DROGA S19

Rusza budowa odcinka S19. Połączy Miejsce Piastowe z Duklą

10 kilometrów, 47 obiektów inżynierskich i 480 mln zł – tak można podsumować odcinek Via Carpatia, który połączy Miejsce Piastowe z Duklą. Umowę na budowę drogi ekspresowej S19 podpisano w poniedziałek (12.07). Inwestycja ma zostać ukończona w połowie 2025 roku. [SZCZEGÓŁOWA MAPA]
Redakcja Portalu
Wygląd odcinka Miejsce Piastowe - Dukla może się jeszcze co nieco zmienić na etapie projektowania. Pewne jest jedno, będzie to trudna inwestycja ze względu na ukształtowanie terenu
Damian Krzanowski, gddkia

Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Na odcinku łącznie powstanie 47 obiektów inżynierskich, w tym 22 w ciągu głównym drogi ekspresowej. Będą to: 3 estakady, 5 wiaduktów, 9 mostów, jedno przejście górne dla dużych zwierząt oraz po dwa przejścia dolne – jedno dla średnich, drugie dla małych zwierząt, a także dwa przepusty. Może się to jeszcze zmienić na etapie projektowania odcinka.

W planach jest również para Miejsc Obsługi Podróżnych Równe kategorii 1 o funkcji wypoczynkowej. Będzie to teren wyposażony w parking, jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne, oświetlenie i w małą gastronomię. Droga zostanie wyposażona też w urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (np. barierki, separatory, sygnalizacje świetlne, progi zwalniające, lustra drogowe) oraz ochrony środowiska.

Plan orientacyjny budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Miejsce Piastowe - Dukla na długości 10 km. Mapę w pełnej rozdzielczości publikujemy tutaj
gddkia

Natomiast w rejonie Dukli planowany jest węzeł drogowy, który połączy S19 z drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową nr 1956R  Zręcin-Wietrzno-Zboiska. Umożliwi on w przyszłości połączenie również z drogą wojewódzką nr 993 relacji Gorlice-Nowy Żmigród i Dukla.

Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące z odcinkiem drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne.

Budowa odcinka Miejsce Piastowe-Dukla nie będzie łatwą inwestycją ze względu na ukształtowanie terenu i intensywną niegdyś eksploatację ropy naftowej w okolicach Bóbrki i Równego. W ramach rozpoznania budowy geologicznej podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania, prowadzono też monitoring osuwisk. Wykazano, że jest to teren różnorodny i skomplikowany ukształtowaniem, który przechodzi przez wzniesienia i doliny. Mogą tam zatem powstawać osuwiska.

Via Carpatia to droga, która otwiera miliony możliwości i szans, przede wszystkim zapewnia rozwój komunikacyjny, ale też będzie ogromnym otwarciem społecznym, gospodarczym, ekonomicznym i co ważne dla tej części województwa podkarpackiego - otwarciem turystycznym - mówił na konferencji podpisania umowy na budowę Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Inwestycję zrealizuje firma Strabag Polska. Wykonawca na projekt i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie będzie miał 36 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan jej realizacji przedstawia się następująco: 

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU: