W urzędzie marszałkowskim (3.09) odbyła się uroczystość, podczas której samorządowcy reprezentujący miejscowości położone wzdłuż linii kolejowych nr 68, 71, 91, 101, 106 i 108 podpisali listy intencyjne, dotyczące współpracy przy tworzeniu Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego. Głównym celem całego przedsięwzięcia jest poprawa infrastruktury przy liniach kolejowych.
- Sami sukcesu nie osiągniemy, konieczne jest zaangażowanie wielu stron: Przewozów Regionalnych, PKP PLK, ale i samorządów. Sami też się włączamy. Czeka nas wiele pracy, ale trzeba ją wykonać, żeby zachęcić pasażerów do korzystania z połączeń kolejowych, tak jak dzieje się to w wielu miejscach świata - mówił podczas uroczystości marszałek Władysław Ortyl.
Na mocy porozumienia samorządy deklarują, że rocznie będą wykładać 20 tys. zł do wspólnej puli. Dołoży się do niej także Województwo Podkarpackie. Z funduszu będą finansować rozbudowę i modernizację istniejących przystanków, miejsc parkingowych w ich pobliżu, budowę i montaż podstawowej infrastruktury towarzyszącej tj. stojaków na rowery, wiat postojowych służących do zapewnienia komfortu w trakcie podróży.
Krosno, przez które przebiega linia kolejowa nr 108, także włączyło się do Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego. - Uważam, że jest to dobra inicjatywa, ponieważ zakłada współpracę na rzecz podniesienia atrakcyjności połączeń kolejowych na linii nr 108. Poprzez poprawę stanu technicznego przystanków, budowę parkingów zlokalizowanych w sąsiedztwie przystanków bądź dworców, montaż stojaków rowerowych czy systemu monitoringu nastąpi poprawa funkcjonalności tego rodzaju transportu zarówno dla mieszkańców Krosna dojeżdżających do pracy i szkoły, jak i turystów - mówi Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.
Jak dodaje dalej, Krosno przystąpiło do tej inicjatywy również z uwagi na projektowaną łącznicę kolejową pomiędzy linią 108 a 106, skracającą czas przejazdu z Krosna do Rzeszowa: - Najnowsze analizy techniczno-ekonomiczno-finansowe wskazują, że optymalnym, w największym stopniu skracającym czas na trasie Krosno - Rzeszów, jest wariant Krosno-Turaszówka - Wojaszówka-Przybówka. Mamy nadzieję, że łącznica powstanie właśnie na tym przebiegu, a poprawa infrastruktury kolejowej w ramach WFK zwiększy komfort podróży koleją dla mieszkańców Krosna.
Co konkretnie w Krośnie miałoby zostać wykonane z pieniędzy zgromadzonych w WFK okaże się w ciągu kilku tygodni. Do połowy października samorządy wspólnie z przedstawicielami Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego i PKP PLK przeprowadzą przegląd infrastruktury dworców i przystanków. Po zidentyfikowaniu wszystkich potrzeb inwestycyjnych, ustaleniu szacunkowych kosztów, do połowy grudnia powstanie harmonogram prac. Gdy zaakceptują go wszystkie samorządy, podpisane zostaną wieloletnie porozumienia dotyczące Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego. Cały projekt ma ruszyć 1 stycznia 2016 roku.
Miejscowość, która zgodnie z harmonogramem, w danym momencie będzie prowadzić inwestycję, otrzyma ze wspólnej puli dotację do jej sfinansowania. - Fundusz przewiduje, że dotacje pochodzić będą z budżetów pozostałych jednostek samorządu terytorialnego położonych wzdłuż danej linii kolejowej i z budżetu Województwa Podkarpackiego. Na dzień dzisiejszy w funduszu na linię 108 mamy kwotę 160 tys. zł. W ramach tej kwoty można przeprowadzić nawet kilka remontów np. przystosować przystanki i perony dla osób niepełnosprawnych. Jeżeli zajdzie taka potrzeba samorząd może przeznaczyć większą kwotę na samą inwestycję. - informuje Tomasz Soliński. - Jak ta współpraca będzie wyglądać w praktyce, czas pokaże.