11 niskopodłogowych autobusów Volvo 7900 z napędem hybrydowym już czeka, by wziąć na pokład pierwszych pasażerów. Obok nich „bracia mniejsi” - 2 busy Iveco 72C Urby. Do Krosna przyjedzie jeszcze osiem 10-metrowych Autosanów Sancity zasilanych olejem napędowym.
W nowych pojazdach MKS komfort podróżowania zapewni klimatyzacja. Dzięki łatwo dostępnym portom USB naładujemy telefon, informację o nazwie linii, kierunku i trasie usłyszymy od lektora, a na ekranach umieszczonych wewnątrz autobusów zobaczymy listę najbliższych przystanków.
Wozy już jeżdżą po mieście. Stało się to m.in. po uregulowaniu formalności rejestracyjno-ubezpieczeniowych i przeszkoleniu kierowców. Najnowsze autobusy różnią się od starszych kolegów wzorem malowania – zyskały pomarańczowo-srebrne barwy.
Zobacz film z oficjalnego przejazdu autobusów po mieście:
Tras, na których zawitają najnowsze nabytki miejskiego przewoźnika będzie więcej niż dotychczas. W nieobsługiwanej przez MKS gminie Wojaszówka jeszcze w tym roku pojawią się linie „12” (od poniedziałku do piątku między 5 a 22 w stronę Przybówki, Łęk Strzyżowskich, Łączek Jagiellońskich, Wojaszówki, Bajd i Ustrobnej) i „23” (od poniedziałku do piątku między 5 a 22 w kierunku Bartnego, Łęk Strzyżowskich, Łączek Jagiellońskich, Wojkówki, Bratkówki oraz Odrzykonia – Małej i Wielkiej Strony).
Ponadto dzisiejsza linia „G” będzie wydłużona przez ul. Moniuszki i Białobrzeską w Krośnie do Odrzykonia-Głębokiego i Podzamcza (kursy od poniedziałku do piątku między 5 a 16).
W przyszłości z rozszerzonej oferty skorzystają również mieszkańcy Iskrzyni. Do pętli przy tamtejszym kościele miejski przewoźnik planuje wydłużyć linię „5”, kończącą się dziś na ul. Północnej w Krościenku Wyżnym. Natomiast już w czerwcu br. MKS uruchomił kilka kursów linii „1” łączących Krosno i Korczynę ze Spornem.
Jak niedawno informowaliśmy, przy wybranych przystankach (m. in. „Plac Monte Cassino”, „Grodzka Kino” i „Szpital Wojewódzki”) zainstalowano biletomaty. Pierwsze bilety kupimy w nich najpewniej jeszcze w październiku. - Pozostały kwestie konfiguracyjne z miejską siecią teleinformatyczną, domknięcie formalności z obsługą kart płatniczych i zintegrowanie z Krośnieńską Kartą Miejską. Ceny biletów jednorazowych miejskich będą zgodne z tymi, które obowiązują w punktach sprzedaży – dowiadujemy się w MKS. To oznacza, że uprawnieni do ulg w biletomacie zapłacą za jeden przejazd od 5 do 10 groszy mniej.
Miasto planuje również postawić kolejne tablice elektroniczne informujące o najbliższych odjazdach z danych przystanków. Pokażą rzeczywisty czas przyjazdu interesującego nas autobusu, wyliczany na podstawie lokalizacji GPS. Dotychczas trzy tablice na Dworcu i Placu Monte Cassino wskazywały godzinę zgodną z rozkładem na tabliczce, nie uwzględniając ewentualnego spóźnienia lub przyspieszenia autobusu.
Aktualną lokalizację pojazdów można jednak sprawdzić już teraz w aplikacji myBus na smartfony oraz na nowouruchomionej stronie MKS. Jak na razie widoczna jest tam tylko część autobusów. Opcja osiągnie pełną funkcjonalność, gdy z floty wycofane zostaną niektóre modele Autosanów, m.in. H7, H9-35 i A 1010M Medium.
Rewolucja w krośnieńskiej komunikacji miejskiej możliwa jest dzięki unijnemu programowi „Rozwój transportu niskoemisyjnego na obszarze Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Krosno”. Prócz naszego miasta biorą w nim udział wszystkie gminy ościenne prócz Jedlicza (jednak MKS nie wycofa się z niej).
- W mieście Krośnie i u Partnerów projektu przebudowana zostanie infrastruktura drogowa oraz przystankowa służąca obsłudze publicznego transportu zbiorowego. Gminy partnerskie planują również budowę i przebudowę parkingów Park&Ride oraz Bike&Ride (można pozostawić na nich auto lub rower i przesiąść się do transportu zbiorowego – przyp. red.). Szacowane koszty modernizacji transportu publicznego na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Krosno wynoszą 40 mln zł – informuje magistrat.