PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do budowy łącznicy kolejowej, która skróci drogę i czas jazdy z Rzeszowa do Krosna, Sanoka i Zagórza. Obecnie pociągi w tej relacji muszą jechać do Jasła, tam zmieniać kierunek jazdy i w drodze do Krosna praktycznie zawracać. Łącznica ma wyeliminować czasochłonną konieczność zmiany kierunku jazdy, a także skrócić drogę przejazdu.
Aktualnie trwają konsultacje społeczne, których celem jest wskazanie optymalnego wariantu łącznicy. Rozważane są trzy:
• wariant 1 – pomiędzy Szebniami a mostem na rzece Jasiołka: wymagałby budowy drugiego mostu, długość łącznicy w tym wariancie wynosiłaby prawie 3,2 km,
• wariant 2 – pomiędzy Moderówką a Męcinką: położony całkowicie po wschodniej stronie rzeki wymagałby budowy kilkusetmetrowego tunelu, zakłada budowę łącznicy o długości 3,5 km,
• wariant 3 – pomiędzy Przybówką a Krosnem (Turaszówką): zaprojektowany został z myślą o jak największym skróceniu czasu jazdy (o około 40 minut), łącznica przebiegałby na znacznej długości wzdłuż zachodniego brzegu Wisłoka, jej długość to prawie 13 km.
- Po dokonaniu wstępnych analiz, wariantem optymalnym, który pozwoli na największe skrócenie czasu przejazdu z Krosna do stolicy województwa, realizując przez to główny cel inwestycji, jest wariant 3 Turaszówka – Przybówka – podkreśla krośnieński magistrat. Im dalej od Krosna łącznica zostanie zlokalizowana, tym czas dojazdu z Krosna do Rzeszowa będzie się wydłużał. Znacznie przekroczy godzinę, a wtedy mieszkańcy znów chętniej wybiorą transport samochodowy i całe przedsięwzięcie budowy łącznicy straci sens.
Konsultacje społeczne prowadzi fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu w ramach projektu "Transport pod kontrolą". Spotkanie konsultacyjne odbędzie się w poniedziałek (25.04) o godz. 17:00 w auli Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, ul. Kazimierza Wielkiego 4. Uwagi przyjmowane będą do 29 kwietnia m.in. za pomocą formularza na stronie www.krosno-rzeszow.pl. Tam też więcej informacji o całym projekcie.
Przedsięwzięcie ma być finansowane z funduszy unijnych w ramach RPO Województwa Podkarpackiego 2014-2020. Wpisane jest do Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 oraz do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Podkarpackiego. Zakończenie budowy wstępnie planowane jest na koniec 2020 r.