INICJATYWA

"Kochajcie mnie, mamo i tato". Popularny billboard także w Krośnie

"80% nastolatków LGBT+ nie jest akceptowanych przez swoich rodziców" – przeczytamy na billboardzie, który pojawił się na budynku przy ul. Bohaterów Westerplatte. Zwrócenie uwagi na ten problem jest inicjatywą stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza, które wspiera osoby homoseksualne, biseksualne i transpłciowe.
Redakcja Portalu
Takie billboardy pojawiły się w całej Polsce, również w Krośnie - przy ul. Bohaterów Westerplatte
Damian Krzanowski

Spoliczkowany chłopiec z tęczową torbą symbolizującą społeczność LGBT+ i napis "Kochajcie mnie, mamo i tato”. Ta prosta grafika stworzona przez ilustratorkę Karolinę "Szarosen" Plewińską sprawiła, że nieakceptowani nastolatkowie otrzymają pomoc w ogromnej skali.

Po umieszczeniu jej na Facebooku setki osób zaproponowało zrzutkę na billboardy. - Karolina napisała w tej sprawie do naszej organizacji, a my zdecydowaliśmy, że chcemy współtworzyć tę akcję. Zaprosiliśmy także stowarzyszenia: Grupa Stonewall, Kultura Równości i Tolerado – mówi Paweł Szamburski z organizacji Miłość Nie Wyklucza.

LGBTQ+

Billboardy z apelem do rodziców zaczęły pojawiać się w całej Polsce z początkiem kwietnia. Początkowo zawisły w stolicy i innych większych miastach, a z czasem w tych mniejszych - niedawno także w Krośnie.

- Cały kraj został zalany plakatami z antyaborcyjnym przesłaniem. Kolejna odsłona to hasło udające, że napisało je dziecko: „kochajcie się, mamo i tato”. Naszym zdaniem najważniejsze jest to, żeby w pierwszej kolejności rodzice kochali swoje dziecko. Niestety – coś, co powinno być oczywiste, w przypadku dzieci LGBT+ wcale nie jest normą – czytamy na stronie akcji.

Statystyki, które inicjatorzy chcą nagłośnić. Osoby wyoutowane to takie, które dokonały "coming outu" (ang. wychodzić), czyli powiedziały komuś o swojej orientacji seksualnej lub tożsamości płciowej 
kochajciemnie.pl

Akcja ma kilka celów. Pierwszym z nich jest zwrócenie uwagi, że brak akceptacji osób LGBT+ w rodzinach jest sporym problemem. Drugi to edukacja rodziców (zobacz tutaj). Kolejny to pomoc i wsparcie dla nastolatków (m.in. psychologiczne) oraz organizacja zbiórki na finansowanie tych działań.

Billboard jest znakiem obecnych czasów. Ma zwiększać świadomość Polaków w kwestii odmiennej orientacji seksualnej i akceptacji różnic w społeczeństwie
Damian Krzanowski

- Umieszczenie billboardu w Krośnie było naszym pomysłem – mówi organizacja. – Na tę chwilę nie planujemy w mieście kolejnych. Na Podkarpaciu pojawiły się one także w Rzeszowie, Przemyślu, Jarosławie, Mielcu i Tarnobrzegu.

Billboardy zostały opłacone przez darczyńców. Dzięki zbiórce zebrano 600 tys. zł. Akcję nadal można wspierać – tutaj. Pieniądze zostaną przekazane na bezpośrednią pomoc dla osób LGBT+.

ZOBACZ TEŻ W ARCHIWUM PORTALU: