HISTORIA

Jaskółki, Świerszczyki i Czyżyki. Powstawały w wytwórni w Krośnie

W czasach, gdy telewizja i Internet nie były dostępne, chłopcy spędzali czas na podwórkach bawiąc się modelami szybowców. Zestawy i ich elementy produkowano w krośnieńskiej Wytwórni Prefabrykatów Modelarskich. To w niej powstawały takie modele szybowców jak "Jaskółka", "Czyżyk" czy "Świerszczyk".
Anna Kania
Takie modele szybowców powstawały w Krośnie
bufetprl.com

W latach 60. i 70. XX wieku modelarstwo lotnicze cieszyło się dużym zainteresowaniem. Młodzież chętnie zapisywała się do szkolnych modelarni, których na samym Podkarpaciu było kilkadziesiąt. Rocznie szkoliło się w nich kilkaset osób.

Co to była za frajda dla chłopców, gdy zbudowany ich własnymi rękoma model unosił się w powietrzu! Elementy do jego wykonania produkowała Wytwórnia Prefabrykatów Modelarskich Aeroklubu PRL w Krośnie, która swoją działalność rozpoczęła w 1960 roku.

Wytwórnia znajdowała się na terenie naszego lotniska. To był jedyny taki zakład w Polsce. Na początku składał się z niewielkiej hali, gdzie pracownicy wycinali drewniane części modeli szybowców i modeli o napędzie gumowym i silnikowym. W sąsiednim pomieszczeniu pakowało się je z innymi akcesoriami do wysyłki. Później wybudowano suszarnię drewna i magazyn.

Wytwórnia Prefabrykatów Modelarskich. Cięcie listewek modelarskich
Modelarz nr 4/1977

Zestawy dla młodzieży

Wytwórnia miała znaczący wpływ na rozwój modelarstwa w naszym kraju, bo to właśnie na jej produktach początkujący modelarze uczyli się budowy miniaturowych szybowców, ich obsługi i osiągania dobrych lotów.

- Dzieci nie miały wtedy telefonów i Internetu, więc czymś trzeba było je zająć i czegoś nauczyć – mówi Jan Gałuszka, który z przerwami pracował w wytwórni od 1962 roku. – Prawie w każdej szkole działała modelarnia. W tym okresie kładziono nacisk nacisk na zajęcia techniczne młodzieży. Dbano o to, by młodzi wiedzieli, jak używać młotka, noża czy kleszczyków.

Zainteresowanie było tak duże, że od 1966 roku Aeroklub Polski co roku organizował dla młodzieży zawody.

Do 1977 roku w zakładzie powstały różne rodzaje modeli szybowców, w tym też takie z napędem gumowym i silnikowym. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się modele, którymi można było startować w zawodach. Były to Czyżyki, Sowy, Jaskółki i Dzięcioły. Dla młodszych powstawały Zuchy i Brzdące. Łącznie wytwórnia produkowała rocznie ok. 300 tys. zestawów modeli latających.

Model szybowca produkcji WPM w Krośnie
ARCHIWUM

Modelem w sam raz dla najmłodszych był Świerszczyk. Służył on głównie do nauki budowy. Jego konstrukcja była prosta, a czas powstania krótki. Model składał się z kadłuba, belki kadłubowej, statecznika pionowego i poziomego oraz skrzydła. Świerszczyk nie nadawał się jednak na zawody.

- To nie była zbyt udana konstrukcja – mówi Andrzej Krupa, instruktor modelarstwa i jeden z pierwszych zawodników, którzy zaczęli latać modelami sterowanymi radiowo. – Młodzi nieraz namęczyli się przy niej, a efektów w locie nie było. Natomiast takim podstawowym modelem szybowcowym wykorzystywanym na zawodach była popularna Jaskółka.

- Zestawy modeli i elementy do ich tworzenia trafiały do Centralnej Składnicy Harcerskiej, z której były rozprowadzane po jej sklepach – dodaje Jan Gałuszka.

Model szybowca Sowa
ARCHIWUM ALLEGRO

Z czasem produkcja modeli ulegała zmniejszeniu, głównie z powodu braku surowców z importu - drewna balsa, japońskiego papieru i nici gumowych. W 1986 roku w krośnieńskiej wytwórni produkowano zaledwie 11 różnych zestawów.

Również akcesoria i cele wojskowe

Nie tylko zestawy modeli latających powstawały w Wytwórni Prefabrykatów Modelarskich w Krośnie. Były w niej również różnego rodzaju akcesoria, m.in. kleje, guma modelarska, cyna do lutowania, listewki sosnowe, deseczki balsowe, paliwo do silników modelarskich czy sklejki, a także kadłuby z laminatu wykonane z włókna szklanego.

W wytwórni powstawały też modele silnikowe sterowane radiem jako cele latające dla wojska, które były używane do szkolenia żołnierzy dział przeciwlotniczych.

Mistrz Polski założycielem wytwórni

W 1981 roku Wytwórnię Prefabrykatów Modelarskich włączono do Lotniczych Zakładów Naprawczych APRL w Krośnie, których nazwę zmieniono na Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawcze w Krośnie. Dyrektorem zakładu został Kazimierz Ginalski, wieloletni konstruktor i założyciel wytwórni.

Krośnianin startował w krajowych i międzynarodowych zawodach modelarskich. Siedem razy zdobył mistrzostwo Polski w klasie F1C i w modelach zdalnie sterowanych. Był jednym z pierwszych mistrzów Polski w modelarstwie lotniczym w klasie szybowców sterowanych radiem. - Modelarstwo jest tą wyjątkową dziedziną lotnictwa, którą można uprawiać zawsze, nie zwracając uwagi na upływ czasu – mówił dla "Super Nowości" w 2006 roku.

Czasy takiego modelarstwa jak w latach 60. i 70. XX wieku minęły bezpowrotnie. - Kiedyś modelarze znali obróbkę drewna, metalu, elektronikę i wiele innych rzeczy potrzebnych do wykonania modelu. Dzięki czemu w dorosłym życiu dawali sobie radę z różnymi czynnościami i problemami – mówi Andrzej Krupa.

- Dzisiejsi modelarze nie byliby w stanie sami zbudować Jaskółki – dodaje Jan Gałuszka. –Teraz modeli się nie buduje. Są gotowe do złożenia.

ŹRÓDŁA:

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU: