ARCHIWUM 1999-2017

Przyszłość ulicy Lwowskiej: dwupoziomowe skrzyżowanie, pod nim pociąg

- To kamień milowy w zakresie poprawy powiązań komunikacyjnych wewnątrz miasta - mówi Piotr Przytocki o podpisanym 9 listopada porozumieniu między PKP Linie Kolejowe a Miastem Krosnem. Porozumienie zakłada budowę dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ulic Lwowskiej, Piastowskiej i Hallera, pod którym przejadą pociągi. Prace ruszą jednak dopiero za kilka lat.
Redakcja Portalu
Tak za kilka lat wyglądać ma ul. Lwowska

Porozumienie podpisano w Urzędzie Marszałkowskim w Rzeszowie. Dotyczy ono wspólnej realizacji projektu mającego usunąć problemy komunikacyjne na skrzyżowaniach układu drogowego z linią kolejową nr 108 na terenie Krosna. Zawarto je pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a Miastem Krosnem, przy udziale Województwa Podkarpackiego.

Dokument zakłada rozbudowę części ul. Lwowskiej, stanowiącej fragment Drogi Wojewódzkiej nr 991 w Krośnie oraz rewitalizację linii kolejowej nr 108, wraz z wykonaniem robót polegających na obniżeniu niwelety torów na odcinku około 2 km. Ma to umożliwić powstanie skrzyżowania dwupoziomowego w ciągu ulic Lwowskiej, Piastowskiej i Hallera. W praktyce oznacza to, że przejazdy kolejowe na tych ulicach zostaną zlikwidowane, a pociąg będzie przejeżdżał pod drogą.

- Porozumienie jest kamieniem milowym, jeśli chodzi o poprawę powiązań komunikacyjnych. Dla Krosna jest to rozwiązanie, które usprawni komunikację wewnątrz miasta i sprawi również, że linia kolejowa w obrębie miasta będzie poprawiała szybkość komunikacji – przekonuje prezydent Krosna Piotr Przytocki.

Wyeliminowanie zatorów drogowych, które powstają w czasie przejazdu pociągu w miejscu skrzyżowania drogi z linią kolejową i nierzadko sięgają DK28, to nie wszystko. Jak przekonuje magistrat, projekt znacząco poprawi stan infrastruktury drogowej na odcinku DW nr 991 od skrzyżowania z DK nr 28 do ul. Niepodległości, na którym pojawią się nowe rozwiązania komunikacyjne, miejsca parkingowe i strefa zieleni. Budowa dwupoziomowych skrzyżowań zwiększyć ma także bezpieczeństwo pieszych i kierujących.

Z porozumienia zadowolone jest także PKP, bowiem przejazd pociągów pod drogą zmniejszyć ma koszty funkcjonowania linii 108, a jednocześnie pozwolić na zwiększenie tonażu przewożonych towarów z 1500 ton do 2500 ton. - Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa infrastruktury kolejowej, skróci się czas i poprawi komfort przejazdu – zapewnia Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK.

Realizacja przebudowy na pewno trochę potrwa. Kilka lat minie zanim prace w ogóle ruszą

- Realizacja tego zadania, w połączeniu z planowaną budową łącznicy kolejowej pomiędzy liniami nr 106 i 108, mającej na celu maksymalne skrócenie czasu podróży pociągiem pomiędzy Rzeszowem a Krosnem i całą południową częścią naszego województwa, przyczyni się do poprawy efektywności transportu kolejowego – przekonują strony porozumienia.

Przedsięwzięcie ma być współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Projekt w części drogowej wyceniony został wstępnie na kwotę około 10 mln złotych, natomiast koszt dodatkowych prac związanych z obniżeniem niwelety torów oszacowano na kwotę około 40 mln zł netto. Jak czytamy na stronie Urzędu Marszałkowskiego porozumienie zakłada, że PKP PLK S.A zleci do wykonania dokumentację projektowo-budowlaną rewitalizacji linii nr 108 z obniżeniem niwelety torów, a Miasto Krosno pokryje koszt dokumentacji w zakresie dotyczącym przekroczenia linii kolejowej wiaduktem drogowym w ciągu ulic Lwowskiej, Piastowskiej i Hallera w Krośnie.

Roboty prędko jednak nie ruszą. Piotr Przytocki ocenia, że prace budowlane rozpocząć się mogą w latach 2020-2021. - Najpierw powstać musi studium wykonalności projektu, ponieważ to, czym dysponujemy na razie, to analiza przedstudialna. To porozumienie jest więc i dla nas, i dla kolei podstawą do wszczęcia prac projektowych. Ale pamiętajmy, że zanim powstał pierwszy metr kwadratowy asfaltu na obwodnicy, przygotowania do jej przebudowy trwały 6 lat – przypomina Piotr Przytocki.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
(DI), fot. (INFRA-PROJECT)