z epoki, literatura ulotna). Przeplatając muzykę i śpiew komentarzem, budują obraz życia codziennego żołnierzy z przełomu wieków aż do zakończenia Wielkiej Wojny.