MKS

MKS z nową energią. Wchodzi w elektronikę, uruchamia kolejne linie

Niebawem na przystanki podjadą nowoczesne autobusy z napędem hybrydowym, które zastąpią wysłużone autosany. Bilety na przejazd kupimy w biletomacie, a o możliwym spóźnieniu dowiemy się ze smartfona. Zobacz film o nowych autobusach.
Wiktor Kazanecki
13 nowych autobusów dojechało już do Krosna. MKS czeka na 8 kolejnych
Damian Krzanowski
W SKRÓCIE

11 niskopodłogowych autobusów Volvo 7900 z napędem hybrydowym już czeka, by wziąć na pokład pierwszych pasażerów. Obok nich „bracia mniejsi” - 2 busy Iveco 72C Urby. Do Krosna przyjedzie jeszcze osiem 10-metrowych Autosanów Sancity zasilanych olejem napędowym.

W nowych pojazdach MKS komfort podróżowania zapewni klimatyzacja. Dzięki łatwo dostępnym portom USB naładujemy telefon, informację o nazwie linii, kierunku i trasie usłyszymy od lektora, a na ekranach umieszczonych wewnątrz autobusów zobaczymy listę najbliższych przystanków.

Wozy już jeżdżą po mieście. Stało się to m.in. po uregulowaniu formalności rejestracyjno-ubezpieczeniowych i przeszkoleniu kierowców. Najnowsze autobusy różnią się od starszych kolegów wzorem malowania – zyskały pomarańczowo-srebrne barwy.

Zobacz film z oficjalnego przejazdu autobusów po mieście:

Tras, na których zawitają najnowsze nabytki miejskiego przewoźnika będzie więcej niż dotychczas. W nieobsługiwanej przez MKS gminie Wojaszówka jeszcze w tym roku pojawią się linie „12” (od poniedziałku do piątku między 5 a 22 w stronę Przybówki, Łęk Strzyżowskich, Łączek Jagiellońskich, Wojaszówki, Bajd i Ustrobnej) i „23” (od poniedziałku do piątku między 5 a 22 w kierunku Bartnego, Łęk Strzyżowskich, Łączek Jagiellońskich, Wojkówki, Bratkówki oraz Odrzykonia – Małej i Wielkiej Strony).

Ponadto dzisiejsza linia „G” będzie wydłużona przez ul. Moniuszki i Białobrzeską w Krośnie do Odrzykonia-Głębokiego i Podzamcza (kursy od poniedziałku do piątku między 5 a 16).

W przyszłości z rozszerzonej oferty skorzystają również mieszkańcy Iskrzyni. Do pętli przy tamtejszym kościele miejski przewoźnik planuje wydłużyć linię „5”, kończącą się dziś na ul. Północnej w Krościenku Wyżnym. Natomiast już w czerwcu br. MKS uruchomił kilka kursów linii „1” łączących Krosno i Korczynę ze Spornem.

Pomimo pojawienia się biletomatów, kierowcy nadal będą sprzedawać bilety. Z tej dwójki nadal tylko oni podpowiedzą, czy autobus jedzie na Rondo
damian krzanowski

Jak niedawno informowaliśmy, przy wybranych przystankach (m. in. „Plac Monte Cassino”,  „Grodzka Kino” i „Szpital Wojewódzki”) zainstalowano biletomaty. Pierwsze bilety kupimy w nich najpewniej jeszcze w październiku. - Pozostały kwestie konfiguracyjne z miejską siecią teleinformatyczną, domknięcie formalności z obsługą kart płatniczych i zintegrowanie z Krośnieńską Kartą Miejską. Ceny biletów jednorazowych miejskich będą zgodne z tymi, które obowiązują w punktach sprzedaży – dowiadujemy się w MKS. To oznacza, że uprawnieni do ulg w biletomacie zapłacą za jeden przejazd od 5 do 10 groszy mniej.

Miasto planuje również postawić kolejne tablice elektroniczne informujące o najbliższych odjazdach z danych przystanków. Pokażą rzeczywisty czas przyjazdu interesującego nas autobusu, wyliczany na podstawie lokalizacji GPS. Dotychczas trzy tablice na Dworcu i Placu Monte Cassino wskazywały godzinę zgodną z rozkładem na tabliczce, nie uwzględniając ewentualnego spóźnienia lub przyspieszenia autobusu.

Tablica już nie oszuka. Pokaże odjazd autobusu nawet, gdy przyjedzie spóźniony
damian krzanowski

Aktualną lokalizację pojazdów można jednak sprawdzić już teraz w aplikacji myBus na smartfony oraz na nowouruchomionej stronie MKS. Jak na razie widoczna jest tam tylko część autobusów.  Opcja osiągnie pełną funkcjonalność, gdy z floty wycofane zostaną niektóre modele Autosanów, m.in. H7, H9-35 i A 1010M Medium.

Rewolucja w krośnieńskiej komunikacji miejskiej możliwa jest dzięki unijnemu programowi „Rozwój transportu niskoemisyjnego na obszarze Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Krosno”. Prócz naszego miasta biorą w nim udział wszystkie gminy ościenne prócz Jedlicza (jednak MKS nie wycofa się z niej).

- W mieście Krośnie i u Partnerów projektu przebudowana zostanie infrastruktura drogowa oraz przystankowa służąca obsłudze publicznego transportu zbiorowego. Gminy partnerskie planują również budowę i przebudowę parkingów Park&Ride oraz Bike&Ride (można pozostawić na nich auto lub rower i przesiąść się do transportu zbiorowego – przyp. red.). Szacowane koszty modernizacji transportu publicznego na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Krosno wynoszą 40 mln zł – informuje magistrat.

ZOBACZ TEŻ W ARCHIWUM PORTALU: