INWESTYCJE

Spotkanie ws. obwodnicy Miejsca Piastowego. Krosno chce do S19

W siedzibie Urzędu Miasta odbyło się (15.06) kolejne spotkanie informacyjne dotyczące planowanej budowy tzw. obwodnicy Miejsca Piastowego, czyli połączenia drogowego między Krosnem a Sanokiem. Podczas spotkania władze miasta oraz mieszkańcy argumentowali opcje przebiegu drogi. Zobacz film.
Damian Krzanowski
Na spotkaniu można było zobaczyć plany z dokładnym przebiegiem drogi
Damian Krzanowski

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz projektanci tej inwestycji. Przedstawiono i omówiono poszczególne warianty. Władze miasta oraz mieszkańcy wskazali najważniejsze argumenty przemawiające za opcją, która przebiega przez nową strefę inwestycyjną, a w przyszłości połączy się także z planowaną drogą szybkiego ruchu S19. 

Podkreślano znaczenia Krosna jako miasta spełniającego funkcje społeczno-gospodarcze. Codziennie wjeżdża do niego 22 tys. pojazdów i znajduje się w nim blisko 16 tys. miejsc pracy zajętych przez osoby dojeżdżające. Mówiono też o powstającej strefie inwestycyjnej, która ma być miejscem pracy dla osób z całego regionu.

Kilka wariantów przebiegu tzw. obwodnicy Miejsca Piastowego. Miasto opowiada się za opcją nr 5 lub 6
damian krzanowski

- Krosno jest odpowiedzialne za rozwój tej części województwa. Trudno sobie wyobrazić, że projektowane rozwiązania drogowe nie uwzględnią interesów społecznych całego obszaru - mówił dr Tomasz Soliński, zastępca prezydenta miasta. - Straciliśmy już wielu inwestorów. To wynika z tego, że nie mamy dobrego połączenia drogowego. Im dłużej nie będziemy włączeni w S19, tym dalej będziemy brnąć w pogłębiające się problemy nie tylko miasta, ale całego obszaru - dodaje.

Na planowany 3,5 km odcinek w granicach Krosna (od galerii VIVO! wzdłuż ulicy Sikorskiego, przez strefę inwestycyjną, aż do drogi krajowej nr 19), magistrat chce wydać ponad 100 mln zł. Są to pieniądze z budżetu miasta oraz z rządowych dotacji.

Piotr Przytocki podczas spotkania
damian krzanowski

- Działania powinny być spójne w kierunku szybkich połączeń drogowych między miastami kluczowymi dla południa Podkarpacia. W przypadku wariantu 5 i drogą w kierunku Sanoka mamy bardzo dogodne połączenie dla wszystkich, którzy poruszają się w tych kierunkach - argumentował Piotr Przytocki, prezydent miasta. - Trzeba wybrać wariant, żeby ludzie znajdowali miejsca pracy i nie dojeżdżali do nich cały dzień - dodał. 

W drugim kwartale 2023 roku zostanie wskazany wariant do oceny środowiskowej. Ostateczny wybór wariantu ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024. W trzecim kwartale 2025 roku ma zostać ogłoszony przetarg. Wykonawca będzie miał 39 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi, która pod koniec 2029 roku ma być oddana do użytku. 

- Apeluje, żeby przyjąć wariant, który zmieni naszą sytuację cywilizacyjną. Tracimy czas na rozwiązania, które będzie trudno przeprowadzić, szczególnie teraz, w dobie zbliżającego się kryzysu. Mówmy o takich, które nie będą wielokrotnie droższe, niż powinny być - mówił Piotr Przytocki.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU: