Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Na odcinku łącznie powstanie 47 obiektów inżynierskich, w tym 22 w ciągu głównym drogi ekspresowej. Będą to: 3 estakady, 5 wiaduktów, 9 mostów, jedno przejście górne dla dużych zwierząt oraz po dwa przejścia dolne – jedno dla średnich, drugie dla małych zwierząt, a także dwa przepusty. Może się to jeszcze zmienić na etapie projektowania odcinka.
W planach jest również para Miejsc Obsługi Podróżnych Równe kategorii 1 o funkcji wypoczynkowej. Będzie to teren wyposażony w parking, jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne, oświetlenie i w małą gastronomię. Droga zostanie wyposażona też w urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (np. barierki, separatory, sygnalizacje świetlne, progi zwalniające, lustra drogowe) oraz ochrony środowiska.
Natomiast w rejonie Dukli planowany jest węzeł drogowy, który połączy S19 z drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową nr 1956R Zręcin-Wietrzno-Zboiska. Umożliwi on w przyszłości połączenie również z drogą wojewódzką nr 993 relacji Gorlice-Nowy Żmigród i Dukla.
Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące z odcinkiem drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne.
Budowa odcinka Miejsce Piastowe-Dukla nie będzie łatwą inwestycją ze względu na ukształtowanie terenu i intensywną niegdyś eksploatację ropy naftowej w okolicach Bóbrki i Równego. W ramach rozpoznania budowy geologicznej podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania, prowadzono też monitoring osuwisk. Wykazano, że jest to teren różnorodny i skomplikowany ukształtowaniem, który przechodzi przez wzniesienia i doliny. Mogą tam zatem powstawać osuwiska.
- Via Carpatia to droga, która otwiera miliony możliwości i szans, przede wszystkim zapewnia rozwój komunikacyjny, ale też będzie ogromnym otwarciem społecznym, gospodarczym, ekonomicznym i co ważne dla tej części województwa podkarpackiego - otwarciem turystycznym - mówił na konferencji podpisania umowy na budowę Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Inwestycję zrealizuje firma Strabag Polska. Wykonawca na projekt i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie będzie miał 36 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan jej realizacji przedstawia się następująco: