Inicjatywa "Beskidzkie Strumyki" składa się z kilku etapów.
Pierwszy, to nabór i szkolenie 60 uczniów ze szkół średnich z dwóch powiatów: krośnieńskiego i jasielskiego. Organizatorzy poszukują pojedynczych osób, jak i grup, które są zaangażowane w pracę samorządów szkolnych, kół zainteresowań, działają przy parafiach lub też w inny sposób angażują się społecznie.
Bezpłatne szkolenia odbędą się w jednym z ośrodków na terenie b. województwa krośnieńskiego i potrwają 4 dni (pierwsza grupa w grudniu, druga w styczniu). W szkoleniach wezmą udział także dorośli opiekunowie. Warsztaty mają na celu naukę umiejętności społecznych ułatwiających pracę na rzecz innych - diagnoza środowiska społecznego, tworzenie projektów, praca w zespole, elementy komunikacji, planowanie, motywowanie.
Formularze zgłoszeń zarówno dla pojedynczych osób, jak i kilkuosobowych grup wysłane zostały do szkół, parafii, urzędów gmin, domów kultury i organizacji.
W kolejnym etapie inicjatywy (styczeń-luty), uczniowie w grupach z dorosłym opiekunem przygotują projekty edukacyjne skierowane do dzieci w wieku gimnazjalnym. - Przewidujemy, że w wyniku warsztatów i pracy indywidualnej z młodzieżą, powstanie 10 do 15 projektów. Każdy z nich jednorazowo będzie obejmował około 20-30 gimnazjalistów. Chodzi o stworzenie planu inicjatyw o charakterze edukacyjnym lub wychowawczym, mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci ze środowisk wiejskich, na przykład: koła samokształceniowe, warsztaty internetowe, pogotowia lekcyjne, kółka zainteresowań, itp. - mówi Adrian Krzanowski, lokalny koordynator projektu.
Przygotowane projekty zostaną ocenione przez komisję, w której zasiądą m.in. przedstawiciele Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Komisja zdecyduje, które projekty i w jakim stopniu otrzymają pomoc rzeczową pozwalającą na realizację projektów.
Okres marzec-maj będzie przeznaczony na realizację projektów uczniów szkół średnich na rzecz gimnazjalistów. Ten etap będzie nie tylko kolejnym doświadczeniem edukacyjnym dla grup animatorów, którzy w przyszłości łatwiej podejmą kolejne wyzwania w tej dziedzinie. Będzie przede wszystkim, działaniem na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych i oddziaływania wychowawczego w małych środowiskach.
- Na zakończenie planujemy zorganizować giełdę pomysłów. Chcemy, by wszyscy uczestnicy spotkali się i zaprezentowali oraz omówili swoje projekty. Modelowe inicjatywy będziemy starali się upowszechniać - obiecują oba stowarzyszenia.