Projekt pn. "Zwiększenie atrakcyjności miasta Krosna poprzez kompleksowe przygotowanie terenów pod inwestycje" dotychczas znajdował się na liście kluczowych projektów przeznaczonych do dofinansowania z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
Oznaczało to, że projekt oszacowany na ok. 25 mln zł mógł uzyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości 60%, czyli ok. 12 mln zł.
W artykule pt. "Straciliśmy projekty z Polski Wschodniej" Gazeta Wyborcza poinformowała, że trzy projekty z Podkarpacia przeskoczyły z listy uprzywilejowanych na listę czarną unijnego programu. "Przez to nie powstaną parki przemysłowe w Krośnie i Jaśle, a ten z powiatu rzeszowskiego zostanie okrojony" - piszą autorzy: Małgorzata Bujara i Konrad Niklewicz.
Jak informuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, a potwierdza Urząd Miasta w Krośnie, projekt dotyczący przygotowania terenów pod inwestycje, został usunięty na wniosek beneficjenta, czyli właśnie miasta.
- Wystąpiliśmy z wnioskiem o wykreślenie projektu z listy indykatywnej, ze względu na zwiększenie zakresu projektu - wyjaśnia Joanna Sowa, rzecznik prasowy Urzędu Miasta. Dotyczy to m.in. powiększenia obszaru strefy, zmiany przebiegów sieci kanalizacyjnych i dróg, a co za tym idzie zwiększenia wartości inwestycji.
- Dodatkowym argumentem za rezygnacją jest pojawienie się możliwości uzyskania większego od dotychczasowego dofinansowania - tłumaczy rzecznik. - Konkurs projektów odbędzie się w czerwcu w ramach tego samego programu.
Krośnieński projekt zakłada doprowadzenie do strefy inwestycyjnej w sąsiedztwie lotniska kompletnej infrastruktury: sieci elektrycznej, gazowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci teletechnicznej, a także budowę dróg dojazdowych oraz placu manewrowego dla samochodów ciężarowych.
Strefa inwestycyjna przeznaczona będzie na działalność innowacyjną, w tym produkcję lotniczą i okołolotniczą, nowoczesne usługi, logistykę oraz inną produkcję przemysłową.
Obszar strefy inwestycyjnej obejmuje ponad 38 ha z czego 33 przeznaczone jest dla inwestorów, resztę stanowić będzie infrastruktura drogowa.