Pod koniec ubiegłego roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Krośnie powstało aż 10 zespołów, które włączyły się ogólnopolską akcję "Mam haka na raka". Jej celem jest propagowanie wiedzy na temat chorób nowotworowych, a przede wszystkim na temat ich profilaktyki. Tylko jedna grupa przeszła kolejne etapy. Pomysły na kampanię propagującą walkę z rakiem piersi autorstwa Przemysława Majdy, Andrzeja Piękosia, Bartka Brekiesza, Mateusza Dobrowolskiego, Mateusza Kędry i Karoliny Cząstki znalazły się w gronie 10 najlepszych projektów z całej Polski.
Aby przekonać kobiety do przeprowadzania badań profilaktycznych, grupa przygotowała reklamę telewizyjną, radiową i projekt billboardu (projekt powyżej). Całości mają dopełnić napisane przez nich piosenki. Pomysły na te materiały przyszły same. - Siedzieliśmy w pokoju i w pewnym momencie zaczęliśmy grać w karty. To przypomniało nam grę hazardową o życie. Taka rozgrywka na pewno jest bardzo ryzykowna, jednakże jeśli chcemy ją wygrać - musimy do niej przystąpić - mówi jeden z chłopców. - Tak samo jest z chorobami nowotworowymi. Jeśli chcemy je pokonać musimy przystąpić do badań profilaktycznych - inaczej z góry jesteśmy skazani na porażkę - wyjaśnia.
Fragment hip-hopowej piosenki "Trudny przeciwnik":
Rak jest trudnym przeciwnikiem, sieje panikę.
Ty możesz zrobić coś, by nie trafić na klinikę.
Śmierć to wielka strata, więc zbadać się wypada,
bo życie to największa sprawa tego świata.
Twórcy piosenek: - Tekst rymowany zawsze wchodzi do głowy szybciej od skomplikowanych formułek i nawet najpodnioślejszych sloganów. Praca nad nimi była wyjątkowym, a wręcz kompletnie nowym wyzwaniem - nie jest bowiem łatwo napisać tekst stanowiący logiczną w swoich założeniach opowieść, a jednocześnie będącym rodzajem przesłania.
Nie spodziewali się, że ich projekt zajdzie tak daleko i znajdzie się w finałowej dziesiątce. - Po cichu liczyliśmy na drugi etap, bo włożyliśmy w to bardzo dużo pracy, a wszystko robiliśmy sami. Ale finał to dla nas zaskoczenie - mówią.
- Jesteśmy jedyną grupą z terenu Podkarpacia, której projekty znalazły się w finale akcji "Mam haka na raka" - cieszy się Karolina. - Warto byłoby się postarać, żeby Podkarpacie wybiło się i pokazało, że stać nas na wiele - dodaje. Pomóc może w tym już tylko oddawanie głosów na projekt kampanii przygotowany przez uczniów "Elektryka". Który pomysł zostanie zrealizowany jako ogólnokrajowa kampania społeczna, zależy od internautów. Głosowanie na stronie www.mamhakanaraka.pl potrwa tylko do 5 czerwca (czwartek).