Czyli PiS dokładnie realiuzuje politykę nagradzania z PO tylko z większym rozmachem i zakresem nagradzanych wyłącznie do najbliższych a nie w skali kraju całej służby cywilnej... a miała być "leposza zmiana"...
Ładnie ci pod tą beretką namieszali...
<Odpowiedź szefa służby cywilnej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 13397
w sprawie wydania 122 mln zł na urzędnicze premie
Szanowny Panie Marszałku! Z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, w odpowiedzi na interpelację pani poseł Iwony Arent w sprawie wydania 122 mln zł na urzędnicze premie (pismo Pana Marszałka z dnia 11 grudnia 2009 r., znak: SPS-023-13397/09), uprzejmie przekazuję następujące informacje.
Odnośnie do pytania nr 1 - art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) stanowi, iż organem administracji rządowej właściwym w sprawach służby cywilnej jest szef służby cywilnej, który podlega bezpośrednio prezesowi Rady Ministrów. Zgodnie ze swoimi ustawowymi kompetencjami i obowiązkami szef służby cywilnej monitoruje i nadzoruje wykorzystanie środków na wynagrodzenia w korpusie służby cywilnej. Ponadto zgodnie z art. 15, ust. 7 ww. ustawy szef służby cywilnej przedstawia prezesowi Rady Ministrów do końca marca każdego roku sprawozdanie o stanie służby cywilnej i o realizacji zadań tej służby za rok poprzedni.
Odnośnie do pytań nr 2 i 3 - w systemie służby cywilnej nie funkcjonują premie, ale przyjmuję, iż uwaga pani poseł mogła dotyczyć występujących w tym systemie nagród wypłacanych z funduszu nagród. Zgodnie z art. 93 ww. ustawy członkom korpusu służby cywilnej można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Środki na ten cel pochodzą ze specjalnie tworzonego funduszu nagród w służbie cywilnej, który wynosi 3% planowanych wynagrodzeń osobowych. Przedmiotowy fundusz pozostaje w dyspozycji dyrektorów generalnych urzędów i może być przez nich podwyższany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Chciałbym zauważyć, że występowanie zmiennych składników wynagrodzenia, takich jak premie lub nagrody jest powszechne w systemach wynagrodzeń wielu grup pracowniczych i sprzyja osiąganiu lepszych efektów pracy.
Odnośnie do pytania nr 4 - podane przez panią poseł dane na temat wysokości nagród nie znajdują odzwierciedlenia w analizach szefa służby cywilnej, w związku z czym nie można w pełni ustosunkować się do tego pytania.
Przykładowo w 2008 r. na nagrody w korpusie służby cywilnej wydano kwotę 604 176 tys. zł, co stanowiło 10,84% funduszu wynagrodzeń. Należy jednak zauważyć, że udział nagród w całości funduszu wynagrodzeń w służbie cywilnej był zbliżony także w poprzednich latach i wynosił 10,06% w 2007 r., 10,32% - w 2006 r. Należy także zaznaczyć, że w pierwszym półroczu 2009 r. odnotowano znaczący spadek tego wskaźnika i nagrody w tym okresie wyniosły niespełna 3% funduszu wynagrodzeń.
Pragnę także zauważyć, iż nieuzasadnione jest porównywanie wynagrodzeń osób pracujących o wysokich kwalifikacjach (odsetek osób z wyższym wykształceniem w korpusie służby cywilnej w 2007 r. zatrudnionych w ministerstwach, urzędach centralnych i urzędach wojewódzkich wynosił 72% w stosunku do 23% osób z wykształceniem wyższym wśród pracujących ogółem) z zasiłkami dla osób bezrobotnych.
Ponadto należy podkreślić, iż motywacja finansowa pracowników administracji rządowej jest niezmiernie istotna z uwagi na przeciwdziałanie odpływowi wykwalifikowanej kadry do sektora prywatnego. Jak zauważono w raporcie ˝Polska 2030˝, wynagrodzenie w służbie cywilnej jest mało konkurencyjne w stosunku do wynagrodzeń oferowanych w sektorze prywatnym, szczególnie w odniesieniu do wysoko wykwalifikowanej kadry (Raport ˝Polska 2030˝, s. 306).
Świadczą o tym np. dane dotyczące fluktuacji zatrudnienia - w 2008 r. wskaźnik fluktuacji zatrudnienia wyniósł ok. 11,1%.
Jednocześnie pragnę poinformować, iż przeciętne wynagrodzenie w korpusie służby cywilnej jest znacznie niższe niż w niektórych innych urzędach administracji państwowej - przeciętne miesięczne wynagrodzenie ogółem wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym w służbie cywilnej wyniosło 4248 zł brutto, natomiast przykładowo w Kancelarii Sejmu - 8477 zł brutto (w tym 1832 zł zmiennej części wynagrodzenia), a w Kancelarii Prezydenta RP - 6403 zł brutto (w tym 696 zł zmiennej części wynagrodzenia).
Z poważaniem
Szef służby cywilnej
Sławomir Marek Brodziński
Warszawa, dnia 31 grudnia 2009 r.